Přes jednu miliardu korun investovala IKEA do svého obchodního domu v Budapešti. Proměnil se v místo, kde se prolíná online a offline nakupování, kde se vysoko nad hlavami zákazníků vysokou rychlostí vznáší jedna zásilka za druhou a kde jsou roboti doma. Když se projekt v Maďarsku osvědčí, rozšíří se moderní řešení s roboty, hybridním nakupováním a rozsáhlou automatizací i do dalších zemí včetně Česka.
Celý rok probíhala rozsáhlá rekonstrukce obchodního domu v Soroksáru, na okraji Budapešti. Výsledkem je největší obchodní dům IKEA s distribučním centrem v Evropě (a brzy i na světě).
Je napěchovaný automatizačními linkami, roboty, kteří rozvážejí objednávky, i digitálními obrazovkami, přes které si člověk může během nákupu prohlédnout například další varianty barev vystaveného zboží nebo rovnou objednávat to, co si vzápětí jen vyzvedne.
V den jeho slavnostního otevření se do zrekonstruovaného obchodu valily davy lidí. A nejen místní manažeři s nadšením představovali novinky, které mimo jiné zdvojnásobily kapacitu obchodního domu pro odbavení online objednávek.
O tom, že jde o přelomovou investici a krok do budoucna pro celou původem švédskou nábytkářskou společnost, jež loni překonala v tržbách 45 miliard eur, svědčí i to, že se slavnostního zahájení zúčastnil i globální manažer pro maloobchod IKEA Tolga Öncü.
Tento švédský manažer s tureckými kořeny nastoupil do společnosti IKEA už před víc než dvaceti lety. Od té doby prošel řadou pozic nejen v zemi, odkud tento řetězec pochází, ale i v Turecku a Španělsku.
V exkluzivním rozhovoru pro Forbes mluví o tom, jestli a kdy se roboti budou pohybovat i v českých obchodech nadnárodního řetězce, proč letos sází na spánek a proč špatné časy můžou být i dobré časy.
Foto se souhlasem IKEA
Tolga Öncü
Proč jste se rozhodli pro tak velkou investici právě v Maďarsku?
Dívali jsme se na několik faktorů, protože když něco v IKEA testujeme, musí ten test být úspěšný. Jinak bychom to ani nedělali. V Maďarsku byly jednak fyzické předpoklady, tedy fakt, že tu nebyla centrální skladová kapacita, a také vysoká kompetence a ochota ke změně.
Lidé jsou zde velmi podnikaví, ochotní zkoušet něco nového. Teď odsud zásobujeme celý náš online byznys v Maďarsku, který i díky tomu může růst rychleji.
Chystáte podobné investice i v dalších zemích?
Ano, ale nejprve musíme změřit a vyhodnotit výsledky změn, které jsme provedli tady. Některé jsou vidět okamžitě, u jiných je potřeba víc času. Ale věřím, že za zhruba půl roku bychom měli mít analýzu hotovou a podle toho se rozhodneme, co dál.
Už teď nám ale kolegové v Maďarsku chystají doporučení pro týmy v dalších zemích, které jim mají pomoci s plošným šířením novinek.
Kdy budete model z Maďarska replikovat v Česku?
Investice musíme sladit s životními cykly jednotlivých obchodů, záleží, jak jsou staré, kdy jsme je renovovali a podobně.
Nemůžu tedy odpovědět konkrétně za Českou republiku, ale řekl bych, že do léta bychom se měli rozhodnout a říct, kde začneme a kde postupně určíme nejlepší okamžik, abychom se do toho také pustili. Jde o skutečně velkou investici, takže je potřeba to načasovat co nejlépe.
Foto se souhlasem IKEA
Roboti v obchodním domě IKEA v budapešťském Soroksáru
Za jak dlouho se vám má tato investice vrátit?
Záleží, co přesně budeme měřit. Tady jsme investovali asi padesát milionů eur a čekám, že část se vrátí poměrně rychle. Prodá se víc nábytku a výrobků, přijde víc zákazníků, to sledujeme už teď. Investice do robotů a vybavení se bude vracet delší dobu, ale díky nim dosáhneme většího zisku a do pár let bude celá investice zpátky.
V Soroksáru je vidět hodně robotů, automatizace i digitálního světa. Jakou roli ve vaší firmě hraje umělá inteligence?
Jsme samozřejmě velmi zvědaví a aktivní v hledání možností, jak nám může AI pomoct, například se zvýšením efektivity a snížením nákladů tak, abychom mohli snižovat ceny.
S AI pracujeme v mnoha oblastech, například v zákaznickém servisu nebo u našich plánovacích nástrojů. Když přijde zákazník a řekne: „chci si přestavět ložnici“, tak v systému plánování máme zabudovanou umělou inteligenci, kterou jsme trénovali s našimi znalostmi o životě v domácnosti, a ta pomáhá s plánováním tak, aby bylo efektivní a funkční.
Má to nějaký reálný dopad?
Určitě. Zatímco dřív takové plánování trvalo hodinu, dnes jsme se dostali na patnáct minut. To ve výsledku znamená, že můžeme obsloužit víc lidí.
Pro co používáte umělou inteligenci vy?
Využívám ji celkem dost. Dostávám hodně dokumentů například pro přípravu na schůzky, akce a podobně a AI mi pomáhá se shrnutím. Ale taky s AI rád zkouším, jestli existuje jiný způsob, jak něco udělat. Člověk tak může získat nějaké nové tipy a nápady.
