Dobrý spánek je luxus. Doslova. Takzvaný spánkový průmysl, který zahrnuje kvalitní matrace, pyžama či ložní prádlo nebo třeba gadgety pro lepší spaní, má podle konzultantské společnosti McKinsey hodnotu až 40 miliard dolarů.
Důvod? Rozšířila se definice toho, jak zdravě žít. Už zdaleka nejde jen o zdravé jídlo a cvičení. Jako důležitá součást wellness se chápe také spánek a mění se i to, jak o něm mluvíme. Už neuctíváme Elona Muska za to, že spát příliš nepotřebuje – raději se přikloníme k nejbohatšímu muži planety Jeffu Bezosovi, který říká, že za jeho úspěchem stojí právě hodně, hodně spánku.
Boom odstartovaly matrace firem Casper, Leesa nebo Tuft & Needle a jen v tomto odvětví spánkového byznysu se točí 15 miliard dolarů ročně. Pro představu, v současnosti fungují téměř dvě stovky startupů s matracemi, které vám přijdou v krabici zabalené až domů.
Ty své takto od roku 2014 zasílá právě firma Casper, která za ně od té doby utržila 600 milionů dolarů. Její matrace rovnají páteř tak, aby se vám dobře a hluboce spalo, mají v sobě kvalitní pěnu, jsou prodyšné a pohlcují přílišné teplo.
A protože si je značka moc dobře vědomá toho, že matrace nekupuje zákazník zrovna často, přišla nedávno s cestovním polštářem Casper Nap Pillow. Na vývoji tohoto miniaturního čtverce, který vám dojde zabalený v roztomilém válečku, pracovalo 50 výzkumníků a vy si jej můžete pořídit za 35 dolarů (v přepočtu přibližně 800 korun).
Kromě matrací a šlofíčkového polštáře ale Casper vyrábí deky nebo povlečení a chce začít prodávat také nábytek. A ukazuje tím celosvětový trend – firmy si začaly uvědomovat, že dobrý spánek není jen o matraci nebo o ložním prádle, ale o vytváření celého „spánkového zážitku“, který je třeba – jak jinak – prodat.
Zboží za víc než 25 milionů dolarů ročně prodá například značka luxusního ložního prádla Brooklinen, kterou rozjeli manželé Rich a Vicki Fulopovi na Kickstarteru před pěti lety. Jejich set ložního prádla z egyptské bavlny koupíte za 258 dolarů (v přepočtu necelých šest tisíc korun) a i oni začali postupně vyrábět také deky, ručníky nebo svíčky.
Jakýsi Netflix mezi ložními prádly rozjela značka Coyuchi ze San Franciska, která vám za pravidelný měsíční poplatek každých 12 nebo 24 měsíců pošle novou výbavu. Leo Wang pod svou značkou Buffy zase prodává přikrývky z recyklovaných materiálů.
Zcela svébytnou kategorii mezi přikrývkami tvoří deka Gravity Blanket, která má snižovat úzkost a stres a zlepšovat spánek. Přikrývka je navržená tak, aby odpovídala 10 procentům vaší hmotnosti. Simuluje pocit toho, že vás někdo drží nebo objímá, a tím uvolňuje váš nervový systém.
To má za následek zvyšování hladiny serotoninu v krvi a snižování produkce kortizolu, což zlepšuje spánek i náladu. Mike Grillo, který stojí za Gravity Blanket, vycházel z lékařské praxe, kde se takovéto deky používají už několik dekád. Na Kickstarteru na projekt místo 21 500 dolarů vybral skoro pět milionů a ve třech hmotnostech přikrývku prodává za 250 dolarů (v přepočtu téměř šest tisíc korun).
Za pyžama zase podle analytické firmy NPD lidé utratí necelých osm milionů dolarů, což představuje osmiprocentní meziroční nárůst.
Luxusní značku pyžam Sleepy Jones rozjel manžel zesnulé Kate Spade Andy Spade, a zatímco si za bavlněný noční set účtuje 200 dolarů (v přepočtu čtyři a půl tisíce), ostatní na to často jdou přes inovativní materiály.
Například kanadská značka Lusomé vyrábí svá pyžama za 80 dolarů z látky, která má bojovat s vlhkostí, bakteriemi či pachem a podle všeho by měla být skvělá pro ženy během menopauzy. Značka Under Armour se zase dala dohromady s hráčem amerického fotbalu Tomem Bradym a vytvořila pyžamo se speciální tkaninou. Ta má uvnitř vzorek, který má zvyšovat krevní tok a množství kyslíku, a tím během noci regenerovat svaly.
Samostatnou kapitolu spánkového byznysu představují gadgety, které vám mají pomoci k lepšímu spánku. Kromě samotných aplikací jako Sleep Time nebo White Noise je tady například prsten a zároveň spánkový tracker Oura, za který dáte od tří set do tisíce dolarů (pokud si koupíte ten s diamanty). Funguje na principu senzorů, které neustále měří vaši tělesnou aktivitu, a vy můžete vyhodnotit, kdy se vám nejlépe spí nebo třeba na jak dlouho zalehnout, abyste měli dostatek energie.
Na čelo si zase můžete během spánku přilepit Sleep Tuner od startupu Beddr. Ladička má velikost známky a pomáhá odhalit, jak vaše dýchání a poloha ovlivňují kvalitu spánku. Na rozdíl od jiných gadgetů taky pomáhá odhalit spánkovou apnoi.
I když bychom mohli spánkový boom prostě svést na marketing, lidé vždycky rádi utráceli za věci, které jim zkvalitňovaly život. A jak napsal deník The New York Times, spánek se stává měřítkem úspěchu a dovedností, které bychom měli rozvíjet.