Škoda Group v Plzni vyrobila téměř šedesátimetrovou tramvaj Škoda ForCity Smart 38T – nejdelší tramvaj na světě. Navrhla ji a vyrobila pro německý dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr, který bude provozovat dvanáct těchto vozidel na tratích uvnitř nebo mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg ve třech spolkových zemích, a to Bádensku-Württembersku, Hesensku a Porýní-Falci.

Do německého trojměstí, kde žije přes milion lidí, dodá Škoda Group celkem 114 vozů, řekl mluvčí skupiny Jan Švehla. Mimo šedesátimetrové giganty 38T jsou součástí objednávky i kratší 37T a 36T. Hodnota kontraktu na 114 tramvají dosahuje téměř deseti miliard korun. V Německu už jich jezdí 45.

Pro představu, tramvaj Škoda ForCity Smart 38T je téměř dvakrát delší než plejtvák obrovský, nejdelší živočich na světě. Uvnitř se nachází 72,4 kilometru kabelů, které pohánějí její pokročilé systémy a zajišťují plynulý a spolehlivý provoz.

Stavba tramvaje takového rozsahu vyžaduje čas – výroba každé tramvaje Škoda 38T trvá 18 týdnů, zatímco její menší protějšek, 30m Škoda 36T, je dokončen za devět týdnů.

A ještě jedno srovnání: kdyby se všech 114 tramvají, které jdou do Německa, postavilo do řady, dosáhly by délky neuvěřitelných 4,2 kilometru.

„Unikátní vlakotramvaj, která se může pohybovat po tramvajových i železničních kolejích (v trojměstí mají stejný rozchod 1000 milimetrů), je součástí modulárního vozového parku,“ řekl projektový manažer Michael Kocmich. Kapacita nízkopodlažního obousměrného vozidla je 368 cestujících a může jezdit až osmdesát kilometrů v hodině. Představený vůz se odveze do depa v Ludwigshafenu příští týden.

Každá tramvaj je také ukázkou evropského inženýrství. Je vyrobena ze stovek tisíc dílů pocházejících od 214 dodavatelů z celé Evropy, dodavatelé z České republiky tvoří téměř 75 procent. Cesta každé tramvaje začíná ve finském Otanmäki, kde se vyrobí hrubá stavba, a poté se finálně montuje v závodě Škoda Group v Plzni v České republice.

„Nejdelší tramvaj na světě je výsledkem úzké spolupráce s německým dopravním podnikem a splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Bude klíčovým prvkem budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese,“ řekl Jan Christoph Harder, prezident regionu Západ & Sever ve Škodě Group. Podle něj je více než dvacet procent dílů z Německa.

Škoda Group zaměstnává deset tisíc lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2023 dosáhla tržeb ve výši 1,382 miliardy eur a EBITDA byla 21,8 milionu eur. Společnost je součástí Skupiny PPF nejbohatší ženy Česka Renáty Kellnerové.

info Foto se souhlasem Škoda Group