Bezmála na stovku za čtrnáct dní – a pak zase rychle zpátky. To je příběh vietnamského výrobce elektromobilů, který to na chvíli dotáhl až na pozici třetí nejhodnotnější automobilky světa.

Čísla samozřejmě nevypovídají o akcelerační schopnosti vozů, ale o dolarovém akciovém výkonu titulu VinFast po uvedení na burzu Nasdaq v polovině srpna. V Singapuru sídlící automobilka vietnamského miliardáře Pham Nhat Vuonga, který původně zbohatl na prodeji instantních nudlí vyráběných v Evropě, má za sebou krátkou, ale impresivní jízdu.

Firma se na trhu objevila teprve před šesti lety, kdy byly pod jejími prvními automobily podepsány jiné slavné značky. S designem jí pomáhala například italská Pininfarina nebo německé BMW a s vlastním know-how to údajně není příliš slavné ani dnes.

V roce 2018 oznámila VinFast partnerství s General Motors, skrze které získala výhradní práva na distribuci vozů Chevrolet ve Vietnamu a převzala také hanojskou továrnu GM. V prvním čtvrtletí pandemického roku 2020 pak společnost najednou vyskočila jako pátá nejprodávanější značka automobilů v zemi.

Ve stejném období oznámila kvartální ztrátu ve výši 6,6 bilionu dongů, tedy asi 284 milionů amerických dolarů. Následující rok dodala první várku stovky elektrických crossoverů VF e34 vietnamským zákazníkům – a to byl první a zatím zřejmě i poslední masivní úspěch.

Uvedený vůz s sebou vezl dvě prvenství. Představuje první elektrický model společnosti a zároveň vůbec první elektromobil vyráběný a prodávaný ve Vietnamu. V témže roce firma poprvé oznámila plán vstoupit na americkou burzu, ze kterého ale nakonec sejde. A později se ukáže, že zde něco tak úplně nehraje.

Vloni automobilka prodá jen 7400 automobilů, a to se přitom všechny prodeje odehrají v domácím Vietnamu. Navzdory tvrdé tržní realitě se ale chystá v Německu a USA vybudovat nákladné závody – jen ten americký vyjde na dvě miliardy dolarů – na výrobu elektromobilů.

Má to být definitivní tečka za vozy na fosilní paliva a snaha plně přejít na výrobu elektromobilů.

Ještě v dubnu téhož roku také společnost oznamuje plán na primární veřejnou nabídku akcií prostřednictvím holdingové společnosti se sídlem v Singapuru, ale vstup na burzu nakonec opět odkládá. Ke vstupu na americký Nasdaq nakonec dochází až letos v létě.

V červenci VinFast oznámí plán na spojení se SPAC společností Black Spade Capital a 15. srpna se začíná obchodovat na americké burze Nasdaq. Burzovní vstup skrze akvizici SPAC společností umožnil automobilce vyhnout se regulatorním povinnostem, které přináší klasické IPO.

Vývoj ceny akcií VinFast | Zdroj: TradingView

A nastává šílenství. Pokud se již otevírací cena dvadvaceti dolarů za akcii zdála vzhledem k jejich celkovému počtu dost přemrštěná, investoři a investorky ji nakonec hned na začátku vytáhli téměř na třicet devět dolarů.

Měřeno tržní kapitalizací se tak asijská automobilka bez vlastního know-how a s nejistým byznys modelem stala hodnotnější než Ford a GM dohromady.

Zdroj: Companiesmarketcap.com

Po krátkém vystřízlivění v nadcházejících dnech akciová jízda pokračovala a vytáhla hodnotu akcií společnosti až na dosavadní cenový vrchol devadesáti dvou dolarů.

Rychlý nárůst hodnoty akcií hned po startu, ale také po první cenové korekci, má zdánlivě jednoduché vysvětlení. Hloubka trhu totiž není zrovna velká a až devadesát devět procent akcií společnosti kontroluje prostřednictvím svého holdingu zakladatel Pham Nhat Vuong.

Pouze jedno procento akcií tak tvoří takzvaný free float, tedy počet akcií dostupných pro volné obchodování. A to vytváří ideální podhoubí pro pohrávání si s trhem.

Nepoměr mezi výkonem společnosti a hodnotou jejích akcií neušel jedné investorské legendě – Jimu Chanosovi, zakladateli shortařské společnosti Kynikos Associates, který se nesmazatelně zapsal do učebnic tradingu svou brzkou sázkou proti Enronu v roce 2001.

Chanos prudký nárůst tržní kapitalizace vietnamského výrobce elektromobilů začátkem týdne označil za „meme akcii v hodnotě 200 miliard dolarů“ a poukázal přitom na zjevný nepoměr mezi tržní kapitalizací automobilky a její výrobou vozidel.

Pomohl si přitom také komentářem Drewa Dicksona, zakladatele společnosti Albert Bridge Capital, který uvedl, že zatímco VinFastu se letos při ideálních podmínkách podaří vyrobit čtyřicet tisíc kusů vozů, Toyota (která v té době měla jen o nižší desítky miliard vyšší tržní kapitalizaci) by to zvládla za pouhých čtyřicet hodin.

Podle dat finanční společnosti Morningstar je mimochodem tržní kapitalizace Toyoty nižší než její tržby za dvanáctiměsíční období. Ve světle tohoto faktu vyznívá nadhodnocení VinFastu ještě děsivěji – a trh si vzal zjevně Chanosova slova k srdci.

Ještě v den jeho tweetu se akcie VinFastu začaly hroutit. A během posledního srpnového úterka firma z kapitalizace odmazala 83 miliard dolarů. Z devadesáti dvou dolarů je zkraje září 34,7 dolaru za akcii, čímž kapitalizace společnosti zvadla z dvou set miliard dolarů na zhruba osmdesát miliard.

A pád pokračuje, akcie jsou ke dnešku pod 30 dolary a kapitalizace pod 70 miliardami dolarů.

I to se přitom zdá jako poměrně optimistické číslo, když uvážíme, že nejlepší německé automobilky mají až na jednu výjimku hodnotu velmi podobnou. Míří tak VinFast za osudem vietnamské obdoby Nikola Motor?