Plzeňská skupina Škoda Group, dříve Škoda Transportation, uzavřela letos rekordní zakázky na výrobu elektrických výzbrojí a pohonů pro renomované externí zákazníky. Koncerny Alstom, Wabtec a Tesmec odeberou zboží za více než 500 milionů korun.
Hlavní výroba divize Electric Systems & Components je přitom pro vlaky, trolejbusy, tramvaje, vozy metra a autobusy mateřské skupiny Škoda. V úterý to řekl prezident divize Jaromír Šilhánek.
Skupina už podle něj dodává řadě významných zákazníků po světě. K nejdůležitějším patří dlouhodobá spolupráce s francouzskou společností Alstom, dříve Bombardier, na dodávkách trakčních motorů a jejich částí pro celé spektrum kolejových vozidel – například pro S-Bahn v Německu nebo pro moderní lokomotivy Traxx, kde celkový objem dodávek přesáhne stovky sad dílů trakčních motorů.
Zajímavý je podle Šilhánka nový projekt pro italský Tesmec, který odebere kompletní elektrické výzbroje pro speciální lokomotivy na údržbu a diagnostiku železničních tratí.
Významnou referencí plzeňské Škody je spolupráce se strojírenským gigantem Wabtec z USA, dříve GE, pro něhož teď vyrábí mechanické pohony včetně trakčních motorů pro lokomotivy do Kazachstánu.
Skupina už dodala vybavení pro více než 50 lokomotiv, nový kontrakt počítá s dalšími 26.
„Kromě vozů kolejové dopravy aktivně pracujeme na nabídkách inovativní výzbroje pro e-busy, trolejbusy a vodíkové autobusy,“ uvedl Šilhánek.
Divize Electric Systems & Components vyrobila za letošní pololetí téměř 700 sad elektrických trakčních výzbrojí a další stovky náhradních dílů. Ve výrobním portfoliu převládá podle Šilhánka nejsložitější zařízení určené pro různé varianty škodováckých příměstských vlaků RegioPanter do České republiky, Lotyšska a Estonska a dále pro škodovácké tramvaje do Německa (pro trojměstí Mannheim – Ludwigshafen – Heidelberg a pro Bonn).
V Česku pak do Plzně, Brna a Ostravy a dalších evropských měst.
Škoda Group s více než 6500 zaměstnanci vyrábí nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídicí a pohonné systémy pro dopravní systémy.
V Česku má několik výrobních areálů a jeden ve Finsku, obchodní jednotky v Německu, Maďarsku a dalších zemích. Do výzkumu a vývoje investovala loni 2,1 miliardy Kč. Za rok 2021 utržila skupina 15,5 miliardy korun.
O tom, jak Škodu Group řídí CEO Dider Pfleger (na úvodní fotografii vlevo) v tandemu se Stanislavem Kubou z PPF (na úvodní fotografii vpravo), si můžete přečíst v aktuálním vydání Forbesu.