V roce 2014 postavilo Nizozemsko s velkou pompou vůbec první solární cyklostezku na světě – konkrétně šlo o 70metrový v provincii Noord-Holland, který se jmenoval SolaRoad. Výsledky předčily očekávání – po půl roce SolaRoad vyprodukoval dostatek elektřiny pro napájení malé domácnosti na celý rok.
Jakkoliv fascinující tento nizozemský projekt byl a je, v porovnání s tím, který aktuálně chystají ve Francii, je velmi limitovaný. Francouzská vláda totiž chce během příštích pěti let solárními panely „vydláždit“ celkem 1000 km silnic.
První testování proběhne na jaře: podle předpokladů společnosti Colas, která pro zkušební provoz vyvinula fotovoltaický povrch silnic nazývaný „Wattway“, by měl být 1 km dlouhý úsek silnic schopný napájet pouliční osvětlení města s 5000 obyvateli.
To znamená, že po dokončení projektu by nové silnice měly být schopny dodávat elektřinu 5 milionům lidí nebo 8 % francouzské populace.
Technologie společnosti Colas je v porovnání s dalšími způsoby fotovoltaických řešení inovativní: nevyžaduje zrušení stávající silniční infrastruktury ani výraznější stavební práce. Panely tvoří vrstvy polykrystalického silikonu, které se jednoduše položí přímo na povrch silnice.
Buňky panelů jsou zapouzdřené v substrátu z pryskyřice, díky čemuž jsou panely odolné vůči dešti.
Momentálně není jasné, na které silnice konkrétně budou nové panely položeny, ani kolik peněz bude celý projekt stát. Na webových stránkách společnosti Wattway je uvedeno: „Cena metru čtverečního panelů Wattway se bude odvíjet od výrobní ceny elektřiny. Fotovoltaická energie je měřená v jednotkách watt-peak, které berou v úvahu podmínky slunečního světla. V současnosti se cena pohybuje mezi 2 až 8 eury za watt-peak, podle technologie použité na instalaci panelů.“
Dalším faktorem, který je třeba zohlednit, je výkonnost solárních panelů Wattway, která se zdá být lehce nižší, než u konvenčních fotovoltaických řešení.
Prozatím je produkce elektřiny touto cestou spíše v nedohlednu. Panely jsou instalovány ručně, což celý proces hodně komplikuje. V letošním roce má ale dojít ke zlepšení – v plánu je výroba v průmyslovém měřítku a inženýři z Colas vyvíjí mechanický proces pokládání panelů, což by mělo všechno urychlit.