Běžně se tady pořádají koncerty pro dva tisíce lidí. Nebo sem chodí místní smetánka na plesy. Tohle je místo pro zábavu. Tentokrát ale v městské hale v německém Braunschweigu plno nebylo a zábava k popukání se nekonala.
Začal tu dlouho očekávaný trestní proces se čtyřmi bývalými manažery Volkswagenu kvůli dieslové aféře. Tenhle kvartet mužů z vedení automobilky je zapletený v největším skandálu německých hospodářských dějin. Podle obžaloby věděli a stáli za manipulacemi okolo dieslových motorů.
Jeden muž ale chybí. A zrovna jde o toho nejvíce prominentního z obžalovaných. Martin Winterkorn, bývalý šéf Volkswagenu, na lavici obžalovaných není. Má totiž problémy s kyčlemi.
Kvůli jeho zdravotním potížím a pandemii se začátek procesu již několikrát odložil. Nakonec se na Winterkorna, kdysi nejlépe placeného manažera v Německu, ani čekat nebude a jeho role v celém skandálu se bude projednávat samostatně – podle všeho by se mělo začít až za dva roky.
Nyní je to téměř na den přesně šest let od chvíle, kdy se dieslová aféra rozjela. Svět se díky odhalení amerických úřadů 18. září 2015 dozvěděl, že Volkswagen používal ve svých autech nelegální software, s pomocí kterého se zdálo, že auta vypouštějí nižší emise, než tomu bylo ve skutečnosti. Podvodný nástroj fungoval ve více než jedenácti milionech vozech.
Soudních procesů kvůli aféře už proběhla celá řada. Samotnou automobilku dosud vyšly soudní výlohy a náklady na právní služby na 32 miliard eur. Teprve teď ale bude soud v trestněprávním řízení řešit, kdo o čem kdy věděl a jakou roli v aféře sehrál. Údajné spáchání trestných činů sahá až do roku 2006, manažeři zřejmě jednali skupinově a jsou nařčeni z klamání úřadů i zákazníků.
S rychlým výsledkem procesu se ale nedá počítat. V plánu je 133 jednacích dnů, které mají proběhnout během příštích dvou let.