Ostravský projekt VR Vitalis je ve správnou chvíli na správném místě. A to pro něj platí hned dvakrát. Zaprvé se ocitl ve správnou chvíli v osmém ročníku akceleračního programu Laboratoř Nadace Vodafone, kde ve spolupráci se soutěží Nápad roku získal nejvyšší ocenění za startup roku.
A zadruhé se ocitá ve správnou chvíli na správném místě i obecně. Jedná se totiž o projekt v oblasti virtuální reality, který pomáhá pacientům po úrazech a operacích s rehabilitací tělesnou i duševní – současně ovšem asistuje také lidem s degenerativními nemocemi spojenými se stárnutím.
Svět čeká za pár let velký problém spojený se stárnoucí populací a nedostatkem zdravotnického personálu. VR Vitalis může být nástrojem právě pro takový svět.
„Nechceme nahradit samotné fyzioterapeuty,“ říká Jana Trdá, spoluzakladatelka ostravské firmy Real Virtual Life, pod níž projekt VR Vitalis spadá. „Tedy zatím určitě ne,“ dodá s úsměvem.
„Fyzioterapeut nebo profesionál ve zdravotnickém zařízení je ten, koho aplikace v současné podobě právě potřebuje,“ říká. VR Vitalis si lze představit jako aplikaci pro virtuální realitu, umožňující pacientům vykonávat rehabilitační cviky.
A nejde jen o cviky zaměřené na hybnost horních končetin, ale i virtuální procházky parkem pro pacienty, upoutané na invalidní vozík, nebo meditační aplikace pro ty, kdo trpí úzkostnými stavy a dalšími potížemi duševního charakteru.
„Cílíme na nemocnice, rehabilitační zařízení, lázně či domovy pro seniory,“ vyjmenovává Trdá. „Je pro nás zásadní, aby bylo vykonávání univerzálně navržených cviků správné – a s tím si v současnosti neporadí jen samotná aplikace, měl by u toho být někdo, kdo pacienta navede a naučí jej při jednotlivých cvicích správnému postupu.“
Tvůrčí tým VR Vitalis momentálně využívá headsety virtuální reality spadající pod Facebook Oculus 2. Ty umějí sledovat kupříkladu pohyb loktů, ale na ramena už nevidí. A tam je potřeba lidí.
Vývoj periferií pro virtuální realitu jde ale dál – a tým VR Vitalis už nyní počítá s tím, že se nejen rozšíří, ale dost možná k němu přibude i funkce technického ředitele. Což souvisí s tím, že aktuálně se v tvůrčí dílně produktu, který na pozici vítěze Startupu roku doskočil s pouhým jedním programátorem a jedním 3D modelářem, chystají další velké věci.
„Patrně se budeme pokoušet získat velkého investora a současně expandujeme na další trhy,“ říká spoluzakladatelka Trdá a zmiňuje Německo a Slovensko.
Pro VR Vitalis totiž platí složitější přístup k trhu, než jaký si bude nárokovat každá druhá „wellbeing“ aplikace, které se dnes těší značné popularitě. VR Vitalis vzniká ve spolupráci s fyzioterapeuty a profesionály ve zdravotnictví a coby na zdravotnickou pomůcku se na ní vztahuje různá legislativa v různých zemích.
Současně jde ale o to, že hlavní klientelou jsou právě zmíněné zdravotnické organizace – tedy subjekty, které je nutno získat jeden po druhém. Téhle B2B aplikaci zkrátka nestačí se jen ocitnout na appstoru systému Oculus.
Obrat celé společnosti Real Virtual Life zatím činí přibližně dva miliony korun ročně, přičemž z VR Vitalis přicházela přibližně čtvrtina. Firma se však rozhodla opřít právě tímto směrem.
Svůj další projekt, HR aplikaci VR Testing, prodala strojírenské firmě a další zakázky na míru vytváří pro další klienty, jen když je třeba doplnit cashflow pro vývoj Vitalisu.
Být ve správnou chvíli na správném místě je totiž jedna věc. Druhou věcí je takové místo a čas využít jako odrazovou plochu pro další rozvoj. Jana Trdá předpovídá návratnost kolem tři čtvrtě roku až roku a půl, když se vsadí na tu správnou kartu. A tou má být pro Real Virtual Life právě VR Vitalis.