Jsou jich tisíce a místo aby stála nablýskaná v salonech a vyčkávala na nové majitele, parkují tahle auta jedno vedle druhého na odstavných plochách na různých místech republiky. Jedno takové místo je třeba na letišti ve středočeských Milovicích. Tohle konkrétní zaplnily škodovky, které čekají na dokončení.

Stejně jako dalším automobilkám totiž i té mladoboleslavské chybí ve výrobě čipy. A bez nich není šance, aby se auta dostala k zákazníkům. „Aktuálně, pokud zákazník nebude mít štěstí a nenarazí na skladové auto, tak si na nové počká zhruba dvanáct měsíců,“ komentuje současnou situaci v automobilovém průmyslu Pavel Šlechta, manažer prodeje společnosti Auto Jarov v Praze.

Problémy s dodávkami vozů začali zdejší dealeři pociťovat zhruba od jara letošního roku, do té doby poslali k zákazníkům průměrně kolem dvanácti tisíc aut ročně. Postupně ale vyprodali zásoby na skladě a museli protahovat objednávky. A už ani nezáleží na tom, o jaký jde model. Všechny mají nestandardně dlouhou dodací lhůtu v rozmezí od deseti do dvanácti měsíců.

Na fabii i octavii se čeká rok

„Samozřejmě největší zájem je stále o fabii a octavii, tam si zákazníci musí počkat zhruba ten rok. Naopak co se týče třeba elektrické Škody Enyaq, tam ten termín zase tak dramatický není, dodání je jen dva až tři měsíce,“ říká manažer. O elektromobil ale zase tak velký zájem není, prodává se v jednotkách kusů, svou roli hraje kromě nové technologie i cena, která šplhá přes milion.

Škoda Octavia

V salonu se snaží držet základní skladbu aut, aby měli zákazníci alespoň možnost si je prohlédnout a svézt se v nich. Ke koupi ale nejsou. A nedostatek je i těch ojetých a předváděcích. Podle Šlechty lze očekávat, že ceny aut v příštím roce porostou. I proto se snaží zákazníky přesvědčit, aby si nový vůz objednali teď za současnou cenu, a to i s vidinou, že na něj budou čekat několik měsíců.

Dacii nemáme ani jedinou

Nového vozu se jen tak nedočkají ani lidé, kteří touží po dacii. V liberecké prodejně Auto Koutek nemají v salonu jediné auto. Nové vozy by měly přijet nejdříve v listopadu a v prosinci, a ty už kupce mají. Pokud si chce zákazník objednat třeba oblíbenou Dacii Duster nebo Sandero, počká si na ni minimálně do ledna příštího roku.

Dacia Duster | Foto Dacia

„Myslím, že Evropa, co se týče čipů, dost zaspala. Vidíme to třeba u aut vyráběných v Jižní Koreji. Pokud bude chtít zákazník například Renault Arkanu, dorazí za pár měsíců, ale Capture nebo Megan, které se vyrábějí ve Španělsku, tam už to bude problém,“ popisuje Jan Melich, vedoucí prodeje.

Větší potíže nejsou ani s dodávkou jihokorejské značky Ssangyong. Podle Melicha se obliba tohoto SUV stále zvyšuje a jen za minulý měsíc jich na prodejně objednali přes čtyřicet, dalších padesát kusů pak má dorazit v listopadu.

Na skladě už není ani hyundai

Naopak nulové zásoby mají dealeři značky Hyundai. Když si u některého z nich zákazník auto objedná, počká si na něj průměrně osm měsíců. U elektrické verze Ioniq je dodací lhůta až rok. Na skladě sice nějaké jsou, většinou ale ve vyšší výbavě, kde je vyšší také cena. A ne každý si může dovolit auto za milion a půl.

„Situace se začala zhoršovat od března a každý měsíc je to horší a horší. Máme pár skladových vozů modelu Santa Fe, ale i jejich počet se snižuje. Navíc si u nich zákazník nemůže vybrat barvu ani vybavení, ale musí je brát tak, jako jsou,“ zmiňuje jeden z prodejců vozů Hyundai v Auto Palace Butovice.

Hyundai Ioniq | Foto Hyundai

Při objednávce už zákazníky prodejci upozorňují, že auto budou mít až za několik měsíců a dávají si větší rezervu než v březnu, kdy nikdo nevěděl, jak dlouho situace potrvá. „Zákazníkům, kteří stále na auto čekají, se snažíme vyjít vstříc, půjčujeme jim třeba náhradní vůz. Bohužel vyprodané jsou i ojeté nebo předváděcí vozy. Poptávka převyšuje nabídku,“ dodává.

Automobilky se chovají arogantně

„Na skladě nula, jak osobních vozů, tak i dodávek. Kdyby ke mně přišel teď zákazník a chtěl si vybrat auto, tak nemám,“ reaguje na současnou krizi další z prodejců, tentokrát z Mercedes-Benz Hoffmann &  Žižák v Brandýse nad Labem.

A neskrývá své rozladění. Podle něj automobilky celou situaci ve vztahu k dodavatelům podcenily, tlačily na ně, nechtěly mít žádné sklady ani zásoby a celý automobilový průmysl se choval arogantně.

„Problémy ve výrobě se očekávají i nadále a všechno je bez záruky. My jsme tlačeni k tomu, abychom místo kupních smluv se zákazníky připravili smlouvy rezervační, abychom byli chráněni, když nebudeme moci požadavek splnit. Jenže to je pro nás dost nejisté, nikdy nevíte, kdy si to zákazník rozmyslí, ani jemu z té smlouvy neplynou žádné povinnosti vůči nám,“ stěžuje si.

Krizi v Mercedesu tu pociťují od druhé poloviny roku. Automobilka od té doby prodejcům bez náhrady už spoustu objednaných aut zrušila. Do té doby prodali kolem sedmdesáti osobních a třiceti dodávek měsíčně. Teď nemají od výrobce plán ani na příští rok. Nejsou tak schopni zákazníkům garantovat termíny.

„Řeší se tady jen škodovka, ale nikdo už neřeší prodejce. Když nebudou automobilky schopné dodávat zboží, tak jsou dealerské sítě ohrožené,“ uzavírá prodejce.

Ferrari se v Čechách daří

Rok až dva budou zákazníci čekat i u dalšího dealera. Vzhledem ke značce ale nejde o nic ojedinělého, a rozhodně to není kvůli problémům s čipy. „Továrna na výrobu těchto aut je jen jedna a dokáže se předzásobit a těch dvanáct tisíc aut, které ročně do celého světa vyrobí, dokáže pokrýt,“ vysvětluje Petr Kabátek, vedoucí prodeje Scuderia Praha, jediného oficiálního zastoupení značek Ferrari a Maserati.

„Snažíme se dodávat vozy do roka, je to takový standard, ale na některý model se může čekat i dva roky.“ A na nezájem zákazníků si prý stěžovat nemohou, přestože za nové ferrari zaplatí Češi v průměru devět milionů korun. „Minulý rok byl rekordní, prodali jsme pětasedmdesát aut a letos by to mohlo být navzdory covidu obdobné,“ přidává na závěr pár čísel Petr Kabátek.