Podvod, nebo fuck-up?
To je otázka, kterou si kladou stovky lidí, kteří na kampani Kickstarteru podpořili hodinky obrozené české značky Chronotechna z nejčernějšího dostupného odstínu černé barvy. Nyní ovšem mnohdy nemají slibovaný produkt a často ani reakci na rozhořčené zprávy.
Přitom to byl příběh jako z Forbesu… No, on je z Forbesu.
O plánech podnikatele Pavla Šicha vzkřísit kdysi slavnou tuzemskou značku vyrábějící hlavně budíky a hodiny jsme psali v roce 2018. Šichův projekt sliboval zhruba za 10 tisíc korun nezvykle vypadající hodinky se švýcarským mechanickým strojkem a ciferníkem z nejčernější černé.
„Premisa byla dostat kvalitní produkt na zápěstí lidí, kteří by si normálně takové hodinky nekoupili, protože by pro ně byly moc drahé,“ říkal onehdá Šich, který na svůj projekt vybral na Kickstarteru skoro 380 tisíc eur (téměř 10 milionů korun) od 878 lidí.
Kampaň na populární crowdfundingové platformě odstartovala v říjnu roku 2018 a v prosinci téhož roku byl plánovaný začátek výroby. V únoru loňského roku měla probíhat finální kontrola a v březnu 2019 měly hodinky Chronotechna dorazit k podporovatelům.
Když se ovšem dnes podíváte na profil projektu na Kickstarteru, naleznete tam téměř jen negativní komentáře. Lidé si stěžují, že jim hodinky nedorazily vůbec, jiní řeší nedostatečnou kvalitu, chybějící logo nebo třeba to, že slibovaná nejčernější černá zase tak černá není. Někteří podporovatelé dokonce vyhrožují právními kroky nebo se domáhají vrácení peněz. Pár takových se nám jich sešlo i v redakční e-mailové schránce.
Podle Pavla Šicha dorazilo k podporovatelům přes 550 kusů hodinek, lehce přes 250 kusů zbývá k dodání a řeší se 50 reklamací.
„Jsem podporovatel číslo 316 a nerozumím tomu, že pokud jste dodali 550 kusů, tak proč nemám žádné informace ohledně dodání toho mého,“ stěžuje si nicméně jeden z uživatelů Kickstarteru. „Už mi došla trpělivost, společnost vybrala řádově několik milionů, nereaguje na urgence. Podle mého názoru se jedná o podvod. Navrhuji kontaktovat kriminální policii a podat trestní oznámení. Kdo se přidá?“ vyzývá další.
Pavel Šich tvrdí, že s podporovateli na pravidelné bázi komunikuje pomocí měsíčních updatů, které skutečně na stránce projektu jsou. V posledním – lednovém – sdílí s podporovateli dvě fotografie ze švýcarského La Chaux-de-Fondes, kde se hodinky podle všeho vyrábějí. Údajně je na snímcích zachycena várka, která byla k majitelům odeslána na konci ledna.
„Problém je v tom, že lidé nic pořádně nečtou. A asi i v představě, že podporou projektu na Kickstarteru si kupují hotovou věc, a ne fakt, že podporují startupový projekt se všemi jeho porodními bolestmi,“ sdělil Forbesu Pavel Šich s tím, že se problémy Chronotechně nevyhnuly. Šlo prý zejména o zjištění, že některé ciferníky (podle Šicha 10 až 15 procent) měly uprostřed šedivý flek.
Podnikatel, který má na svém Twitteru v biu uvedeno „mixing business with geekiness“, tvrdí, že proto veškerou odeslanou produkci stáhli, rozbalili a na vlastní náklady předělali. Nyní je podle Šicha kompletně hotovo a zboží se převáží do Evropské unie. „Ping-pong s celníky je snad již hotov a vše bude odesíláno během února. Něco možná ještě v březnu, uvidíme, jak rychle to půjde.“
Otázkou nicméně je, zda se mu termín podaří dodržet. Už v jednom updatu, který je starý osm měsíců, totiž uváděl, že „všechny objednávky budou vyřízeny během tří týdnů, do konce července“.
Namístě je také se zamyslet, zda vůbec lze za 10 tisíc korun vyrobit a doručit luxusní švýcarský produkt ve slibované kvalitě a ještě na tom vydělat.
„Finální čísla nekomentujeme a nezveřejňujeme, jsme privátní firma,“ uvedl k tomu diplomaticky Šich. Na dotaz, zda těm, kteří o to žádají, poskytne peníze zpět, podnikatel reagoval podmínkami Kickstarteru: „Refund se řeší dle pravidel Kickstarteru, pokud na něj vzniká nárok.“
Chronotechna s veškerými dostupnými informacemi nepůsobí jako podvod, ale spíše jako příliš ambiciózní projekt, na nějž jeho strůjce zkrátka nestačil a v němž ve velkém podcenil komunikaci s podporovateli.
Mimochodem, na instagramovém profilu má Chronotechna 168 sledujících a poslední příspěvek z loňského července. Na Twitteru je pro změnu sledujících 16 a poslední příspěvek z podzimu 2018. Kolem a kolem to tak zatím na velkou renesanci legendární značky nevypadá.