Čeští herní vývojáři budou letos dělat zemi velkolepou reklamu. Zanedlouho vyjde Kingdom Come: Deliverance 2, už nyní se mluví o Space Engineers 2, českou stopu bude mít i nová Mafia. Co to vypovídá o tuzemském herním průmyslu?
Ještě jsme ani neotočili stránku v kalendáři a ve videoherním obchodě Steam se už mezi nejprodávanější položky prodraly dva tituly z Česka: stále vylepšovaný vojenský simulátor Arma Reforger a teprve v předprodeji se nacházející Kingdom Come: Deliverance 2. A další tuzemské hry plánují jejich úspěch následovat.
„Letos se sešlo hned několik u nás vyvíjených herních projektů, které se připravovaly řadu let a investovaný čas i peníze jsou na nich citelně znát – některé z nich se řadí mezi ty největší a nejvýpravnější projekty vůbec,“ vysvětluje Martin Zavřel, šéfredaktor webů Zing a Hrej a bývalý vývojový manažer studia 2K Czech.
Kvůli tomu, ale i díky zapojení zahraničních investorů a vydavatelů se letos očekává mimořádně silný prodej tuzemských her a velký zájem po celém světě. Na dlouhodobý vývojový cyklus poukazuje i Aleš Smutný, šéfredaktor webu Games.cz. Ten očekává, že letošní tuzemské hry zabodují minimálně komerčně a zřejmě i kvalitativně.
Přestože se tolik dlouho očekávaných her seskupilo na letošek, úspěch místního herního průmyslu není výjimkou trvající pouze tento rok. „Zasvěcení vědí, že česká herně-vývojářská scéna je silná dlouhodobě a již dobrých dvacet let zde vycházejí hry, které bodují v hitparádách po celém světě,“ pochvaluje situaci Zavřel.
To je podle něj dáno i tím, že řada předních českých programátorů, výtvarníků a filmařů dává dlouhodobě přednost videohrám před kariérou v jiných oborech. „Lze diskutovat o tom, že česká herní tvorba je mnohem úspěšnější v ohlasech i výdělcích, lokálně i světově, než jiné obory českého zábavního průmyslu,“ domnívá se Zavřel.
Foto Warhorse Studios
Kingdom Come: Deliverance 2
Kvalitní vývojáři navíc z Česka neutíkají a podle Smutného se i menší týmy z hlediska tvůrčí kvality zlepšují a daří se jim kompenzovat případné nedostatky ve financování.
„Co do kvality produkce proto patříme mezi světovou špičku. Čeští vývojáři přitom dokážou razit trendy i vytvářet úplně nové žánry,“ myslí si Jan Kotrba, šéfredaktor magazínu o videohrách Score.
Jedním z těchto odvážných studií je Warhorse se hrou na hrdiny Kingdom Come: Deliverance 2, která se mezi hráče dostane již čtvrtého února. První díl ukázal, že i o hry bez fantasy prvků je zájem, což zdaleka nebylo samozřejmé. Kotrba už o druhém díle nepochybuje: „Zaručeně se bude jednat o úspěch.“
Hra, která v předprodeji stojí 1500 korun, je v současné době mezi nejprodávanějšími hrami na Steamu a patří také mezi nejčastěji zařazované do „seznamů přání“. Kromě toho se jí podařilo získat cenu za nejlepší počítačovou hru na loňském Gamescomu.
Očekávání od jejího únorového vypuštění do světa jsou přitom velká – první díl dokázal vydělat 793 milionů korun a ředitel Warhorse Studios Martin Frývaldský předpokládá, že dvojka toto číslo překoná.
Přesto Kotrba neočekává, že by dokázala na počty prodaných kusů porazit Poláky a jejich podobně laděného Zaklínače. Posledního dílu z této série se prodalo více než padesát milionů kusů, zatímco prvního Kingdom Come „jen“ osm milionů.
Polské a německé produkci se tak ani podle Smutného stále nevyrovnáme, v porovnání s ostatními sousedy jsme na tom ale mnohem pozitivněji.
Zavřel navíc poukazuje, že i když má Česko kam růst, díky minulé i současné herní tvorbě má velmi silné portfolio a světovou reputaci v herním oboru. „Není náhoda, že zde proběhlo tolik akvizicí a investic ze strany velkých světových vydavatelů,“ zmiňuje Zavřel.
Foto 2K Games
Mafia: Domovina
Důvodem podle něj nejsou jen nižší náklady na vývoj kvůli levnější pracovní síle ve srovnání se Spojenými státy.
„Tu lze nalézt také v dalších evropských zemích, které navzdory tomu v oboru tak úspěšné nejsou. Zásluha tedy patří v první řadě jednotlivým českým vývojářům, kteří opakovaně dokázali vytvořit videohry s nadšenými celosvětovými ohlasy i prodeji,“ říká Zavřel.
