Na dojíždění do práce je tesla super, ale k pohánění vlaků, kamionů a lodí, které roztáčejí kola světové ekonomiky, má zelenou spíš vodík. A dobře to ví i gigant Cummins, který už sto let živí „špinavé“ dieselové motory.

Stylový věžák společnosti Cummins Inc. v americkém Indianapolis vypadá s fasádou ze skla a oceli spíš jako sídlo moderního technologického startupu, podnik žijící z naftových výparů by tu člověk nehledal.

Leccos ovšem napovídá skutečnost, že v čele největšího amerického výrobce dieselů stojí inženýr ze Silicon Valley s diplomem ze Stanfordu. A ve skutečnosti to má celé jednoduchou logiku: v konkurenčním boji mezi výrobci motorů pro náklaďáky uspěje už jen ten, kdo ve svém podnikání zohlední ekologii.

A dosud na fosilní paliva zaměřený největší světový výrobce velkých dieselových motorů Cummins v něm hodlá porazit i na pohled mnohem zelenější firmy, které sázejí na elektrické kamiony. „Víte, tesly jsou hezká auta, bohatým se v nich dobře jezdí, ale ekonomiku nám táhnout nebudou,“ vysvětluje Thomas Linebarger, který v čele firmy Cummins stojí už deset let.

Jeho podnik dnes výtečně prosperuje právě proto, že se dokázal přizpůsobit přísným ekologickým požadavkům na dieselové motory. A až bude diesely nutné kompletně nahradit elektrickými či vodíkovými agregáty, Linebarger bude připraven.

Vytáhlý devětapadesátník se na zásadní evoluční změnu začal chystat ve společnosti Cummins před šesti lety – firma tehdy nakoupila podniky zabývající se vývojem a výrobou baterií a vodíkových palivových článků a Linebarger založil celou novou divizi zaměřenou výlučně na pohonné jednotky příští generace.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.