Americký internetový vyhledávač Google zvažuje, že zpoplatní nové „prémiové“ služby založené na generativní umělé inteligenci (AI).
Informoval o tom list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s plány podniku.
Firma nicméně v reakci na informace listu uvedla, že o změně svého modelu vyhledávání založeného na reklamách neuvažuje.
„Na vyhledávání bez reklam nepracujeme ani o něm neuvažujeme,“ sdělila ČTK firma Google v reakci na informace listu Financial Times.
„Tak jako mnohokrát v minulosti i v současné době pracujeme na vývoji nových prémiových funkcí a služeb, abychom jimi obohatili nabídku předplatných napříč Googlem, ale v tuto chvíli nelze být konkrétnější,“ sdělila firma.
„Abychom umožnili lidem co nejpřirozenější přístup k informacím, už léta přicházíme s novými metodami vyhledávání a tato služba se neustále vyvíjí.“
„Naše experimentální služby využívající generativní umělou inteligenci ve vyhledávání již zodpověděly miliardy dotazů a na všech hlavních trzích vidíme, že počet dotazů roste.“
„Zároveň službu pořád zdokonalujeme tak, aby vyhovovala i novým potřebám uživatelů,“ dodala společnost ve vyjádření.
Google podle zdrojů listu Finacial Times zvažuje mimo jiné možné zařazení některých vyhledávacích funkcí založených na umělé inteligenci mezi své placené prémiové služby.
Ty již nyní nabízejí přístup k jeho asistenční službě Gemini AI v elektronické poště Gmail a textovém editoru Docs, píše Finacial Times.
Vývojáři již podle zdrojů takovýto krok připravují, vedení podniku nicméně ještě nerozhodlo, zda jej uskuteční.
V případě realizace by tradiční vyhledávání Googlu zůstalo bezplatné a u výsledků vyhledávání by se dál objevovaly reklamy, a to také u předplatitelů, píše Financial Times.
Google, který je součástí technologického konglomerátu Alphabet, provozuje největší internetový vyhledávač na světě a je světovou jedničkou v internetové reklamě.
Celkové tržby společnosti Alphabet, které jsou tvořeny převážně reklamními příjmy Googlu, se loni zvýšily téměř o devět procent na 307,4 miliardy dolarů (více než sedm bilionů korun).
Termínem generativní umělá inteligence jsou označovány systémy, které na základě tréninku na obrovském množství dat dokážou vytvářet výstupy ve formě textů či obrázků v reakci na zadání uživatele.
Do povědomí široké veřejnosti se dostaly zejména díky předloňskému bezplatnému zpřístupnění chatovacího programu ChatGPT, který vyvinula společnost OpenAI podporovaná Microsoftem.