Po více než sedmdesáti letech skončí spojení německé fotbalové reprezentace a firmy Adidas.
Německý fotbalový svaz (DFB) koncem týdne oznámil, že od roku 2027 budou národní týmy hrát v dresech od firmy Nike. S americkým gigantem podepsal DFB smlouvu do roku 2034.
Adidas byl tradičním dodavatelem dresů německé reprezentace. Čtyřnásobní mistři světa v dresech domácí značky hráli od roku 1954, pouze s krátkodobými odbočkami k firmám Umbro a Erima.
Partnerství s Adidasem bude pokračovat na letošním evropském šampionátu v Německu a skončí po mistrovství světa v USA, Kanadě a Mexiku v roce 2026.
DFB v prohlášení uvedl, že společnost Nike dala zdaleka nejlepší finanční nabídku.
„Těšíme se na spolupráci s Nike a máme radost z důvěry v nás vložené. Budoucí partnerství umožní DFB také v příští dekádě pokračovat v klíčových úkolech týkajících se rozvoje fotbalu v Německu,“ uvedl prezident svazu Bernd Neuendorf.
Německý ekonomický deník Handelsblatt s odvoláním na své zdroje z branže uvádí, že Nike zaplatí německému svazu ročně devítimístnou částku v eurech.
S minimálně 100 miliony eur (2,5 miliardy korun) ročně tak DFB dostane nejméně dvakrát více než současných 50 milionů eur ročně od Adidasu.
Odstup Die Mannschaft od Adidasu si však vyslechl kritiku od některých předních německých politiků.
„Německý fotbalový dres bez tří pruhů si dokážu představit jen těžko. Adidas a německá fotbalová reprezentace pro mě patřily vždy k sobě, je to kus německé identity,“ řekl německý ministr hospodářství za Zelené Robert Habeck.
Německému fotbalovému svazu vzkázal, že by si přál „více lokálního patriotismu“.
Podobný postoj zaujal i ministr zdravotnictví Karl Lauterbach, který rozhodnutí vyměnit dresy od Adidasu za oblečení od Nike označil jako „chybné“ a posteskl si, že „komerce ničí tradici a kousek vlasti“.
Firma Adidas sídlí v bavorském Herzogenaurachu a podle údajů z roku 2022 pro ni pracuje více než 59 tisíc lidí.