Třetí přímá volba prezidenta už sice zná svého vítěze, ale sázky na prezidentské kandidáty bilance teprve čeká. Na volby si přitom Češi letos vsadili rekordní částky.

Jen přes největší českou sázkovou společnost Tipsport Češi prosázeli od prvního vypsání kurzů v říjnu 2021 do skončení druhého kola 412 milionů korun. Ve srovnání se sportovními událostmi jde pořád o zanedbatelnou částku – například při posledním fotbalovém mistrovství světa vsadili u stejného bookmakera celkem 1,88 miliardy korun. Mezi společenskými událostmi však lidé za sázky utratili největší částku v historii firmy.

Favoritem všech sázkových kanceláří byl přitom jednoznačně Petr Pavel. „Delší dobu jasně favorizovali Petra Pavla, což jsme si dokonce dovolili po skončení prvního kola veřejně vyjádřit reklamním heslem Známe příští hlavu státu,“ říká šéf komunikace Tipsportu Václav Sochor.

Vůbec nejvyšší sázku na nově zvoleného prezidenta na jediném tiketu v hodnotě 9,5 milionu korun přijal Tipsport v pátek, jen několik chvil před otevřením volebních místností do druhého kola. Sázkař si tak přišel na čistou výhru 475 tisíc korun, tedy pětiprocentní zhodnocení vkladu. Vítězné tikety na celkový triumf Petra Pavla v prezidentských volbách vsadili lidé za 112 milionů korun.

Díky výhodnému kurzu se však častěji sázelo na výhru Andreje Babiše – u Tipsportu celkem za 148 milionů korun. „Ten se po překvapivé porážce v prvním kole dostal do jasné role outsidera,“ komentuje Václav Sochor logiku za vysokým kurzem na Babišovu výhru, pohybujícím se před volebním finále okolo 12:1. I proto jsou podle něj sázkové kanceláře naprostými odborníky v odhadování volebních výsledků.

„Kdyby Andrej Babiš vyhrál, sázkařům bychom vypláceli obrovské sumy na výhrách,“ říká Sochor. Právě bývalý premiér podpořil sázkovou horečku skrze svůj twitterový účet, sledovaný stovkami tisíc lidí.

Tweet, který byl pro sázkové kanceláře snad jednou z nejlepších forem reklamy, a po kterém zaznamenaly výrazný nárůst nových sázek, však může mít dohru nejen pro sázkaře, ale i pro neúspěšného kandidáta. Podle právníků příspěvek vykazuje prvky reklamy na hazardní hru, přestože jeho primárním cílem zřejmě nebylo navýšit objemy sázek u konkrétního bookmakera.

„Výzva však měla za následek mobilizaci tisíců lidí, kteří si s vidinou snadno vydělaných peněz přišli vsadit na Babišovu výhru ve volbách. A dle zákona o regulaci reklamy se reklamou na hazardní hru rozumí jakékoli oznámení šířené komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikání provozovatele hazardní hry, tedy i podobný příspěvek,“ myslí si Ondřej Cicvárek z advokátní kanceláře Arrows.

Od bývalého ministra financí bych očekával, že to bude vědět.

Reklama na hazardní hry navíc podléhá přísné regulaci. Andrej Babiš se tak nesplněním požadavků na tuto reklamu mohl dopustit přestupku, za který mu hrozí až dvoumilionová pokuta. „K šíření reklamy na hazard totiž každý musí mít zvláštní povolení a musí v ní být uvedeno varování ministerstva financí. Od bývalého ministra financí bych očekával, že to bude vědět,“ poznamenává Michal Sylla, seniorní advokát z advokátní kanceláře PRK Partners.

V reakci na výsledky prezidentských voleb byly navíc sociální sítě zaplaveny nářky sázkařů, kteří na výhru Andreje Babiše vsadili – a prohráli. Řada z nich je však falešných, a i v případě těch skutečných sázkařů by podle právníků případná žaloba neměla mnoho šancí na úspěch.

„Skutečnost, že někdo vyzývá k sázce, nemůže založit jeho občanskoprávní odpovědnost. Smlouvy o sázce s danou sázkovou společností navíc vždy uzavírají přímo konkrétní osoby samy, dobrovolně, bez jakékoli okolnosti, která by je k uzavření nutila,“ vysvětluje Michal Morawski, advokát a managing partner z advokátní kanceláře Kříž a partneři.

„Je jasné, že pan Babiš nesliboval, že vyplatí výhru sám, ale že tak učiní sázková kancelář. Závazky z her a sázek jsou u soudu nevymahatelné. Kdyby se dostal tento nárok k soudu, mohl by Andrej Babiš dokonce namítat, že se o něm jako o politikovi veřejně ví, že je vždy neupřímný a neříká pravdu, a tudíž na jeho straně zcela chyběla vůle založit skutečný závazek,“ polemizuje Michal Sylla z PRK Partners.

Lidé, kteří uposlechli Babišovy výzvy a své peníze prohráli, by proti němu mohli podat žalobu na náhradu škody, která jim jeho radou vznikla. „Z právního hlediska by se nicméně jednalo o velmi komplikovaný spor, v jehož průběhu by žalující osoba musela dokázat celou řadu v praxi jen velmi těžko prokazatelných skutečností,“ vysvětluje Ondřej Cicvárek z advokátní kanceláře Arrows.

„I pokud by se tyto skutečnosti někomu prokázat podařilo, je otázkou, zda by soud žalobu nezamítl s odůvodněním, že se jednalo o způsob vedení politické kampaně, že tweet byl psán s určitou mírou nadsázky a každé osobě mající rozum průměrného člověka muselo být již v době učinění sázky zřejmé, že Babiš může volby prohrát,“ dodává právník.

Pozornému oku právníků však v tweetu neunikl ještě jeden detail – sám Andrej Babiš v něm přiznává, že v sázkové kanceláři Fortuna byl. „Nabízí se tedy otázka, zda sám na sebe nevsadil,“ říká Michal Sylla z PRK Partners. Samotným aktérům sázky je přitom sázení zapovězeno. „Pokud by to opravdu udělal, šlo by o přestupek, za který hrozí sankce až do 500 tisíc,“ uzavírá advokát.