Nový druh cirkulární textilie, inovativní budík nebo projekty propojující svět lidí se zrakovým postižením s širokou veřejností. Nejlepší české startupy z oblasti kulturního a kreativního průmyslu se utkaly v národním kole soutěže Creative Business Cup, kterou organizuje agentura CzechInvest.
O ceny a možnost reprezentovat Českou republiku v červnovém globálním finále v Kodani bojovala desítka projektů. Výhru si nakonec odnesl startup Readmio, který vyvíjí mobilní aplikaci na čtení pohádek dětem.
Pohádková aplikace
Readmio vzniklo proto, aby mohly rodiny trávit více času společně čtením pohádek. A také aby dnešní děti, zvyklé na moderní technologie, měly o čtení větší zájem. Mobilní aplikace pro iOS a Android obohacuje běžné čtení pohádek o profesionální zvukový doprovod jako z audioknihy. Zvuky se spouštějí automaticky, na základě rozpoznání předčítaných slov. „Dnešní rodiče nemají tolik času číst dětem pravidelně a my jim chceme pomoci. Aplikace reaguje na jejich hlas a vydává zvuky, které dokreslují celý příběh,“ popisuje šéf Readmio Ilya Novodvorskiy.
Pohádková mobilní aplikace nemá ve své kategorii konkurenci, stáhlo si ji už 100 tisíc zájemců po celém světě. „Náš tým je mezinárodní, podnikáme ale z Česka, protože jsem tu potkal chytré a inovativní lidi. Partnery z řad startupů a firem hledáme také primárně v Česku, mám radost, že i česká startupová komunita roste velice rychle,“ říká Novodvorskiy, který před založením startupu pracoval pro české technologické firmy Avast nebo STRV. „Musím poděkovat mému týmu za jejich tvrdou práci i CzechInvestu za jeho podporu na naší cestě za globálním úspěchem,“ dodává.
CzechInvest letos zorganizoval soutěž už počtvrté, tentokrát se slavnostní finále vysílalo online z Památníku Tomáše Bati ve Zlíně. A Zlín nebyl vybrán náhodou, právě Zlínský kreativní klastr zaměřený na kreativní průmysly vznikl jako první v Česku.
„Misí CzechInvestu je pomáhat českým podnikatelům, abychom díky nim žili v prosperující, sebevědomé zemi. Všichni podnikatelé potřebují mít odhodlání, zápal pro věc, nápad. Soutěžící však prokázali ještě něco navíc – celospolečenský přesah, schopnost najít tržní niky, nebo je dokonce vytvořit. Povedlo se jim ukázat, že česká kreativita má globální potenciál,“ říká generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.
Tenisky z odpadu i hodinářské řemeslo
Na druhém místě Creative Business Cupu skončila zlínská firma Kave Footwear, která na baťovských strojích z první poloviny minulého století vyrábí tenisky ze zbytkových materiálů. Využívá například kávovou sedlinu, ale nový pár tenisek umí vyrobit i z už použitého modelu. Limitované edice tvoří Kave Footwear s českými umělci, jako jsou ilustrátorka Eliška Podzimková nebo tatér Ondrash. Díky minimální ekologické stopě a limitovaným kolekcím je o české tenisky zájem i za hranicemi, zakladatelka Eva Klabalová jedná například o spolupráci s americkými firmami. „Chceme ukázat velkým značkám, že existuje způsob, jak vyrábět produkty udržitelným způsobem, vytvořením inteligentního, funkčního a zodpovědného designu,“ podotýká.
Třetí místo obsadila mladá firma Leitners Watch, propojující tradiční hodinářské řemeslo s moderními technologiemi. Tým z Brna vyvíjí a vyrábí hybridní chytré hodinky, které v sobě mají klasický automatický hodinový strojek, zároveň ale umožňují propojení s telefonem a využití chytrých funkcí. Prvním produktem Leitners Watch jsou chytré hodinky Ad Maiora, které slavily úspěch i na crowdfundingové platformě Kickstarter.
„Vyrobili jsme první hybridní hodinky na světě a úspěšná kampaň na Kickstarteru potvrdila globální poptávku,“ říká zakladatel startupu Rostislav Slovák, který plánuje z Leitners Watch vybudovat světově významnou hodinářskou značku.
Vítěze národního kola Creative Business Cup 2021 volila porota ve složení: Markéta Přenosilová za CzechInvest, Lukáš Trčka za Technologické inovační centrum ve Zlíně, Jitka Alexová za univerzitní inkubátor UTB UPPER, Tomáš Cironis za Startup World Cup & Summit a zástupce generálního partnera soutěže Prusa Research Ondřej Kašpárek. Hlasovat mohli i diváci – cenu popularity vyhrál další projekt zaměřený na ekologii nazvaný příznačně Jedlý kelímek, jehož cílem je snížit množství jednorázových kelímků z plastu či papíru.
Nestihli jste národní kolo soutěže? Podívejte se na záznam!
Globální finále Creative Business Cupu, ve kterém se utkají startupy z více než 70 zemí, se koná na konci června v Kodani. Vzhledem k okolnostem bude probíhat online, a to hned dvakrát, letos totiž proběhne i finále předchozího ročníku. V něm bude Česko reprezentovat loňský vítěz Creative Business Cupu, platforma „Nenech to být“ brněnské FaceUp Technology, pomáhající v boji proti šikaně ve školách a nepravostem ve firmách.