Řídí více než dva tisíce zaměstnanců a zastřešují trh s tržbami přes 13,5 miliardy korun. Šéfky českého a slovenského Hornbachu se na vrchol vypracovaly od nuly. A dokazují, že i v maskulinním odvětví se ženy mohou úspěšně prosadit.
V kultovních reklamách Hornbachu se upocení hrdinové ohánějí kladivy a rýči a v euforickém zápalu kutilství budují své životní projekty. Na první pohled typicky mužský svět, kterému ale v Česku a na Slovensku vládnou hned dvě ženy.
Jednatelky Stanislava Hradilová a Lada Šmolková v německém hobbymarketu pracují už dvě desetiletí a cestu na vrchol si prošly pěkně od píky. Ve světě sekaček, cihel a vrtaček se za tu dobu cítí jako ryby ve vodě. A hrdě hlásí, že v některých ohledech zastoupení žen v jejich pobočce předčilo i německou centrálu.
„Nemáme žádné kvóty. Vybíráme vždy nejlepšího kandidáta. Tak to bylo i v našem případě. Nikdo nás nezvýhodňoval proto, že jsme ženy,“ říká Stanislava Hradilová v prosluněné zasedačce kancelářského komplexu Dock.
Za prosklenou stěnou se otvírá monumentální výhled na holešovický přístav a kancelářskou čtvrť Dock. Jachty a čluny se poklidně houpou na vodě zdejší zátoky a moderní budovy splývají s přilehlým lesoparkem, který se pomalu barví do zlatohněda.
Na první pohled podzimní idylka. Ale jak vzápětí poodhalují dvě svérázné šéfky, kvůli dozvukům covidu, inflaci a rostoucím cenám energií je řízení obchodního řetězce všechno, jen ne idylické. Přesto přese všechno je i po dvaceti letech práce pro Hornbach stále baví.
Český a slovenský trh řídí spolu se třetím jednatelem – generálním ředitelem firmy Jaroslavem Paděrou. A samy mají k funkci jednatelek ještě další role. Lada Šmolková působí jako finanční ředitelka. A Stanislava Hradilová je ředitelkou nákupu.
Společně zastřešují trh s tržbami 530 milionů eur (v přepočtu asi 13,5 miliardy korun) za rok 2021 a 2150 zaměstnanci. Podle žebříčku, který sestavuje Forbes, patří mezi nejvlivnější ženy Česka. Že jednoho dne udělají kariéru v hobbymarketu, je přitom na začátku jejich profesní cesty vůbec nenapadlo.