Vysoká inflace i pád tradičních investičních artiklů nahrávají alternativním investicím. Portfolia složená podle pouček v poměru z 60 % akcií a 40 % dluhopisů mají totiž za sebou jeden z nejhorších roků od začátku 90. let.
Dobře vybrané alternativní fondy dokážou zajistit přístup k atraktivním artiklům, umožňují poměrně bezpečně zaparkovat kapitál, rozložit kreditní riziko a zajistit dopředu dobře predikovatelný výnos. A proto o takové depozitní fondy v posledních měsících výrazně roste zájem retailových i kvalifikovaných investorů.
„Alternativní aktivum je něco, co nekoreluje s vývojem tradičních, burzovně obchodovaných nástrojů,“ podotýká ředitel Investičního bankovnictví Conseq Investment Management Tomáš Kálal. „Takže je schopné růst nebo držet hodnotu i v době, kdy akcie a dluhopisy klesají,“ dodává.
Alternativy jsou méně likvidní, nejsou přístupné úplně všem, ale dokážou pokrýt období poklesu a jejich zařazení do investičního portfolia za nezměněného rizika alespoň částečně zvyšuje výnos.
„Dříve byly alternativní fondy čistě exotická investice, teď už to začíná být velmi zajímavé,“ upozorňuje šéf a majitel finanční skupiny APS, Martin Machoň, který se s Tomášem Kálalem sešel ve studiu Forbesu při rozhovoru o méně tradičních způsobech investování.
Konkrétně APS Holding se zabývá investicemi do problémových dluhů a vymáháním pohledávek a investorům umožňuje vstup do fondů se stejným zaměřením, což může být v současné době velmi zajímavá alternativní cesta.
„Jsme v recesi a osobně si myslím, že bude hůř, takže pohledávek bude mnohem více,“ vidí příležitosti ve skupování a restrukturalizaci větších pohledávek Martin Machoň. Jeho investiční společnost je pro své fondy kupuje přímo od bank, geograficky se zajímá zejména o střední a východní Evropu, Řecko nebo Kypr.
Jaké jsou v době vysoké inflace alternativy k investování volných peněz? Jaká by měla být role alternativních investičních fondů v portfoliu investora? Kdy je nejlepší doba pro takovou investici a v jakých sektorech jsou největší příležitosti v souvislosti s ekonomickým a geopolitickým vývojem? Poslechněte si další Forbes BrandVoice podcast.