Jejich reklamní slunečníky chrání před sluncem hosty restaurací od Evropy až po rozpálenou Etiopii. Jejich stany dělají léta zázemí české posádce rallye Dakar v těch nejnáročnějších podmínkách. Rodinná firma Montis z Kroměříže vznikla v garáži. Dnes bez jediné půjčky směřuje k tržbám přes sto milionů korun.
Stejně jako mnozí další, naskočili na podnikatelskou vlnu v euforických devadesátkách i manželé Anna a Petr Neudeckerovi. „Máma chtěla být původně lékařka, ale byla proti režimu, takže se nakonec dostala jen na strojírenskou fakultu, po které učila technické kreslení na průmyslovce v Kroměříži. Táta před založením firmy pracoval ve zdejší společnosti Magneton jako vedoucí zásobování,“ představuje krátce zakladatele firmy Montis jejich syn a současný ředitel Tomáš Neudecker.
Neudeckerovi začínali skromně – Anna Neudeckerová šila a prodávala povlečení, Petr Neudecker se dvěma kamarády rozjel reklamní agenturu s pobočkami ve Zlíně a v Kroměříži. Každý vydělaný halíř vkládali zpět do podnikání. Neudeckerovi si totiž neradi půjčovali, čehož se drží dodnes – spoléhají se výhradně jen na to, co si sami vydělají.
Foto: Tomáš Škoda
Foto: Tomáš Škoda
Montis
Foto: Tomáš Škoda
Montis
Foto: Tomáš Škoda
Montis
Foto: Tomáš Škoda
MontisFoto Tomáš Škoda
„Táta se po nějaké době se společníky rozkmotřil. Mezitím ovšem začal jako součást reklamního byznysu montovat v garáži markýzy pro pivovary a obchůdky, u čehož nakonec i zůstal,“ vysvětluje jeho nástupce a vzpomíná na časy, kdy jeho otec markýzy rozvážel po celém Česku starým wartburgem.
„Od roku 1997 jsem začal nasávat kulturu rodinného podniku i já. Prošel jsem si klasickou baťovskou cestou od skladníka až po obchodníka. Jezdil jsem na montáže do Polska, na Slovensko i jako závozník do Itálie. Časem jsem se dostal k přípravě grafiky a obchodu. S tátou jsem jezdíval i na jednání. Když jsme domlouvali komponenty v Itálii, tak jsem překládal,“ vzpomíná Neudecker mladší na zkušenosti, které v průběhu let nabral.
Díky tomu, že si prošel celou firmu od základu a znal ji jako své boty, pro něj pak převzetí firmy nebylo až tak složité. „Baťa to měl opravdu geniálně vymyšlené, když lidi protáhl systémem a pak je zařadil tam, kde jim to vyhovuje nejvíc,“ vzdává Tomáš Neudecker hold zlínskému králi obuvi.
Trvalo téměř deset let, než se Neudeckerovi z garáže přestěhovali do unimobuněk v areálu kroměřížské nemocnice. Tenkrát se ještě všechno vyrábělo ručně. Až později se podnikatelům povedlo nakoupit stroje a pomůcky, které umožnily precizní řezání látky i její rovné šití. „Rovný řez a šití jsou u markýz stěžejní, aby se nevlnily,“ vysvětluje podnikatel.
O pár let později se přestěhovali do nového areálu bývalé sběrny surovin, kde sídlí dodnes. „Tou dobou jsme začali výrazněji růst. Kromě markýz pro pivovary a restaurační zahrádky jsme dělali stále víc i reklamní věci. Stěžejní bylo, když jsme začali vyrábět slunečníky,“ konstatuje.
Před devíti lety Tomáš Neudecker definitivně převzal otěže a stal se ředitelem firmy. „Nejnáročnější bylo přesvědčit zaměstnance, že jim budu dobrým šéfem, který firmě zajistí budoucnost. Někteří naši lidé tady pracují dvacet let, jsou DNA firmy a mají veškeré know-how, takže to byl celkem oříšek,“ přiznává podnikatel s tím, že rodiče na něj postupně přepsali čtyřicet procent firmy.
Od jeho nástupu se hodně změnilo. „Změnil jsem styl vedení a hodně jsem začal šlapat do digitalizace. Nakoupili jsme nové stroje – co se dalo, to jsme automatizovali. Rozjeli jsme digitální potisk, který byl do té doby jen okrajovou záležitostí. Dnes jsme schopni vše vyrábět pod jednou střechou a jsme víc soběstační,“ vysvětluje Neudecker s tím, že loni investovali dvanáct milionů korun.
Dařilo se jim i obratově. Za osm let obrat téměř zdvojnásobili z padesáti milionů na loňských osmdesát devět milionů korun. Letos se chystají atakovat sto milionů korun.
