Šéf německého koncernu Volkswagen Oliver Blume ve středu na setkání se zaměstnanci závodu ve Wolfsburgu hájil plány vedení na úspory, které počítají i se snižováním platů a s propouštěním. Odbory, jež v pondělí uspořádaly v Německu výstražnou stávku, vyzval ke kompromisu. Jejich návrh řešení, který vylučuje uzavírání závodů, podle něj ale k řešení krize v největší evropské automobilce nestačí.
„Aktuální situace je vážná,“ řekl Blume zaměstnancům na shromáždění ve Wolfsburgu, kde je zároveň ústředí firmy. „Proto jsou potřeba opatření, abychom zajistili budoucnost Volkswagenu,“ dodal. Důvody, proč musí koncern šetřit, jsou podle něj sílící konkurence a zároveň klesající poptávka. „Navíc naše náklady na práci v Německu jsou příliš vysoké,“ řekl Blume.
Shromáždění ve středu dopoledne začalo za hlasitých protestů zaměstnanců. Blumeho přivítali pískotem, pokřikem i transparenty, kterými protestovali proti chystaným úsporným opatřením. „Kdy bude šetřit představenstvo?“ stálo na jednom z transparentů. „Všechny závody musejí zůstat,“ napsal jeden ze zaměstnanců na další. Wolfsburský závod Volkswagenu je největší továrnou koncernu na světě a zaměstnává zhruba padesát tisíc lidí.
Na středečním neveřejném shromáždění kromě Blumeho promluví také sociálnědemokratický ministr práce Hubertus Heil, který se dříve vyslovil proti propouštění a uzavírání továren Volkswagenu v Německu. Jako zástupkyně zaměstnanců se účastní předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallo, která v pondělí prohlásila, že nyní existují jen dva scénáře při jednání s vedením koncernu – sblížení, nebo eskalace.
V pondělí stávkovalo v devíti z deseti německých závodů značky Volkswagen téměř sto tisíc zaměstnanců proti chystanému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. V továrně ve Wolfsburgu se stávky zúčastnilo 47 tisíc lidí.
Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Podle Blumeho tento návrh není dostatečný, může však posloužit jako výchozí bod pro další jednání.
„Naše výrobky jsou dobré, musíme jen snížit náklady – a to ve všech oblastech,“ dodal. Vedení dlouhodobě tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe. Do koncernu VW patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že zvýšila celosvětově za tři čtvrtletí meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů.
Odboráři s dalšími kroky po pondělní stávce zatím čekají do jednání s vedením koncernu, které je plánováno na 9. prosince.