Ondřej Homola bere do ruky tablet, otvírá aplikaci Corinth Classroom a ukazuje mi fotografii dubu. Pak na displej přiloží palec s ukazováčkem a z dálky se snímek dostává do detailu: projede korunou stromu, pak větvemi, jednotlivými listy až na samotnou buňku. Rozlišení? Titěrných 10 nanometrů.

Působivé. A užitečné, pokud se chcete dozvědět, jak věci fungují a vypadají zevnitř. Nebo pokud to chcete někoho naučit. A to je právě případ startupu Corinth, se kterým se Homola a spol. zkouší prosadit v Silicon Valley. Brněnská firma už má za sebou několik let trpělivé práce a složitého vývoje a její obsah pro oblast vzdělávání si berou takové společnosti, jako je Microsoft nebo HP.

20150914_163758

Ondřej Homola vytváří na počítači moderní učební pomůcky.

Konkrétně jde o 3D modely, které si můžete virtuálně rozebrat a přiblížit podle toho, jak potřebujete. Cíl je jasný: ukázat studentům daný objekt tak, aby pochopili, jak funguje a z čeho se skládá. „Lidský mozek procesuje vizuální informace podle výzkumů šedesáttisíckrát rychleji než mluvené či psané informace,“ říká Homola s tím, že 65 procent populace jsou tzv. visual learners, tedy že se nejlépe učí pomocí vizuálního vjemu.

Právě na zábavnější a interaktivnější výuku Corinth sází. Na konci ledna si jeho vedení pláclo se společností HP, která Corinth zařadila do svého School Pack, což je obsah nainstalovaný na veškerá zařízení určená pro vzdělávání (primárně jde o laptopy a tablety, patří mezi ně ale například i sprout, což je takový meotar pro 21. století, který zobrazuje 3D objekty).

„Všechna tato zařízení obsahují náš demo software. Je to taková ochutnávka toho, co umíme a nabízíme, s tím, že vy pak máte možnost si u nás dokoupit plnou verzi,“ popisuje Homola.

V rámci dema dává Corinth na zařízení HP 30 modelů, plná verze pak nabízí zhruba tisícovku z nejrůznějších vědních oborů, s nimiž se běžně potýkají žáci v rámci základní či střední školy: biologie, přírodověda, fyzika, chemie, geologie, geometrie či historie.

Studenti tak vidí „do útrob“ toho, jak vypadá žába, včelí královna, lidský vlas, srdce, pyramida, tulipán, diamant, spalovací motor a spousta dalšího. Můžete u nich zoomovat z celku do absolutního detailu, otáčet je a prozkoumat, jak jednotlivé věci fungují, jak se pohybují nebo rostou.

Takhle vypadá model žáby:

A takhle zase srdce:

Na obsahu Homola a spol. spolupracuje s několika prestižními vysokými školami, například Stanfordem či Karlovou univerzitou. Produkty Corinthu používá více než 10 tisíc učitelů po celém světě, nejvíce v USA a domovském Česku. „Dáváme učitelům a profesorům do ruky nástroj k udržení pozornosti studentů, výrazně mu usnadňujeme práci,“ říká Homola s tím, že když se učiteli s něčím dobře pracuje, zvyšuje se šance, že přesvědčí ředitele, aby mu danou pomůcku či nástroj koupil pro výuku.


Corinth založili před čtyřmi lety Ondřej Homola a Daniel Sklář v Brně jako firmu na 3D vzdělávací nástroje. Oba za vlastním byznysem odešli z korporátního světa, v němž sice měli slušně našlápnutou kariéru, ale necítili se tam šťastně. „V korporaci máte držet pusu a krok. A chválit. V osmadvaceti letech mě to začalo strašně štvát,“ vzpomíná Homola na moment, kdy se rozhodl vrhnout se spolu se Sklenářem do světa technologií.

Začínali s 3D vizualizacemi pro architektonické projekty – dělali pro Evu Jiřičnou nebo Josefa Pleskota. Když jejich startup čítal už šest lidí, přihlásili se do akce CzechAccelerator (patří pod agenturu Czech Invest), který podporuje nadějné české firmy a bere je s sebou do Silicon Valley.

Právě tam se zástupci Corinthu potkali se Stevem Ballmerem, bývalým šéfem Microsoftu. Po jedné přednášce v San Franciscu ho odchytli pod pódiem a ukázali mu, co dělají s rozšířenou realitou (tzv. augmented reality). Povedlo se jim Ballmera zaujmout natolik, že Corinth začal s Microsoftem spolupracovat v rámci vzdělávacího programu Windows.

Tohle je ukázka Corinth Classroom pro Windows:

Homola a spol. pochopili, že tudy vede cesta: a začali vyvíjet další 3D modely jako vzdělávací pomůcky. „Třeba jsme dělali interaktivní infografiku, jak funguje spalovací motor. Když se na to podíváte dvakrát třikrát, tak to snadno pochopíte, protože rozpohybovaný vizuální vjem je mnohem silnější, než jen četba v učebnici nebo pohled na statický obrázek,“ vysvětluje Homola.

S touto premisou pak Corinth udělal i několik dalších projektů i začal spolupracovat s firmou Dell. Ta vzdělávací pomůcky instalovala do svých projektorů, které prodávala školám a univerzitám. „Dell a další značky chápou, že potřebují obsah pro svá zařízení a platformy,“ okomentoval to Homola. „A my pomáháme nahrazovat stárnoucí vybavení učitelského kabinetu. Projektor nebo tablet už má dnes snad každá škola.“

Corinth a Steve Ballmer

Podle Homoly se vzdělávání stalo strategickým sektorem pro všechny velké hardwarové hráče a v rámci School Packu od HP se počítá s tím, že se prodá zhruba jeden milion zařízení do škol po celém světě.