Pod africkým sluncem
Markýzy už z velké části opustili a soustředí se na slunečníky, se kterými jim do portfolia vstoupily i party stany a další související reklamní sortiment. Slunečníky dnes tvoří šedesát až sedmdesát procent jejich obratu a vyrobí jich zhruba patnáct tisíc ročně. V Evropě patří mezi pět největších výrobců reklamních slunečníků, v Česku jim konkuruje jen jedna firma.
„V Česku nám jinak konkurují hlavně reklamní agentury, které ale slunečníky dováží z Číny a soustředí se na velké nadnárodní firmy. My se do nich ale moc nehrneme,“ vysvětluje Neudecker.
Za opravdovou konkurenci považují firmy z Chorvatska, Turecka, Bulharska a Polska. I tak ale mají proti nim v mnoha směrech náskok. „Naší konkurenční výhodou je to, že jsme výrobní firma, která si spoustu věcí umí vyrobit sama. Děláme finální kompletaci i montáž, takže si dokážeme pohlídat kvalitu. Stále častěji cítíme, že zákazníci chtějí spolupráci s přímými výrobci, kteří odpovídají za výrobu,“ zmiňuje.
Jejich další výhodou je zákaznická péče. „Pečujeme o zákazníka nejen při prodeji, kdy mu pomáháme s výběrem, ale i po něm. Jako jediní v centrální Evropě totiž naše výrobky i rozvážíme a servisujeme,“ vyzdvihuje podnikatel.
Nejvíce odběratelů má Montis v Německu. „Německo nám dělá asi pětinu obratu. Na tamním trhu jsme lídrem. Letos to dokonce vypadá na rekordní rok,“ popisuje Neudecker tamní trh s tím, že stěžejní je pro ně diverzifikovaný trh, kde je hodně menších a středních zákazníků. „V Německu je malých a středních pivovarů nespočetně,“ konstatuje.
Oproti tomu na Slovensku, kde se pivovary sloučily do dvou velkých skupin, je to složité, protože tyhle velké firmy tlačí, aby přistoupili na jejich podmínky, a to je pak prý jako na horské dráze.
Dalším oblíbeným trhem jsou země Beneluxu, kde působí doslova tisíce malých pivovarů, které firma z Kroměříže zásobuje už třetím rokem. „Máme tam i vlastní kancelář a snažíme se tam prosadit ve větším,“ zmiňuje podnikatel.
Foto: Tomáš Škoda
Tomáš Neudecker – Montis
Zastoupení mají i v Maďarsku. Český, slovenský a rakouský trh obsluhují z Kroměříže. Stopu české firmy lze ale nalézt po celém světě, protože obsluhují zákazníky všech velikostí a mnohé ze zakázek se k nim dostanou díky veletrhům. „Přes e-shop si u nás občas objednávají i koncoví spotřebitelé,“ zmiňuje Neudecker.
Pod jejich slunečníkem už jste s velkou pravděpodobností seděli i vy. Dodávají je většině pivovarů a nápojářů v Česku, kteří je pak distribuují se svými výrobky restauracím, barům, sezonním provozům u vody, na cyklostezkám či v horách. Nejčastěji je poznáte podle červeného zavíracího tlačítka. Jejich slunečníky odebírají třeba pivovary Lobkowicz, Svijany, Holba nebo Zubr, výrobce nealko nápojů Pepsi, pekárny, obce, města či festivaly.
„Nejraději máme středně velké zákazníky, s nimiž je možné budovat vztahy. I díky tomu se nám podařilo ustát covid, když restaurace zavřely a festivaly nebyly. Měli jsme propad, ale naši partneři u nás objednávali, i když nepotřebovali,“ vzpomíná Neudecker.
Během covidu šili ve firmě Montis i roušky, během povodní pro změnu pytle na písek, za což si Neudeckerovi odnesli dokonce ocenění města Kroměříž. Když přišlo na jižní Moravu tornádo, dodali do postižené oblasti stany, aby měli alespoň nějaké zázemí.
Jejich slunečníky prověřilo i extrémní slunce Afriky. Nejexotičtější zakázka totiž putovala do Etiopie a Keni. „Naše slunečníky tam používají místní pivovary. Etablovali jsme se tam i díky evropských investorům, kteří tam před lety začali budovat pivní kulturu,“ zmiňuje podnikatel.
V Montisu vyrábějí několik typových řad slunečníků, které se liší hliníkovými profily, jejich tloušťkou, velikostí a počtem podpěr, které je zabezpečují. „Česko, Slovensko a Maďarsko hledají kompromis ceny a kvality, zatímco v Beneluxu, Rakousku a Německu chtějí hlavně vyšší řady výrobků, které budou schopné odolávat třeba většímu větru. Vyrábíme slunečníky, které dokážou odolat i větru o rychlosti 110 kilometrů za sekundu,“ říká podnikatel.
