Nové firmy často vznikají, když technologie překonávají určitý bod zlomu. A když před rokem klesly na nižší úrovně ceny baterií, díky čemuž se dá elektromobil prodávat už za méně než 30 tisíc dolarů, Malcolm Bricklin se rozhodl, že právě to je ten pravý čas.
Čtěte také: Pracoval jsem s Muskem a naučil se, že klíčem k úspěchu není inteligence
Osmasedmdesátiletý podnikatel z automobilového průmyslu, okázalá a kontroverzní postava, vdechl v posledních 50 letech své kariéry život celkem šesti podnikům. A teď rozjíždí firmu zvanou Visionary Vehicles, která bude vyrábět elektromobily na třech kolech.
Model s názvem 3EV ujede 320 kilometrů na jedno nabití a z nuly na 100 se dostane za šest sekund. Místo klasických pásů bude mít speciální popruhy, které zvýší bezpečnost a dovolí projít přísnými bezpečnostními testy.
Zkušený byznysmen má svůj pohled na elektrická vozidla – dívá se na ně jako na drahé sběratelské kousky, a tak povede i svůj byznys.
Bricklin už několikrát dokázal rozvířit novinové titulky minimálně v automobilových magazínech. Už v polovině 60. let minulého století přivedl na americký trh značku Subaru (to byl úspěch), v osmdesátých letech totéž zopakoval se srbskou značkou Yugo (to už takový úspěch nebyl, jelikož zbankrotovala) a v 90. letech založil firmu na výrobu elektrických kol, kterou poté prodal matadorovi segmentu automotive Leemu Iaccoccovi, který kdysi řídil americké značky Ford nebo Chrysler.
Další Bricklinova firma se věnovala importu italského Fiatu do Spojených států a také vyvinul vlastní model vozu, který nesl název Bricklin SV-1.
Dnes říká, že své nové dítě dokáže rozjet za méně než 300 milionů dolarů, které zamýšlí získat od 252 dealerů, přičemž každý má investovat milion dolarů. Zbytek částky by měli přinést budoucí distributoři a dodavatelé. Podíl dostanou i samotní zákazníci, dodal Bricklin. S prvním prototypem počítá už v červnu tohoto roku, samotná výroba by se mohla rozběhnout během roku 2019.
„Koupíte si tohle auto, protože jej budete chtít,“ řekl pro Forbes. „Každý vůz bude nádherný,“ nešetřil sliby.
S určitými designovými odlišnostmi budou vozy vyráběny jen v sériích po 25 tisících kusech. To proto, aby modely držely v čase svou hodnotu.
Jeden z nejznámějších investorů amerického Silicon Valley Elon Musk se potýká s problémem vyrobit cenově přijatelný elektrovůz, ale to Bricklina netrápí. Tváří v tvář hodně publicizovaným obtížím Tesly s produkcí jejího Modelu 3 Bricklin tvrdí, že uspěje díky své hluboké znalosti celého odvětví. Chevrolet a BMW také vyrábějí elektrovozy v ceně od 30 do 40 tisíc dolarů.
Visionary Vehicles přijaly ultraštíhlý výrobní proces. Chystají se všechny části produkce (včetně barvení) outsourcovat dodavatelům v Detroitu a poté si dle Bricklina najmou veterány, kteří díly finálně sestaví do kompletního vozu.
Podle něj Musk udělal chybu také v tom, že nepracuje s dealery, kteří by Teslu mohli též servisovat.
„Smekám před ním klobouk. Vytvořil firmu s 60miliardovou hodnotou, která nikdy nevydělala peníze,“ popíchl Bricklin Muska.
A proč se rozhodl ve věku, kdy už si ostatní jeho kolegové užívají zaslouženého důchodu a vydělaných peněz, rozjet další firmu?
„Když mi bylo 50 let, měl jsem hodně peněz. Koupil jsem ranč v Coloradu a vybavil ho vším. A tím myslím opravdu vším, měl třeba i halu pro lukostřelbu,“ uvedl. „Za tři měsíce mě vše nudilo,“ uzavřel s tím, že ranč později prodal finančnímu magnátovi Henrymu Kravisovi.