Další rekord. Seznam.cz zvýšil loni svoje tržby na 4,69 miliardy korun, což je meziroční navýšení o 4,7 procenta. Ukazatel zisku, měřeno přes EBIT (před zdaněním a úroky), naopak klesl. Zatímco za rok 2018 činil 1,6 miliardy korun, loni to bylo 1,4 miliardy. Lehce sníženou míru profitability Seznam udržel na hranici 30 procent.
České internetové jedničce, ač bojuje s globálními internetovými obry Googlem či Facebookem, se daří nadále růst, i když tempo už je lehce zadýchané. Největší podíl na meziročním růstu tržeb měl reklamní systém Sklik, který v obsahové síti vykázal růst 15 procent.
Snížený zisk je podle mluvčí Anety Kapuciánové daný „zvýšenými provozními náklady, zejména mzdovými“. Do hospodaření firmy se promítly i nákupy stoprocentních podílů v regionálních rádiích Expres FM a Classic Praha.
„Rok 2019 jsme zasvětili zejména domovské stránce a s tím související personalizaci obsahu pro naše uživatele. Velké mediální domy i menší vydavatelé mají enormní zájem o umístění svých článků v našem nekonečném feedu, o čemž svědčí i počet partnerských webů, kterých je dnes kolem tří stovek,“ říká Pavel Zima, jeden z ředitelů Seznamu.
Podle jeho slov se počet prokliků z domovské stránky Seznamu na obsah partnerských webů na konci roku 2019 zastavil na hodnotě 146 milionů měsíčně, což oproti předchozímu roku představuje navýšení o 17 procent. Zvýšený zájem o obsah kulminoval během nedávné koronavirové epidemie (letošní versus loňský březen přinesl nárůst o 60 procent).
Seznam se snaží zvelebovat své stávající klíčové produkty, a to i po byznysové stránce. Mapy.cz začaly spolupracovat s Booking.com a uživatelé iPhonů s nimi mohli díky podpoře CarPlay vyrazit i na cesty autem. Nového designu se dočkalo také několik služeb, například Počasí.cz, Seznam Zprávy nebo Prohlížeč, který dnes využívá na všech platformách více než 1,5 milionu unikátních uživatelů.
Winter is coming? Zima předpovídá, že pro celou tuzemskou ekonomiku i samotný Seznam bude zlomový aktuální rok. „Byli jsme při plánování nákladů pro letošní rok velmi opatrní, protože jsme tušili příchod ekonomické krize. Naše obavy potvrdila koronavirová epidemie, jejíž dopady ovlivňují český byznys. Naším cílem je i přesto udržet rozumnou míru profitability,“ říká Zima.
„Naše schopnost rychlé adaptace na aktuální situaci se projevila tím, že jsme krizi způsobenou epidemií covidu-19 prozatím dobře ustáli. Její následky ale ještě očekávám, a to zejména na přelomu letošního a příštího roku. To se teprve uvidí, jak připravení ve skutečnosti jsme,“ dodává.