Byznysový stratég a investor Ivan Jakúbek přivedl na světové burzy nejen Eurowag, ale také AVG nebo Kofolu. „Investování není práce, ale životní styl,“ říká v rozhovoru pro Forbes. 

Technologická platforma Eurowag byznysmena Martina Vohánky se zaměřuje na silniční dopravu a digitalizaci služeb s ní spojených: tankovací karty, online platby v mýtných systémech nebo třeba navigaci řidičů v evropském provozu. Služby platformy dnes využívá flotila půl milionu řidičů.

Jako hlavního stratéga si sedmapadesátý nejbohatší Čech vybral Ivana Jakúbka, zkušeného investora, který na newyorskou burzu dovedl firmu AVG a podílel se na vstupu Kofoly na burzy v Praze a ve Varšavě.

Přestože se W.A.G. Payment Solutions, pod niž značka Eurowag patří, může pochlubit růstem tržeb o třicet čtyři procent a EBITDA vzrostla loni o třiatřicet procent na 108 milionů eur, analytici opakovaně hodnotí akcie společnosti na londýnské burze jako investory opomíjené nebo přehlížené. Od podzimu je rovněž součástí volného trhu pražské burzy. 

Jak se Eurowagu daří? 

Nedávno jsme zveřejňovali kvartální výsledky a rosteme organicky o deset procent na klesajícím trhu. Což se dá přeložit i tak, že nás přepravci v současné situaci stále více potřebují. 

Zejména menší firmy, které provozují kamionovou přepravu, nejsou v jednoduché situaci. Hodnoty ujetých kilometrů klesly o deset procent, ubyly jim zakázky a cítí silný tlak na své podnikání. Navíc se právě nacházíme ve spodní části ekonomického cyklu a ještě chvíli to potrvá.

Tím tlakem myslíte Green Deal, tedy aby i kamionová doprava byla udržitelnější?

Nejen to. Jedna věc je tlak na rychlý přechod na čistou dopravu. Naši zákazníci ale řeší celkové náklady na podnikání, například ceny paliva, celkový komfort řidičů, efektivitu dopravy. A my věříme, že dokážeme změnit a zlepšit celé odvětví. 

Vy sami?

Chceme svět dopravy posouvat dopředu. V našem případě tím, že budeme zlepšovat přístup k pokročilé technologické infrastruktuře – i proto, aby současná disproporce mezi malým podnikatelem a velkými institucemi nebyla tak velká. To je pro mě obrovská strategická výzva. 

Jak konkrétně můžete podnikatelům a podnikatelkám pomoct? 

Úsporou paliva až o dvacet procent. Ochranou ukradených palivových karet před zneužitím. Nebo tím, že kamiony projedou mýtným systémem bez zbytečné administrativy a řidiči můžou využívat propracovanou navigaci vytvořenou na míru pro nákladní auta, a to i v industriálních parcích.

Zároveň se soustřeďujeme na síť dobíjecích stanic a rychlejší přechod k čistému pohonu. 

Jak v tomto světle ale hodnotíte úspěšnost akcií Eurowagu na burze v Londýně? 

Vysvětlím vám to na příkladu investičních kritérií, která musí dobrou investici nejen při vstupu na burzu provázet. Musí to být projekt se skvělým nápadem a vysokým potenciálem úspěchu, musí splnit kritéria velikosti a návratnosti, faktor času a pro mě velmi důležité kritérium kvality – zda jde o projekt, který dokáže změnit svět k lepšímu. Dívám se na to z dlouhodobého pohledu.

Co se tedy v posledních letech stalo v Londýně? 

„Perfect storm“ se tomu říká. To je situace, kdy se všechny zlé věci stanou naráz. Tady se potkal brexit s velkými krizemi, ať už to byl covid, nebo ruská válka. Každý rok bylo něco, čtyři roky za sebou. Velká nejistota, úrokové sazby nahoře. Inflaci měli v Británii dříve než my tady.

Velké peníze se najednou otočily do státních bondů, peníze se přirozeně stáhly z burz a spíše se přesunuly do Ameriky – a když se podíváme kam, tak do deseti největších firem. Jejich akcie rostou a jsou úspěšné.

Stále sám investujete? 

Ano. To není práce, investování je životní styl. Jak jednou začnete, už nepřestanete. 

A máte srdeční obor? 

Eurowag je srdeční. Tam pomáhám něčemu, čemu rozumím. Obyčejně lidé, když se dějí velké technologické změny, přecení jejich přínos v krátkodobém výhledu a zároveň výrazně podcení ten dlouhodobý. V té první fázi jsme teď s umělou inteligencí.

Foto Eurowag

Téma velkých systémových změn mě dlouhodobě zajímá. Už na vysoké škole jsem dělal diplomku na téma využití neuronových sítí pro národní banky světa, aby nemusely řídit měnovou politiku.  

Takže srdeční záležitost jsou technologie?

Asi ano, bavily mě odjakživa. Technologie samotné ale nejsou cíl a samy o sobě ani vítězství. Jsou výkonný prostředek, jak změnit svět.

Pocházíte ze Slovenska, ale s rodinou žijete už léta v Praze. Cestujete hodně?

Ano, nejčastěji do Londýna, ale také do Polska, Německa, Španělska a Portugalska. Máme hodně zákazníků a já rád řeším věci s nimi. Navíc dobré investiční příležitosti nepřijdou tak, že mi někdo zaklepe na dveře. Chci potkávat lidi, kteří mají dobré nápady na investice.

A kdo vás inspiruje obecně?

Paul Samuelson (jeden z klíčových ekonomů dvacátého století a nositel Nobelovy ceny, pozn. red.). Vyrůstal jsem v Bratislavě a dalo by se říct za blokádou. Naše rodina měla problém s komunistickým režimem, a já si proto vytvářel tak trochu svůj svět bez hranic. Navíc oba rodiče byli ekonomové.

Samuelsona dnes vnímáme jako teoretika, ale v době, kdy své knihy psal, byl velký praktik a významný investor. Měl pevné názory, jak krátkodobé kvaziinvestice podléhají trendům a jak naopak rozumět investicím dlouhodobým.

Jaké bylo vaše nejlepší byznysové rozhodnutí? 

Když jsem si před lety za poslední peníze koupil dvě hudební cédéčka a letenku do Belgie na univerzitu. Byl to úplný krok do neznáma a dodnes ho považuji za svůj nejlepší.