Kňučí, když je necháte doma, tak proč si psa nebo kočku nevzít s sebou do práce? Takový benefit nabízí například Amazon či Google, v tuzemsku pak i Alza nebo Seznam. Podle studií to prospívá náladě i produktivitě zaměstnanců, zvířatům to ale může v některých případech uškodit.
Ve Spojených státech jsou kvůli možnosti přivést si do práce psa někteří ochotni souhlasit i s nižší mzdou či změnou zaměstnání. Více než sedm procent majitelů psů kvůli tomuto benefitu zůstalo v práci, kterou neměli rádi, ukázal průzkum Forbes Advisor.
V českých kancelářích zatím psi tolik nepobíhají, zaměstnanci se však o benefit začínají pomalu zajímat. „Znám více klientů, pro které je při výběru zaměstnání možnost přivést alespoň občas do práce svého psa podmínkou,“ přibližuje trenér psů Robert Zlocha.
Na první pohled se to může zdát kontraproduktivní, protože pokud do kanceláře zavítá zvíře, nebudou se zaměstnanci místo práce věnovat spíše jemu? Vyjít pracovníkům v tomto ohledu vstříc však může mít na pracovní prostředí zcela opačný efekt.
Dvě třetiny z těch, kdo pracují v „dog friendly“ kancelářích, se podle studie veterinární kliniky Banfield považují za více produktivní. Institutu zkoumajícímu vztah zvířat a lidí HABRI pak 91 procent oslovených z takových kanceláří řeklo, že se cítí zabraní do práce, což je o 26 procent více než v zaměstnáních bez zvířat.
Z dalších významných pozitiv zmiňuje Zlocha zlepšení nálady zaměstnanců. „Pokud přijdete do práce a čeká tam kamarádský čtyřnožec, může to v lidech vyvolat pozitivní emoce a lepší náladu. Hlazení psa může také vyplavovat hormon oxytocin, někdy nazývaný hormon štěstí,“ vysvětluje trenér psů.
To tvrdí i studie výrobce psího krmiva Cesar, která odhalila, že 58 procent majitelů psů věří, že jejich mazlíčci zlepšují náladu v kanceláři. Tím však pozitiva nekončí. Studie přišly také s tím, že zaměstnanci v „pet friendly“ kancelářích mají radši své šéfy i kolegy, více spolu komunikují, dávají méně výpovědí a celkově mají pozitivnější pohled na svou firmu.
O pozitivech psí atmosféry už dlouho ví Google, který se ji pokusil zachovat také během pandemie. Když už si zaměstnanci nemohli mazlíčka přivést do práce, mohl alespoň každý toho svého kolegům představit během videohovoru. Při takové události pro pracovníky technologického gigantu v Asii a Tichomoří se k hovoru připojilo na osm set zaměstnanců.
Stejný přístup k psům má rovněž Amazon. Více než deset tisíc čtyřnožců má povolení „pomáhat“ svým páníčkům v práci a společnost už nové kanceláře staví tak, aby vyhovovaly podmínkám pro takový provoz.
U nás zatím psy vítá třeba výrobce cukrovinek Mars, vyhledávač módy Glami, investiční skupina Milton, kariérní portál StartupJobs, vyhledávač Seznam.cz Iva Lukačoviče nebo česká e-commerce jednička Alza Aleše Zavorala.
Nejde však jen o psy – někteří zaměstnavatelé v práci rádi vidí i kočky. „Jejich pozitiva jsou obrovská. Jsou terapeutické, zlepšují náladu, zmenšují stres a lidé díky nim lépe pracují,“ vysvětluje Zuzana Harcubová z občanského sdružení na ochranu koček Devět životů.
Přes všechna pozitiva to ale nemusí vyhovovat každému – Harcubová zmiňuje například možné alergie na chlupy. „Také musíme myslet na to, že ne každý má zvířata rád, a měli bychom to plně respektovat. Někteří psi jsou třeba příliš přátelští, a pokud je majitel nekontroluje, může to být pro kolegy otravné,“ dodává Zlocha.
Nevýhodou je podle něj také rozšíření chlupů po kanceláři a oblečení i možné oslintání. „Důležitý je tedy vzájemný respekt všech zúčastněných stran,“ soudí Zlocha. A přestože psi obvykle pomáhají výkonnosti zaměstnanců, pokud jsou hluční nebo příliš hraví, může to produktivitě ublížit.
Především to však může ubližovat samotným zvířatům, která na rozdíl od zaměstnanců svůj diskomfort tak jednoduše nevyjádří, a v některých případech to může být nepříjemné pro obě strany. „Pokud kolegové nebudou dodržovat jistá pravidla, může dojít k prohloubení bázlivosti či v ojedinělých případech i rozvinutí agrese,“ dodává trenér psů.
Navíc si podle něj část psů v takovém prostředí nedokáže odpočinout, takže pro ně může být přínosnější nechat je doma. Zároveň platí, že ne každý pes je společenský, nebo může mít dokonce strach z lidí.
V Číně přišli s úplně jiným způsobem, jak zabavit zvíře, jehož chovatel musí do práce – najít mu práci vlastní. Tamní zvířecí kavárny najímají kočky a psy, aby se mazlili s návštěvníky v rámci trendu „zhengmaotiaoqian“, což v překladu znamená „vydělávat peníze“. Za svou práci dostávají krmivo a jejich páníčkové slevu na další návštěvu kavárny.
„Na první pohled to je hezký koncept, ale jsem k němu spíše skeptický. U psa by měl být vždy někdo, kdo ho zná, ideálně jeho majitel,“ namítá Zlocha. I když je pes přátelský, některé interakce se mu nemusí líbit a majitel by měl takové situace rozpoznat a případně zastavit.
Ale pro některé psy, jak říká, může být tento koncept splněným snem. „Zejména pro ty, kteří mají rádi hodně pozornosti od cizích lidí, případně nemají rádi jakoukoli samotu. Pro jiné to však může být nepříjemný zážitek. Pes může být přátelský, ale nemusí se v daném prostředí cítit sám dobře,“ dodává trenér psů.
Pro kočky to bude podle Harcubové spíše nepříjemné. „Do kavárny s cizími lidmi bych své kočky nedávala, to pro většinu z nich bude stres. Mít dvě nebo více koček a nechat je doma je pro ně lepší,“ domnívá se Harcubová.
Kočky je tak zřejmě lepší netrápit změnou prostředí, většina psů si však zajde se svými majiteli do práce zřejmě ráda. Alespoň v Amazonu už to tak provozují téměř tři dekády. Začalo to tím, že zakladatel firmy Jeff Bezos povolil jednomu ze zaměstnanců, aby si vzal do práce svého psa Rufuse. Do budovy, která zvířata původně nepovolovala, pak začali tajně vodit své psy i další pracovníci.