Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
První elektrické Maserati je šílené
„Co to vyvádíš, chlape!“ To byla slova amerického stand-up komika Sebastiana Maniscalca, který si jako první člověk mimo Maserati mohl užít, co dokáže elektromobil s trojzubcem ve znaku. Věta z něj vypadla ve chvíli, když šéfdesignér Maserati Klaus Busse na místě řidiče sešlápl plynový pedál. Jestli na podlahu, to nevíme, ale obrovský výkon každopádně posádku kupé GranTurismo Folgore nekompromisně zatlačil do sedadel.
GranTurismo Folgore má krátce před světovou premiérou, takže Italové na něj začínají lákat čím dál tím intenzivněji. Už tedy víme, jak vypadá zvenku. Zatím je třeba utajené, jak bude vypadat palubní deska. Díky čerstvému videu ale víme i to, že z nuly na sto zrychlí za 2,7 sekundy a maximální rychlost může mít přes tři sta dvacet kilometrů za hodinu. Výkon? Zatím jen neoficiálně dvanáct set koní.
Pro Maserati bude GranTurismo Folgore první elektromobil. Na něj pak naváže supersport MC20 a další budou následovat. Plán automobilky je takový, že v roce 2030 už nic jiného než auta do zásuvky nabízet nebude.
Škodovku lákají bohatší zákazníci
Když před 31 lety Volkswagen koupil mladoboleslavskou automobilku, první společné auto byla Felicia. A byl o ni zájem, protože zákazníci tehdy chtěli levná auta. Pak přišla Octavia a Superb. A byl o ně zájem, protože zákazníci chtěli auta s přidanou hodnotou.
Foto Andrew Ebrahim / Unsplash
Fernando Frazão/Agência Brasil (CC BY 3.0 BR)
Foto Pixabay
Následovaly Kodiaq a Enyaq, auta s cenovkou kolem milionu. A zákazníci automobilky nakupují dál. Škodovka tak zjistila, že se nemusí bát přijít s autem, které je z pohledu běžných českých zákazníků sice drahé, ale na rozdíl například od malé Škody Fabia pro automobilku velmi výdělečné.
Jaký je výsledek? Prozatím sedmimístná studie rodinného elektromobilu Vision 7S, která se od roku 2026 stane nejdůležitějším autem celé značky. „Vidíme, že pro takový vůz existuje jasný trh,“ řekl nový šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Kromě jiného vychází i z jednoduchého faktu, že polovinu prodejů Škody Kodiaq tvoří verze se sedmi sedadly.
Japonská legenda na obzoru
První Honda Civic Type R se na světě zjevila před pětadvaceti lety. Výkon 185 koní vydolovaný z atmosférické šestnáctistovky si ale mohli užívat jen řidiči na domácí japonské půdě. Kvalita auta a s ní spojený prodejní úspěch ale daly vzniknout legendě, která dojela i do Evropy, Severní Ameriky nebo Austrálie. Teď se blíží její šestá generace.
Běžná Honda Civic a Honda Civic Type R jsou dva rozdílně světy. Ostatně je to vidět už první pohled. Velká spodní maska na nárazníku pro co nejefektivnější nasávání vzduchu. Vzadu pak obří přítlačné křídlo z hliníku a difuzor zabudovaný do podlahy ozdobený trojicí koncovek výfuku.
Foto Archiv
Pod hliníkovou odvětrávanou kapotou pak má Civic Type R dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem tři sta třicet koní. Řazení pěkně po staru – manuální šestistupňová převodovka. Ortodoxnější hot hatch dnes těžko pohledat. Teď už jen zbývá vydržet pár měsíců. Tohle auto se do Evropy včetně Česka dostane zkraje příštího roku.
Lada chce vyrábět půl milionu aut ročně
Na dva měsíce výroba v obřím ruském závodu v Togliatti na břehu řeky Volhy téměř úplně utichla. Válka a odchod většinového akcionáře v podobě koncernu Renault Group, který tak odepsal miliardy eur, byly pro automobilku AvtoVAZ šok. Její šéf Maxim Sokolov teď ohlásil velký návrat značky Lada.
Představenstvu firmy chce do konce měsíce předložit návrhy na nové modely a navýšení výroby. Ta má ročně dosáhnout půl milionu vozů, z nichž většina má vznikat právě na linkách v továrně Togliatti, která má kapacitu šest set padesát tisíc aut ročně. Pro představu – Škoda Auto loni vyrobila přes osm set tisíc aut.
Podle Sokolova se po odchodu Renaultu ruské automobilce daří „nastavit nové výrobní řetězce a zajistit dodávky potřebných dílů pro výrobu základních modelů“. I tak je ale možné, že některé vozy bude Lada dodávat jen s omezenou výbavou, například bez ABS, airbagů nebo systému elektronického nouzového volání.
Podle Asociace evropských podniků se prodej nových automobilů v Rusku v srpnu meziročně snížil o 62 procent. Oproti červenci to ale znamená růst o dvanáct procent. Podle ruské agentury Avtostat se v celém Rusku během srpna prodalo jen 42 593 nových aut. Největší zájem byl o značku Lada, korejskou Kiu a čínskou trojici Haval, Chery a Geely.