Gogoman, Jirka Král, Teri Blitzen, Stejk… znáte je? Ne? Vaše děti určitě ano. Jsou to novodobé celebrity, které mají na mladou generaci větší vliv, než klasické televizní hvězdy. Točí videa na YouTube a během posledních několika let si dokázali získat statisíce fanoušků, kteří je pravidelně sledují. A také peníze, které s vysokou sledovaností přicházejí od Googlu jako odměna. O tom, jak Češi na YouTube vydělávají, si přečtěte zde. Jen pro srovnání: třeba kapela Kryštof má na YouTube 30 tisíc odběratelů a na Facebooku 240 tisíc fanoušků.
YouTube dává prostor vyniknout prakticky všem. Stačí mít webkameru, být kreativní a nebát se nechat fanoušky nahlédnout do svého soukromí. Někteří YouTubeři hrají hry, další dávají tipy ohledně módy či líčení a jiní prostě jen mluví o svém životě, tedy točí takzvané vlogy. Vyniknout ale dokáží skutečně jen ti nejlepší. V tomto článku Vám představíme ty nejznámější YouTubery u nás a na Slovensku a ukážeme Vám, co vlastně dělají.
Hoggy
- YT: 260 tisíc odběratelů, FB: 69 tisíc fanoušků
Petr Lexa alias Hoggy své první video natočil před necelými dvěma lety, ale raketového vzestupu se dočkal až v posledním půl roce. V roce 2012 jsme jej mohli vidět v televizní show Hlas ČeskoSlovenska, kde skončil mezi nejlepšími 24 soutěžícími. To mu ale nestačilo a rozhodl se, že se proslaví jinak. Začal točit videa na YouTube, získal si fanoušky a později založil kapelu s názvem Slza. První písnička Lhůta Záruční na YouTube během půl roku získala přes 3,5 milionu zhlédnutí a mohli jsme ji slyšet snad na všech rádiích. Právě tato písnička, která se dočkala obrovské podpory celé domácí YouTube komunity, pomohla Hoggymu zařadit se mezi nejznámější tvůrce u nás. Muzika ale není to jediné, co na YouTube točí. Jeho záběr je skutečně široký: od herních videí, přes klasické vlogy až po vtipné skeče a výzvy.
A tady jedno hudební video:
Stejk
- YT: 225 tisíc odběratelů, FB: 60 tisíc fanoušků
Jakub Steklý alias Stejk (na úvodní fotce) je prvním čistým vlogerem v našem seznamu. Spíš než na hraní her svou tvorbu postavil na osobitém smyslu pro humor. První video natočil v prosinci roku 2012 a přesně o rok později dosáhl hranice 10 tisíc subscriberů. Největšího pokroku ale dosáhl v posledním roce, kdy se zařadil mezi nejznámější YouTubery u nás.
Točí videa prakticky o všem – od zajímavostí ze světa, přes karaoke až po skeče, ve kterých si dělá legraci ze sebe i z ostatních. Zkuste někdy na ulici říci jeho oblíbenou hlášku: “Rebel, vole” a možná se za vámi otočí někdo z mladých kolemjdoucích a zeptá se: “Ty znáš Stejka?” Mimo to má na televizní stanici Óčko pořad s názvem Dotykáč, který na tomhle kanále trhá rekordy ve sledovanosti. Vtipnou formou v něm představuje mobilní aplikace.
Gogoman
- YT: 905 tisíc odběratelů, FB: 218 tisíc fanoušků
Daniel Štrauch alias Gogoman je slovenský YouTuber, který první video natočil na úplném konci roku 2011. Jako většina “old school” YouTuberů začínal tak, že točil tzv. let’s play a návody na hru Minecraft – na videích byly vidět záběry ze hry doprovázené jeho komentářem. Svůj první vlog natočil o čtyři měsíce později. Roky plynuly, Gogoman nahrával stovky videí a k Minecraftu se přidala řada dalších her a dalších vlogů. V současné době je u nás Gogoman po Viral Brothers zřejmě nejznámější YouTuber. Přestože již nahradil Minecraft jinými herními tituly a vlogy, jeho videa získala celkem přes 150 milionů zhlédnutí.
