Jedno odvětví, jeden klient. Pravidlo, které by mohlo znít jako byznysová sebevražda, pomohlo marketingové agentuře Showmore získat důvěru významných klientů jako Rohlik Group, RBP, zdravotní pojišťovna nebo HC Vítkovice Ridera. Její zakladatel Filip Varga věří, že takový přístup představuje záruku poctivosti i konkurenční výhodu.
Když Filip Varga v šestnácti poprvé nastoupil do letadla do USA, netušil, že výměnný roční pobyt na americké střední škole výrazně ovlivní jeho budoucí profesní směřování. „V šestnácti jsem poprvé viděl, jak tamní značky komunikují sebevědomě a bez zbytečných zábran,“ vzpomíná dnes 39letý otec dvou malých dětí, který z Ostravy buduje agenturu s celorepublikovým dosahem.
Píše se rok 2000. Videohovory přes Skype neexistují, textová komunikace přes ICQ je horká novinka. Kontakt s rodinou tak probíhá hlavně po telefonu – jednou za čtrnáct dní. „Bylo to poměrně náročné období,“ přiznává Varga. Přesto právě tento rok formoval nejen jeho angličtinu v době, kdy plynulá znalost jazyka nebyla mezi českými studenty samozřejmostí.
„Hlavně mi ale tahle zkušenost dodala odvahu pouštět se do vlastních projektů,“ říká dnes. „Myslím si, že jsem se otrkal a nebál se jít do vlastního byznysu,“ dodává.
Od e-shopu k agentuře
První byznysovou lekcí byl e-shop s oblečením, který Varga založil ve dvaceti letech po dalších pobytech v USA a Kanadě. „Dováželi jsme do Česka americké módní značky, které tu tehdy ještě nebyly moc k dostání, případně se prodávaly za přemrštěné ceny,“ vzpomíná.
První podnikání přineslo i cenné zkušenosti s digitálním marketingem. „V době, kdy se u nás digitální marketing teprve rodil, jsem experimentoval s online komunikací značek,“ vysvětluje. Později také pomáhal Dermacolu s rozjezdem na polském a rumunském trhu.
Rychle si uvědomil, že marketing ho baví víc než samotný retail. „Postupem času jsem si říkal, ano, tohle je na tom to zajímavé, co by mě bavilo dělat naplno,“ vzpomíná, jak v něm postupně začala zrát myšlenka na vlastní agenturu.
Začal tedy nejprve pracovat pro různé firmy jako konzultant. Když pak zakládal vlastní agenturu, měl jasnou představu o oboru i o tom, co chce dělat jinak. „Agentury někdy fungují povrchně, rychle a bez odpovědnosti. Udělali jsme si proto hned na začátku seznam věcí, které dělat nechceme,“ vysvětluje.
„Řekli jsme si, že se budeme soustředit na klienty, pro které jsme to správné řešení a kteří si nás mohou dovolit. Zaměřili jsme se na dlouhodobou spolupráci, což je pro nás jedna z nejdůležitějších věcí,“ dodává Varga.
Agentura, která odmítá klienty?
Showmore tak vznikla jako antiteze toho, co se Vargovi nelíbilo na marketingových agenturách. Žádné přeskakování z projektu na projekt, žádné „vezmeme každou zakázku“. Místo toho si zakládá na pečlivém výběru klientů a pravidlu, které může pro někoho znít až provokativně – jedno odvětví, jeden klient.
Střet zájmů není jen riziko pro klienty, ale i pro autenticitu práce. Agentura nepracuje současně pro konkurenční firmy, čímž chrání nejen důvěrné informace i originalitu každé kampaně. „Naši klienti jsou úspěšné značky, prozákaznické, mají podobné hodnoty jako my. Kdyby šlo čistě o peníze, dlouhodobě by to neobstálo,“ vysvětluje Varga.
„Někdy interní tým klienta začne spolupráci s obavami. A já je chápu,“ přiznává Varga. Zažil totiž z druhé strany agentury, které vejdou do firmy s postojem „my vám ukážeme, jak se to má dělat“, začnou kritizovat a za pár týdnů se ukáže, že klientský tým nedělal věci špatně, jen vycházel z reálných zkušeností. „Naším cílem nikdy není interní tým vytlačit. Naším cílem je ho doplnit, propojit, nastavit společné cíle a naladit se na stejnou vlnu,“ zdůrazňuje.
Udržitelný růst místo překotné expanze
Showmore má dnes pětadvacetičlenný tým, který Varga popisuje jako lidi, kteří chtějí být nejlepší v oboru. „Mají zápal a nadšení, bez kterého by to nefungovalo,“ říká.
Kultura agentury podle něj stojí na konstruktivním řešení problémů bez vzájemného obviňování. „Lidé se u nás nebojí chybovat. Když se to stane, tak si jako tým pomůžeme. Není tady kultura hledání viníka,“ popisuje Varga a dodává, že právě proto jsou v Showmore při výběru nových spolupracovníků nároční. Pokud v kandidátovi chybí tah na branku nebo respekt k termínům, projeví se to rychle.
Foto Jiří Zerzoň
Agentura funguje jako komplexní marketingové pracoviště pod jednou střechou. Od strategie přes branding a kreativní studio až po vývoj webů a uživatelského rozhraní. Loňský obrat přesáhl osmnáct milionů korun, letos firma cílí na dvacet tři milionů. Varga ale odmítá překotný růst za každou cenu.
„Naše strategie je budovat udržitelnou společnost dlouhodobě. Jde nám o kvalitu a dlouhodobý vztah s klientem založený na vzájemné důvěře,“ říká s tím, že krátkozraké přeskakování z klienta považuje za cestu do záhuby.
Práce Showmore má dnes přesah i za hranice Česka. Pro Rohlik Group agentura vytváří marketingové assety využívané napříč všemi trhy, na nichž skupina působí. „Prioritou zůstávají čeští klienti a udržení kvality práce,“ dodává Varga.
„Založení agentury byl dlouhodobě nějaký můj sen a cíl, který se mi podařilo splnit,“ pochvaluje si. V době, kdy jiní lákají na rychlost a flexibilitu, Showmore sází na pečlivý výběr, dlouhodobou spolupráci a odmítání kompromisů v kvalitě. Je to sázka proti mainstreamu. „A troufnu si říct, že podle všeho zatím vychází,“ usmívá se Varga.