Že to jde i online, zjistily během pandemie firmy a korporáty ve většině odvětví. Ani po covidové zkušenosti se ale zahraniční pracovní cesty z Česka nedostaly na úroveň roku 2019. Firemní zákazníky v současnosti odrazují ceny letenek, které jsou i navzdory akčním nabídkám pro společnosti o čtvrtinu dražší.

Do objemů z předpanemických let se tak dosud nevrátily ani pracovní cesty, které nástup covidu zcela zastavil. Přestože se už v současnosti cestuje bez omezení, podle dat společnosti Orbix specializující se na korporátní cestování řada firem dosud služební cesty naplno neobnovila.

„Oproti roku 2019 stoupla cena letenek pro korporátní klientelu o pětadvacet procent. Zatímco v roce 2019 byla průměrná cena letenky 13 017 korun, vloni už to bylo 16 189 korun,“ vypočítává Martina Hrnčířová, která ve společnosti spadající do skupiny Student Agency řídí prodej. Za vyšší cenou ale podle ní nestojí jen všeobecné zdražení letenek, které rozdmýchala válka na Ukrajině a s ní spojený nárůst cen pohonných hmot.

Firmy po covidu volí flexibilnější tarify, umožňující například bezplatné změny letenek, které vyjdou dráž. „Setkáváme se i s firmami, které uvádějí, že cestující musí k letence sjednat i pojištění na storno,“ říká Hrnčířová.

Situaci navíc brzdí i letecké společnosti, které dosud neobnovily všechny spoje provozované před covidem. „Firmy se musí adaptovat na stále ještě menší počet leteckých spojení a často upravit své obchodní aktivity podle letového řádu do cílové destinace,“ vysvětluje.

V průběhu let se ale mění i destinace, do nichž zaměstnanci z Česka pracovně míří. Zatímco ještě v roce 2019 šlo nejčastěji o Paříž, Moskvu, Varšavu, Düsseldorf, Brusel nebo Amsterdam, dnes jsou to vedle Amsterdamu a Paříže například Soul, Istanbul, Bukurešť či Frankfurt.

Z nejoblíbenějších „byznysových“ metropolí se pak zdražení nejvýrazněji dotklo Amsterdamu. „V roce 2019 tam firemní zákazníci létali průměrně za 4301 korun, zatímco loni už to bylo 10 180 korun,“ uvádí Hrnčířová.

Ve snaze přilákat další zákazníky mezi firmami pak letecké společnosti nabízejí výhody včetně slev, bezplatné nadváhy zavazadel nebo bezplatné změny data odletu. „Vzhledem k vysoké poptávce po letenkách se stav míst velmi rychle mění a s ním i cena. Firmy proto volí cestu online rezervací v korporátním rezervačním systému, kde pak mají cenu garantovanou,“ uzavírá Martina Hrnčířová.