Kvůli snadnějšímu přístupu ke klíčovým lidem ve firmách, jako je HP nebo Dell, se Homola a několik dalších lidí přesunulo do Silicon Valley. Nejprve měli jen pár stolů v coworkingovém prostoru Runway na hlavní sanfranciské tepně Market Street.

Místo, které je ve stejné budově, v jaké sídlí Twitter, ale přestalo stačit, protože Corinth za oceán posílá z Brna vždy tři čtyři své zaměstnance na několikaměsíční pobyt, aby nasáli atmosféru technologického pupku světa.

Corinth, který má celkem 30 zaměstnanců, si proto nedávno pronajal celý dům ve čtvrti Balboa Park, pojmenoval ho vznešeně Silicon Valley House a využívá ho i pro pořádání akcí a diskuzí pro českou IT komunitu v San Franciscu a okolí. „Je tu spousta know-how, které můžete nasát. Jinde byste za něj museli platit nebo na něj dlouho čekat,“ říká Homola s tím, že tohle know-how chtějí předávat i v rámci svého youtubového kanálu.

Když spolu sedíme nad šálkem flat white v módní kavárně MA Velous, hned naproti Twitter Building, je jasné, že být a nebýt tady je pro technologické startupy velký rozdíl. „Pro lidi z Česka je pobyt v Silicon Valley hrozně důležitý, vždycky jim to tady otevře oči,“ dodává Homola, který má v Corinthu na starosti byznys (a je majoritním vlastníkem), přičemž Sklář se stará hlavně vývojovou stránku.


 

Rok 2015 byl v Corinthu ve znamení práce na nové platformě LifeLiQe, což je krkolomně znějící název projektu, který „řeší problém nasazení pokročilého interaktivního 3D obsahu a obsahu pro virtuální a augmentovanou realitu do škol i mimo ně“, jak to popisuje Homola. Ke vzniku LifeLiQe ho prý vedla zkušenost se školami ve více jak 100 zemích světa i s byznysovými partnery typu HP a Microsoft.

LifeLiQe bude něco jako YouTube pro interaktivní vzdělávání – stáhnete si aplikaci a budete platit měsíčně za přístup k různému druhu obsahu podle vašeho zájmu. Homolův tým tak poprvé cílí na koncové uživatele, kteří si můžou předplatit službu už od deseti dolarů na měsíc.

„Oslovujeme nejen školy, ale přímo i rodiče, samotné studenty, ale i lidi, kteří se angažují v home schoolingu, celoživotním vzdělávání nebo speciálním vzdělávání,“ přibližuje Homola. „V Americe už jsme to spustili a sbíráme první ohlasy.“

Vize je brzy umožnit v rámci vzdělávacího programu i 3D tisk a nasadit vlastní obsah i na zařízení pro virtuální realitu. Letos se totiž začnou prodávat cenově dostupné VR brýle (Oculus Rift, HTC Vive či PlayStation VR) a Corinth v tom vidí velkou příležitost.

Už loni zahájil prodej vlastního obsahu na zařízeních zSpace, což je největší světový výrobce VR zařízení pro vzdělávání s valuací 160 milionů dolarů. „zSpace náš obsah zahrnul do své nabídky pro americké školy. V základním balíčku je 180 virtuálních objektů ke zkoumání od lidského oka po velká zvířata,“ říká Ondřej Homola.


 

Mimochodem, on sám není zajímavý jen kvůli své práci, ale i kvůli způsobu, jakým relaxuje. Jeho dovolené se totiž výrazně vymykají běžným způsobům a destinacím.

IMG_0010

Ondřej Homola tráví dovolené netradičně.

O Vánocích odjel do Peru, do džungle poblíž města Tarapoto, kde se seznámil s místními indiány a strávil u nich několik týdnů polonahý, bez tekoucí vody nebo záchodů, s elektřinou běžící jen několik desítek minut denně díky generátoru. „Když děláte ve startupu, tak makáte 24/7 a s mobilem v kapse si nikdy neodpočinete, když vám lidi píší a volají. Tohle je místo s nulovým internetem, takže ideální na vypnutí a relax,“ říká Homola s tím, že si zkusil i některé divočejší indiánsko-šamanské procedury.

„Ale některé už byly dost crazy, do toho už jsem nešel. Časem stejně zjistíte, že nejlepší procedura je být odříznutý od civilizace.“

A druhý způsob dovolené už jako dovolená nezní vůbec. Jmenuje se to terapie tmou a Homola si ji dopřává jednou do roka ve Štramberku u Nového Jičína. V podstatě jde o to, že se na týden necháte zavřít do úplné tmy, jen vám jednou denně přinesou jídlo a pití. „Vykašlete se na Seychely nebo Chorvatsko. Tohle je totální reset hlavy, i když to nevydrží všichni,“ říká Homola.

Podle jeho slov jsou první tři dny ve tmě takové seznamovací, mozek se ještě čistí a občas si na nějaký nevyřízený e-mail vzpomenete. Ale čtvrtý den začíná to pravé „psycho“. „Je to jako probuzení po těžké pařbě. Najednou nevíte, kde jste a proč. Cítíte se jako v kobce, začínáte se fyzicky dusit, prokousáváte se vnitřní špínou, co máte v sobě. Já jsem třeba měl halucinace, viděl jsem modré světlo v dálce,“ popisuje Homola s tím, že pátý den měl to nejtěžší za sebou, vymyslel spoustu nových nápadů do práce a šestý a sedmý den už se těšil ven.

„Najednou máte úplně novou energii, chuť do práce a do života. Dá vám to nadhled, odstup od věcí a poznáte sám sebe,“ říká Homola. „Prostě jdete až na dřeň. Žádný bullshit.“