Na světě jsou víc než dvě miliardy aktivních uživatelů sociálních sítí a tohle číslo každý rok naroste o 25 procet. Pro podnikatele to má obrovský potenciál a taky s ním už pracují – devět z deseti amerických firem jsou na sociálních sítích aktivní a víc než polovina tvrdí, že jim sociální sítě oživují prodeje. Chcete vědět, kam se tenhle fenomén posune v příštím roce? Přečtěte si pět trendů, které podle serveru Fast Company přinese rok 2016.
1. Sociální sítě místo e-mailu
Už roky se mluví o tom, že nová generace interních sociálních sítí – které v rámci společností používají jen zaměstnanci – pošle do hrobu e-mail a spolu s ním i zdlouhavé prohledávání inboxu nebo nával zpráv způsobený zmáčknutím tlačítka „Odpovědět všem“. Přesto se tahle klasická komunikace používá dál – i když možná ne na dlouho.
Všechno totiž změní komunikační platforma Slack. Má intuitivní rozhraní, tématicky rozdělené chatovací místnosti a archivy, ve kterých lze vyhledávat. Za poslední dva roky nalákal 1,25 milionů aktivních uživatelů od NASA po lokální kavárnu.
Není tak překvapením, že úspěch Slacku se snaží napodobit jeho konkurenti. Facebook zkouší svůj Facebook at Work s vybranými byznysy a možná ho uvede už příští rok. Vzhledem k počtu lidí, kteří jsou už nyní na Facebooku, bude jeho nová platforma po uvedení nejspíš používaná ve velkém.
2. Zaměstnanci jako tlampače
Skoro 80 procent firem má tým, který se stará o sociální sítě. Mnohým z nich se ale nedaří oslovovat lidi a tak se v příštím roce chystají obrátit na nevyužívané prostředníky komunikace: své vlastní zaměstnance. Programy, které zaměstnance vyzývají k tomu, aby na svých osobních profilech sdíleli informace o svém zaměstnavateli, se od roku 2013 zvýšily o 191 procent a v příštím roce čekají boom.
Pokud se to provede, firmám se dramaticky zvýší dosah a zlepší výsledky. Co nasdílí zaměstnanec, vzbudí na sítích osmkrát víc aktivity, než kdyby stejný obsah sdílela přímo stránka. A díky nástrojům pro usnadnění sdílení příspěvků ze strany zaměstnanců, jako je Hootsuite, by se tenhle způsob komunikace mohl stát trendem.
3. Co si píšou a jak to využít
Skoro
4 miliardy lidí po celém světě používá aplikace na výměnu zpráv – ať už WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat nebo Kik. Pět celosvětově nejpoužívanějších aplikací jsou aplikace na zprávy a lidé je používají
častěji než Twitter nebo Instagram.
Co to znamená pro firmy? Zatím nic moc. Výměna zpráv pro ně totiž zůstává zahalena tajemstvím – není jasné, co si uživatelé mezi sebou sdílejí a jaký to může mít vliv na zvýšení návštěvnosti webu a konverzích. Odvážlivci jako Absolut nebo HBO se sice snaží neprobádané vody prozkoumat, ale obrovský potenciál aplikací pro komunikaci zůstává nevyužitý.
Dost možná se ale analytikům podaří už příští rok aplikace víc pochopit a pak je jen otázkou času, kdy někdo přijde na to, jak obrovské množství dat z komunikačních aplikací využít pro marketing. Faktem ale je, že podobné aplikace se mezitím osvědčily jako prostředek podpory pro zákazníka na míru. Twitter
upustil od 140znakového omezení pro soukromé zprávy a nutnosti adresáta
sledovat, což byla dosud podmínka pro to, abyste ho mohli kontaktovat – právě kvůli zákaznické podpoře, a také Facebook Messanger pilně
pracuje na přizpůsobení pro zákaznický servis.
4. Reklama na vzestupu
Všimli jste si nárůstu reklam na sociálních sítích? Jestli ne, tak právě proto, že fungují, jak mají. Staromódní bannery totiž vystřídaly „nativní“ reklamy v podobě propagovaných postů snažících se co nejvíc vypadat jako obyčejné příspěvky, které se objevují v news feedu.
Navíc jsou čím dál lépe zacílené – inzerenti mohou cílit nejen podle věku, pohlaví, ale i podle zálib, místa výskytu a podobně. Takže věci, které vám vyskočí na profilu, jsou pravděpodobně ty, o něž máte zájem.
Což je taky důvod, proč firmy letos utratily za reklamy na sociálních sítích skoro 24 miliard dolarů, což je oproti předchozímu roku nárůst o 33,5 procent, a nic nenasvědčuje tomu, že by se tenhle trend měl měnit. Odhaduje se, že do roku 2017 půjde 16 procent všech nákladů na reklamu do inzerce na sociálních sítích. K čemuž přispívá i fakt, že již existují nástroje, díky nimž mohou malé firmy navrhnout své vlastní reklamy na sociální sítě, a ty už tak nejsou jen výsadou pár vyvolených.
5. Videa dobývají sociální sítě
Jestli jste si toho ještě nevšimli, stal se z videí na sociálních sítích absolutní hit. Počet denních zhlédnutí videí na Facebooku se loni zdvojnásobil na 8 miliard a překonal tak YouTube. Twitter letos uvedl vlastní video službu, zatímco Snapchat eviduje 6 miliard denních zhlédnutí svých nativních videopříspěvků.
Dohromady
stráví dospělí uživatelé prohlížením online videí 66 minut denně. A to číslo se v roce 2016 ještě vyšplhá do nevídaných výšek. Facebook se chystá uživatelům
doporučovat videa a možná pro ně zavede i vlastní zeď. Stejně tak roste obliba vylepšovaných SnapchatStories.
Není tak divu, že 70 procent firem považuje video za svou nejlepší marketingovou zbraň a že dva ze tří podniků očekávají, že video ovládne do budoucna jejich strategii. Zatím jsou sice překážkou vysoké ceny na pořízení profesionálních videí, alternativy se ale množí – od kratších, 8vteřinových Vine videí přes 15vteřinová na Instagramu až po aplikace na streamování jako Periscope a Meerkat.
K tomu, abyste uhádli největší trend roku 2016, křišťálovou kouli nepotřebujete. Sociální sítě se po celém světě stávají standardní součástí fungování byznysů. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn a další od základu změnily způsob, jak firmy oslovují a komunikují se zákazníky, nabízejí produkty a služby, komunikují se zaměstnanci – prostě jak fungují. A buďte si jisti, že vrchol tohoto ledovce je pořád v nedohlednu.