Japonští výrobci automobilů Honda Motor a Nissan Motor prudce zvýšili své pololetní zisky a zlepšili celoroční výhledy.
Zisky i tržby obou podniků podporuje slabší kurz domácí měny, který po přepočtu zvyšuje hodnotu zahraničních příjmů. Automobilky se nicméně potýkají s problémy na čínském trhu, kde čelí ostré konkurenci, napsala agentura Kjódó.
Honda oznámila, že v prvním finančním pololetí, které skončilo 30. září, zvýšila čistý zisk o 82 procent na rekordních 616,3 miliardy jenů, tedy zhruba 93 miliard korun. Její tržby vzrostly o devatenáct procent na rekordních 9,6 bilionu jenů.
Firma nyní předpokládá, že v celém finančním roce vykáže čistý zisk 930 miliard jenů. V předchozí prognóze přitom celoroční zisk odhadovala pouze na 800 miliard jenů.
Zisk by se měl podle nové prognózy meziročně zvýšit o téměř 43 procent. Firma zlepšila rovněž celoroční výhled pro tržby, které by podle nové prognózy měly dosáhnout rekordních 1,2 bilionu jenů namísto dříve předpokládaného jednoho bilionu.
Honda upozornila, že za zlepšením prognóz pro tržby a zisk stojí kromě slabšího kurzu domácí měny také pokles nákladů na suroviny, zejména drahé kovy. Snížila nicméně odhad celoročního objemu prodeje automobilů o čtvrt milionu vozů na 4,1 milionu vozů, a to zejména kvůli poklesu na čínském trhu.
Společnost Nissan dnes oznámila, že v pololetí více než zečtyřnásobila čistý zisk na 292,2 miliardy jenů, přes 44 miliard korun. Odhad celoročního zisku zlepšila na 390 miliard jenů z dříve předpokládaných 340 miliard. Oproti loňsku by se tak měl celoroční zisk zvýšit o téměř 76 procent.
Tržby Nissanu v pololetí stouply o třicet procent na rekordních 6,1 bilionu jenů. Automobilka potvrdila, že v celém letošním roce hodlá prodat zhruba 3,7 milionu vozů. Upozornila nicméně, že čelí „bezprostřednímu úkolu“ zlepšit své aktivity v Číně.
Nissan v pololetí zvýšil celosvětový prodej o zhruba tři procenta na 1,62 milionu vozů. V samotné Číně se však jeho prodej propadl o více než třetinu, a to kvůli ostré konkurenci a přesunu zákazníků k elektromobilům a hybridním vozům.
Firma chce pokles tržeb v Číně zvrátit pomocí nových modelů, které hodlá na čínském trh začít prodávat ve druhé polovině příštího roku.