Bude to trochu jako Wonkova továrna na čokoládu. V Kilchbergu u Curychu se v neděli otevřou brány do zbrusu nového Chrámu čokolády. Místo Willyho Wonky tahle budova o ploše fotbalového hřiště patří tradiční švýcarské společnosti Lindt & Sprüngli. Ta do stavby Lindt Home of Chocolate, jak se místo oficiálně jmenuje, investovala závratných sto milionů franků.
Velkorysý
rozpočet je uvnitř třípatrového moderního paláce jasně vidět.
Hlavní atrakcí je devítimetrová fontána ve tvaru šlehací
metly, ze které teče skutečná čokoláda, nebo velkolepé
degustační centrum Chocolate Heaven.
Točitá
schodiště, mosty a impozantní střešní okna mají nadchnout i
příznivce moderní architektury. Za projektem stojí basilejští
architekti ze studia Christ
& Gantenbein.
Součástí
je i interaktivní muzeum se sedmi různými zážitkovými světy, v
nichž se nepředstavuje jen samotný výrobce Lindt, ale i celý
švýcarský čokoládový průmysl, jeho historie a vývoj.
Prezident správní rady Lindt Ernst Tanner, který je iniciátorem
této investice, věří, že díky tomuto projektu se posílí i
inovační síla švýcarských čokoládoven do budoucna. Ostatně
právě Lindt věří, že se mu i díky tomuto centru podaří
dostávat na trh více novinek.
Počítá, že se investice do jeho vysněného projektu vyplatí – do Domu čokolády, který má fungovat i jako vyslanectví pověsti švýcarské čokolády, má podle plánů zamířit každý rok na 350 tisíc návštěvníků.
O tom, že lidi lákají zážitky a požitky, není pochyb. Jestli ale bude nové muzeum skutečně fungovat, se teprve ukáže. Nedávno po pouhých třech letech fungování skončilo ve Švýcarsku muzeum potravinářského koncernu Nestlé. Důvod? Místo očekávaných 250 tisíc lidí ročně jich tam zamířila jen zhruba pětina.
Lindt, jehož akcie se obchodují na švýcarské burze, patří mezi deset největších výrobců čokolád na světě. V segmentu prémiových čokolád pak bývá označován za globálního lídra. Letošní rok ale firma zvyklá na vytrvalý růst hlásí meziroční propad obratu v prvním pololetí o 8,1 procenta, kdy utržila 1,5 miliardy franků a operativní zisk dosáhl 17,1 milionu franků (proti 126,2 milionu franků v minulém roce). Čísla o tom, jak se firmě daří na českém trhu, firma nezveřejňuje.
Hlavní vinu na propadu měly zavřené obchody – včetně 500 vlastních prodejen Lindt – okolo Velikonoc, které jsou nejsilnějším prodejním obdobím jara.
Firma,
která existuje už 175 let, ale věří, že ve druhé půlce roku
se jí i díky Vánocům a tradičně obchodně silnější sezoně
podaří propad smazat. Lindt kvůli tomu dokonce oznámil, že (na
rozdíl od řady dalších obchodníků) neomezí plánované výdaje
na reklamu. O tu se má nově postarat i v neděli slavnostně
otevřený Dům čokolády.
V něm nechybí ani kavárna, čokolaterie a největší obchod Lindt na světě, je na levém břehu curyšského jezera v Kilchbergu, kde má Lindt své sídlo. Adresa, kde tenhle chrám během tří let postavili, nenechá nikoho na pochybách: nachází se totiž na Čokoládovém náměstí 1.