Nevyžádaná pošta v loňském roce tvořila až devadesát procent všech doručovaných e-mailů v Česku. Celkový objem spamu se přitom meziročně zvýšil asi o sedmnáct procent. Vyplývá to z informací společností Mailkit a Eset.
V Česku se podle Esetu loni vyskytovaly lokálně i globálně cílené spamové kampaně, které zneužívají zpravidla ty nejznámější značky produktů či firem. Dlouhodobě roste počet spamových e-mailů zaměřených na kryptoměny, a to jak na peněženky, tak na nejznámější kryptoburzy jako Binance či Coinbase.
„Setkáváme se s česky i anglicky psanými e-maily. Ostatní jazyky jsou poměrně ojedinělé. Čeština je stále častěji na velmi vysoké úrovni a nejsou výjimkou ani ryze české kampaně využívající domácí témata jako dotační tituly, investice se společnostmi ČEZ či Agrofert či sociální dávky,“ uvedl mluvčí českého Esetu Ondřej Šafář. „Dlouhodobým trendem je parazitování na známých českých osobnostech, například Jaromír Jágr a stále ještě Petr Kellner, či na v Česku působících logistických společnostech a bankovních domech,“ dodal.
Společnost Mailkit, která provozuje jednu z největších sítí spamových pastí ve střední Evropě, loni jako časté předměty nevyžádaných e-mailů zaznamenala například lék na potenci, nejlepší léky, kabelky Louis Vuiton slevy nebo sexománie. „Loni se zvýšily také phishingové útoky. Ty v odkazu nejčastěji vyzývaly majitele schránek ke změně přihlašovacích údajů z důvodu odcizených loginů,“ uvedl Libor Nádvorník z Mailkitu.
Spamové pasti jsou emailové adresy, které jsou vytvořené nebo znovu aktivované výhradně za účelem identifikace a filtrování nevyžádaných e-mailů. Pokud odesílatel odešle e-mail na adresu spamové pasti, znamená to, že nedostal souhlas od příjemce k odeslání e-mailu a je označen jako spammer. To často končí až blokováním jeho e-mailů.