Velmi aktivním je také na jiných sociálních sítích, na Facebooku má přes 200 tisíc aktivních fanoušků. Tohle je selfie se slovenským prezidentem Andrejem Kiskou:
a tady jedno z videí:
Jirka Král
- YT: 265 tisíc odběratelů, FB: 156 tisíc fanoušků
Jirka Král je jedním z mála YouTuberů, kterého lidé znají pod jeho pravým jménem a nikoliv pod přezdívkou. A trochu netradiční je také jeho začátek. Nejdříve se proslavil v televizi, když se v roce 2012 objevil v televizní reality show Farma. Právě díky tomuto pořadu získal první fanoušky na svém Facebooku a jeho první videa jsou vlogy, ve kterých se Jirka vyjadřuje k situaci na Farmě. Jirka je podobně jako Gogoman svým zaměřením gamer – tedy hráč a své první herní video natočil před rokem a půl a nejvíce lidí zaujal hraním Minecraftu.
Od té doby začal Jirka točit videa nejen z dalších her, ale také ze svého života a během poměrně krátké doby se dopracoval tam, kde je teď. V tuto chvíli je jedním z nejrychleji rostoucích YouTuberů vůbec. Za zhlédnutí určitě stojí video, ve kterém Jirka popisuje rok 2014.
Expl0ited
- YT: 303 tisíc odběratelů, FB: 51 tisíc fanoušků
Peter Altof alias Expl0ited je druhým slovenským YouTuberem na našem seznamu. Své první video natočil začátkem roku 2013 a asi nepřekvapí, že bylo o Minecraftu. Expl0ited se ale později přesunul k vlogům, které v tuto chvíli tvoři většinu jeho tvorby. A není na to sám – společně s dalším slovenským YouTuberem Matúšem tvoří nerozlučnou dvojku a vzájemně se podporují ve svých videích. V jeho videích najdeme podobně jako u Stejka široké spektrum tvorby. V jednom videu vás společně s Matúšem provází jako koza hrou Goat’s Simulator, ve druhém společně se svou sestrou odpovídá na otázky ze svého života, ve třetím dělá bláznivé výzvy a ve čtvrtém zábavné skeče.
MenT
- YT: 505 tisíc odběratelů, FB: 140 tisíc fanoušků
Jan Macák alias MenT je jedním z nejdéle točících domácích YouTuberů. Stručně řečeno – má rád hry, zábavu a zelenou barvu. Své první video natočil již v dubnu roku 2011 a samozřejmě bylo o Minecraftu. Tomu jako jeden z mála domácích YouTuberů zůstal věrný až doposud, i po čtyřech letech.
Tahle hra ale není to jediné, co pro své obecenstvo točí. Na jeho kanále je řada dalších her a často si s popularitou dané hry neláme hlavu, spíše se snaží vytvořit zábavu. Takže ve hře “I am bread” například doslova hraje za krajíc chleba, v Kouping Simulator kupuje plavky a jde se vykoupat do moře a v Grass Simulator zase sledujete, jak roste tráva. Velmi často točí také videa, kde používá Oculus Rift, tedy vizuální zařízení na virtuální realitu. Podobně jako ostatní YouTubeři ale MenT začíná točit více vlogů a nebojí se ani takových šíleností, jako třeba sníst škorpiona, čímž se divákům odvděčil za překonání hranice 400 tisíc subscriberů.
Teri Blitzen
- YT: 179 tisíc odběratelů, FB: 95 tisíc fanoušků
Tereza Hodanová alias Teri Blitzen je nejznámější domácí YouTuberkou – a to i přesto, že první video natočila teprve v lednu roku 2014. Teri je 15 let a je živým důkazem toho, že věk na YouTube nehraje roli. Na její věk její tvorba působí velmi rozumně a kvalitně. O Teri se nemůžeme zmínit bez toho, aniž bychom poukázali na její nejlepší kamarádku (a rovněž velmi úspěšnou YouTuberku) Gabrielu Heclovou. Obě se společně velmi často doplňují ve svých videích.
Teri jako jedna z mála YouTuberek svá videa staví na osobním životě a nevěnuje se tolik líčení či módním tipům, jak je u YouTuberek obvyklé. A právě to může být důvodem, proč je tak úspěšná. Její nejznámější show je “Čaj s Teri”, ve které si zve diváky do svého pokoje a nad hrnkem čaje rozbaluje balíčky od svých fanoušků a mluví o svém životě. Není ale výjimkou, že se na jejím kanále objeví pěkně zpracovaný vlog z její dovolené v zahraničí anebo tzv. haul, ve kterém ukazuje divákům, jaké věci si nedávno pořídila. Velmi oblíbené jsou také klasické vlogy, kde odpovídá na dotazy anebo tzv. challenge videa, ve kterých plní nejrůznější výzvy, někdy sama, někdy se svými kamarádkami.
Autorem článku je Robin Růžička z agentury Get Boost, která má oficiální YouTube certifikaci a zastupuje několik předních českých YouTuberů. Ty spojuje se značkami a vytváří pro ně reklamní kampaně na míru.