Speciální stany vyráběli například pro české týmy rallye Dakar. „Vyrobili jsme jim celé stanové městečko, včetně vychytávek na spaní, stanů pro servis motorek a podobně. Vzhledem k tomu, že stany každý den rozkládali, skládali, v pouštích byl všude písek a silný vítr, tak je potřebovali ve výrazně vyšší kvalitě. Zároveň musely být z nehořlavé látky. Musely být extrémně praktické a spolehlivé, protože závodníci a jejich tým nemají čas řešit, že jim něco nefunguje,“ popisuje Neudecker jednu z nejzajímavějších a zároveň nejnáročnějších zakázek.
Eventové stany vyrobili i pro Czech Air Force na akci NATO v Mošnově. Připravili a potiskli také látky na zeměkoule a planety na Festival planet v Brně pro firmu Kubíček Factory, která je ušila.
Klíčové byly ve vývoji firmy poslední dva roky. „Kromě modernizace a digitalizace jsme na trh uvedli pět nových modelů slunečníků, se kterými jsme na veletrhu v Německu udělali docela rozruch. Primárně s nimi chceme cílit na zahraniční trhy,“ vysvětluje.
U nových slunečníků se zaměřili především na provedení, design, kvalitu a uživatelskou přívětivost. „Mysleli jsme například na drobné ženy v gastronomii, pro které může být otevírání několikametrového slunečníku značně náročné, ale také na pracovníky v terénu či ve skladech, aby pro ně byla například výměna potahu co nejjednodušší,“ prozrazuje podnikatel nejnovější inovace. Dodává také, že představili svůj dosud největší slunečník s rozměry pět na pět metrů.
„Před lety jsme přišli i s revoluční teleskopickou konstrukcí, díky níž už při zavírání slunečníků nebylo nutné odsouvat židle. Bohužel jsme si tento nápad včas nepatentovali, takže jej konkurence velmi rychle okopírovala. My už jsme design dávno inovovali, zatímco oni stále kopírují ten původní,“ zmiňuje Neudecker další inovační úspěch z historie firmy.
Budoucnost patří recyklaci
Trh s reklamními slunečníky a markýzami prochází v posledních letech výraznými změnami. V současnosti se řeší otázka reklamního smogu, která se stává čím dál tím více aktuální. „Na západě už je to běžné a teď se o to začala zajímat i Praha. Už vznikly koncepty, jak by měl vypadat pražský slunečník,“ říká Neudecker,
Společnost Montis loni představila inovativní řešení – slunečníky s oboustranným tiskem. „Z vrchní strany jsme zvolili béžový potisk s malým logem, zatímco ze spodní strany slunečník komunikuje celou značku včetně barevnosti,“ vysvětluje Neudecker.
Trh mění i chování zákazníků. „U zákazníků pozorujeme snahu co nejvíc outsourcovat. Chtějí co nejméně vlastnit, aby neměli starosti. Trh dnes definuje nejistota. Od covidu nikdo neví, co bude. Máme za sebou hodně krizí a s tím je spojena velká neochota investovat,“ vysvětluje Neudecker.
Tento nový trend spojený s nejistotou a flexibilitou vedl firmu k rozhodnutí zaměřit se na půjčování slunečníků. Se čtyřmi největšími zákazníky už si vyměňují data z trhu a připravují se na změnu byznysového modelu. „Během tří let bychom chtěli vybavení půjčovat i do zahraničí,“ dodává.
Další velkou výzvou je sezonnost výroby a nedostatek pracovních sil. V Montisu pracuje 35 kmenových zaměstnanců, přičemž v sezoně, která začíná v prosinci a končí v létě, nabírají ještě dalších zhruba deset pracovníků.
„Přemýšlíme, jak naše zaměstnance uživit i mimo sezonu. Snažíme se tomu čelit zrychlováním výroby, abychom při stejném počtu lidí dokázali během sezony zvýšit produkci až o padesát procent,“ říká Neudecker.
Firma proto zvažuje ještě větší automatizaci a digitalizaci, především v oblasti obchodu, marketingu a plánování výroby. Velký potenciál vidí v automatizaci grafického zpracování dat, kde testují různé modely. „Během dvou let bychom mohli být schopni vytvořit až dvojnásobné množství grafických dat,“ předpokládá podnikatel.
Velkým tématem je v Montisu také ekologie. „Už máme i spočítané, kolik tisíce tun odpadu vzniká při používání našich výrobků. Jednou za dva roky se totiž mění plachty, aby to vypadalo reprezentativně, kvůli čemuž se vyhodí sto tisíc tun polyesteru ročně,“ konstatuje podnikatel s tím, že přívětivým řešením je recyklace tkaniny z PET lahví.
„Chceme být garantem, který sleduje pohyb slunečníků na trhu, predikuje potřebu výměny a následně je schopen produkty, které dnes ze sta procent končí na skládce, i řádně servisovat a zrecyklovat,“ vysvětluje svoji vizi Neudecker.
Nejsou to přitom jen prázdná slova. Už jednají s firmami ve skandinávských zemích, které dokážou jejich potah rozložit na vlákno, ze kterého se dá utkat nová látka. „Chtěl bych, aby bylo možné z našich slunečníků udělat takové malé perpetuum mobile,“ uzavírá podnikatel.