Ty největší hry od nás tak podle Smutného rozhodně zanechají stopu na globálním trhu a recenze na ně si přečtete i ve světových herních magazínech, menší ale mají náročný boj o pozornost, protože je trh stále plnější. „Je nesmírně obtížné zaujmout s limitovanými PR možnostmi, když v roce vyjde přes osmnáct tisíc her,“ vysvětluje Smutný.
Jak se daří českému hernímu průmyslu, je vidět i na srovnání s tím filmovým. Podle Smutného, který se před psaním o hrách věnoval filmové novinařině, v tuzemsku videohry jednoznačně porážejí filmy v rozpočtech, výdělcích, ale i kvalitě. Koneckonců třeba nejdražší český film Žižka měl rozpočet 450 milionů korun, zatímco u druhého dílu Kingdom Come se hovoří téměř o miliardě.
„Hry jsou dražší a tvoří se mnohem déle. S tím jde ovšem ruku v ruce fakt, že herní studia už dokážou přetavit peníze v mnohem působivější produkci než filmy obdobné velikosti a ambicí,“ myslí si Smutný.
Podle šéfredaktora je také rozdíl v kvalitě, protože je snazší natočit laciný prvoplánový film než podobnou hru, která někoho zaujme. Hry si podle něj navíc nálepku nekvalitního produktu většinou nesou navěky a zákazníky nezískají jen proto, že jdou do kin v létě a nabízejí „uvolněnou taškařici“ prodchnutou product placementem.
„Zatímco česká herní studia drží prst na tepu doby a snaží se zuby nehty běžet stejně rychle jako svět, český film se už roky motá v kruhu a trochu samoúčelně obdivuje sám sebe,“ dodává Smutný. Že se ve filmovém průmyslu novinka objeví jednou za deset dvacet let, zatímco hry se vyvíjejí neustále, pro Forbes Life poznamenal i designér Kingdom Come: Deliverance 2 Viktor Bocan.
A na které z českých titulů se šéfredaktoři těší nejvíce? Smutný vyhlíží hlavně tolik zmiňovanou historickou hru Kingdom Come: Deliverance 2. V té budou hráči znovu ovládat postavu Jindřicha ze Skalice, který se tentokrát vypraví do Českého ráje i Kutné Hory a jejího okolí.
První hra měla podle Smutného nedostatky, u druhé už se z nich ale studio Warhorse zřejmě poučilo. „Z toho, co jsem měl možnost hrát, se u druhého dílu prakticky nevyskytují věci, které mne štvaly u jedničky. Je tu naopak spousta vylepšení a rozšíření jak příběhu, tak samotného světa,“ myslí si šéfredaktor webu Games.cz.
Kotrba se jako fanoušek sci-fi nejvíce těšil na hru Space Engineers 2. Ta od 27. ledna bere hráče do vesmíru a stejně jako jednička je v něm nechává budovat vesmírné lodě i stanice. Prozatím je však pouze v předběžném přístupu a mnoho funkcí do ní studio Keen Software House plánuje teprve dodat.
„Už první díl si dokázal vybudovat neskutečně oddanou komunitu a doufám, že dvojka na tenhle úspěch nejen naváže, ale otevře hráčům novou frontu kreativního budování a objevování,“ dodává šéfredaktor časopisu Score. Prozatím se hře daří dobře – na platformě Steam u ní už září „velmi pozitivní“ hodnocení od hráčů.
Zavřel, který se podílel na vývoji druhého dílu Mafie, se dnes těší na její další pokračování. „Tato herní série mne kromě jiného vždy přitahovala důrazem na silný, ,filmově‘ vyprávěný příběh a autentické zpracování dobové historie, včetně architektury, kostýmů nebo hudby,“ zmiňuje.
Takový přístup hodlá nabídnout i Mafia: Domovina, která přesune sérii ze Spojených států do Itálie. V prostředí Sicílie poskytne pohled na původ organizovaného zločinu a „domů“ se vrací i z hlediska českého dabingu, který v posledním díle chyběl.
„Velmi se na ni těším a nyní si ji jako herní novinář budu moci užít podobně jako ostatní hráči, aniž bych měl její obsah vyzrazený zapojením do jejího vývoje,“ konstatuje Zavřel. Vyjít má v létě letošního roku.
A i když původně českou sérii nyní vyvíjí americký tým Hangar 13, pořád na novém díle pracuje spoustu tuzemských vývojářů.
Kromě zmíněných titulů se letos hráči dočkají i pokračování další dobře přijaté české hry. Plošinovka Blackhole od studia FiolaSoft má 86 procent pozitivních hodnocení na Steamu a 13. března na ni nepřímo naváže hra Matcho. Ta se bude odehrávat ve stejném světě a hráči v ní stále budou řešit logické hádanky, ale pohled kamery se přesune do první osoby.
Plošinovkou je i na konci ledna vydaná hra Rocket Boots Mania od dvouhlavého pražského studia Contra Concept. Jen několik dní před ní vyšla i keltská strategie Tribe Nation od studia Random Worlds. Obě z her dostaly od hráčů pozitivní hodnocení.