Foto se souhlasem IKEA
Zatímco dřív plánování trvalo hodinu, díky AI jsme se dostali na patnáct minut, říká Tolga Öncü
Minulý finanční rok se majiteli IKEA, společnosti Inter IKEA, podařilo i přes devítiprocentní pokles tržeb na 26,5 miliardy eur zvednout zisk o čtyři procenta na 2,2 miliardy eur. Jak se vám daří letos? Jak vypadá situace na evropském trhu?
Jedna věc je, že těžké časy jsou často pro IKEA dobré časy. Velký pozitivní dopad na prodej vybavení do domácností má samozřejmě to, když se lidé stěhují, prodávají a kupují domy a byty.
V některých zemích sledujeme, že se trh s bydlením začíná pohybovat rychleji. Například ve Španělsku dochází k velkému pohybu. Velkou roli v tom, jak se nám daří, hrají i naše každoroční průzkumy, kdy navštěvujeme domácnosti a zkoumáme, jak lidé žijí a co potřebují.
Kolik takových návštěv je? A jak to vlastně funguje?
Ročně navštívíme tisíce domácností po celém světě. Funguje to jednoduše, oslovíme lidi a zeptáme se, jestli by jim nevadilo, kdybychom za nimi přišli a strávili s nimi asi hodinu u nich doma.
Co tam s nimi řešíte?
Hlavně se jich ptáme, jaké jsou jejich největší sny, přání a naopak frustrace a trápení. Otázka, kterou klademe, je: „Kdybyste mohli něco změnit, co by to bylo?“ Takhle shromáždíme spoustu postřehů, víme, co lidé chtějí změnit.
A co s tím pak děláte?
Pomáhá nám to při tvorbě obchodní strategie. Letos jsme se proto zaměřili na spánek. Hodně lidí nám totiž poslední roky říkalo, že mají problémy se spánkem, nespí dobře a to má dopad na jejich každodenní život i práci.
A tak jsme přišli s tím, jak můžou lidé svůj spánek zlepšit pomocí malých změn. Když takhle postupujete, vidíte, že na to zákazníci reagují, protože nabízíme řešení pro jeden z problémů, který je skutečně trápí.
Pokud se nemýlím, vybavení pro spánek je třetí nejprodávanější kategorií IKEA. Co je na prvních dvou místech?
Záleží na konkrétní zemi, v mnoha je již spánek dokonce na prvním nebo druhém místě. Ale jinak obecně kategorie číslo jedna je skladování. Tam patří šatní skříně, komody a další třeba malé výrobky.
Jak moc se liší chování a potřeby zákazníků napříč různými zeměmi?
Je to stále podobnější. Ale také je fakt, že v IKEA jsme ani dřív neviděli nějaké zásadnější rozdíly, minimálně pokud se bavíme o Evropě. Když jdeme dál, jsou rozdíly samozřejmě větší.
Jaké trendy sledujete v Evropě?
Lidé se čím dál tím víc ptají na informace o výrobcích, kde byly vyrobené, z jakých materiálů. Silnou roli v souvislosti s udržitelností hraje důvěra ve značku, místo, kde lidé chtějí utratit své peníze.
Velké téma je také pohodlí a dostupnost. Hodně se mluví o takzvaném patnáctiminutovém městě, kde by lidé měli do patnácti minut chůze nebo cesty veřejnou dopravou získat přístup ke všem svým potřebám.
Do toho ale IKEA moc nezapadá, ne?
Právě proto je to pro nás velmi zajímavé. Vycházíme z velkých modrých krabic na okrajích měst a teď je otázka, jak se stát součástí nového trendu.
A jaká je odpověď? Bude přibývat menších obchodů vaší značky?
Ano, myslím, že to je dobrý způsob, jak reagovat. Doplníme stávající velké modré obchodní domy o menší prodejny.
K tomu samozřejmě máme digitální cesty, přes které s lidmi komunikujeme i prodáváme. O obchodním domu přemýšlím jako o ekosystému s epicentrem a různými satelity, které vznikají kolem. To je něco, co se děje a co bude dál posilovat.
Kde vidíte největší výzvy?
V Evropě máme tři velké úkoly. Největší výzvou zůstává pokračování v dosavadním růstu. Takže úkol číslo jedna je zajistit, abychom měli správné výrobky za co nejnižší cenu. Pracujeme na tom, jak snížit ceny, jak být dostupnější, a tedy jak snižovat naše provozní náklady.
Jaké jsou ty další úkoly?
Druhé velké téma se týká fyzické dostupnosti, proto jsme se vrátili k práci s menšími formáty obchodů. A to se prolíná i s naší investicí v Maďarsku, kdy bychom díky větší automatizaci a kapacitě mohli zásobovat víc obchodů. Takže to dává příležitost k zamyšlení, zda můžeme mít menší obchodní domy v menších městech, protože teď když máme schopnost fulfillmentu, můžeme tyto obchody skutečně plnit.
A co je to třetí téma?
Týká se udržitelnosti. Jak urychlit náš přechod na elektromobilitu, jak urychlit investice do solárních panelů na našich obchodních domech, abychom vyráběli více obnovitelné energie, a tak dále.
Kombinace udržitelnosti a dostupnosti je velká výzva. Samozřejmě by bylo mnohem jednodušší být udržitelní a drazí, ale to bychom pak museli chtít, aby tu cenu platili zákazníci, a to nechceme.
Ve společnosti IKEA působíte přes dvacet let, máte nějaký nejoblíbenější výrobek?
Mám jich několik, ale co mě teď napadá a určitě patří k těm nejoblíbenějším, je křeslo Strandmon. Hezky vytváří osobní prostor, když si třeba chcete číst knížku nebo jen relaxovat. Rád na něm doma sedávám, když chci mít chvíli klid pro sebe.
Foto se souhlasem IKEA
Otevření nového obchodního domu IKEA v Budapešti