Švédská streamovací platforma Spotify ve třetím čtvrtletí zvýšila tržby meziročně o dvanáct procent na 4,3 miliardy eur (104,9 miliardy korun).
Počet aktivních uživatelů překročil sedm set milionů měsíčně, což představuje meziroční nárůst o jedenáct procent. Počet předplatitelů vzrostl o dvanáct procent na 281 milionů. Provozní zisk dosáhl 582 milionů eur.
Generální ředitel a zakladatel společnosti Daniel Ek označil výsledky za potvrzení silné výkonnosti firmy. „Byznys je zdravý. Postupujeme rychleji než kdy dřív a máme všechny nástroje – cenovou politiku, inovace produktu, provozní efektivitu i obrat v reklamním segmentu – které nám umožní růst tržeb i zisků,“ uvedl Ek.
Společnost potvrdila, že i nadále očekává dvouciferný růst příjmů do konce finančního roku a hodlá investovat do personalizace obsahu a rozšíření reklamních formátů.
Ve výhledu uvedla, že pozitivní trend se opírá o kombinaci zvyšování cen předplatného, efektivnějšího zpeněžení obsahu a rostoucí poptávky po zvukovém obsahu.
Řada umělců a hudebních kritiků v poslední době platformu kritizovala mimo jiné za údajně nízké odměny vyplácené hudebníkům, laxní přístup k zaplavování platformy hudbou vygenerovanou umělou inteligencí nebo kvůli soukromé Ekově investici do německého startupu Helsing, jenž vyvíjí systémy umělé inteligence pro obranný průmysl.
Platformu v souvislosti s touto kritikou opustily například kapely Massive Attack, King Gizzard & the Lizard Wizard nebo Maybeshewill. Zakladatel Ek později oznámil, že 1. ledna 2026 skončí na pozici generálního ředitele a bude nadále ve firmě pokračovat jako výkonný šéf představenstva.
Většinou se odhaduje, že umělci si vydělají 0,003 až 0,005 dolaru za jedno přehrání skladby. Agentura AP však loni upozornila, že žádná fixní sazba neexistuje. „Řekněme, že posluchač utratí za měsíční předplatné deset dolarů. Tři z těchto dolarů jdou Spotify, zbylých sedm držitelům práv,“ sdělil agentuře viceprezident Spotify Charlie Hellman.
„Pokud by (posluchač) za měsíc přehrál pouze jeden stream, výplata za stream by činila sedm dolarů za stream. Pokud by však v daném měsíci přehrál sedm set streamů, pak by efektivní výplata za stream činila jeden cent,“ řekl Hellman.
Liz Pelly, která letos vydala o systému Spotify knihu Mood Machine, agentuře AP řekla, že podle kritiků z tohoto systému „těží umělci, kteří generují nejvíce streamů“, a „velká vydavatelství, která už tak mají velký podíl na trhu“.
V loňském roce platforma Spotify oznámila, že přestala vyplácet odměny autorům skladeb, které vygenerují méně než tisíc přehrání za posledních dvanáct měsíců. Tento krok kritizoval například hudební publicista Anthony Fantano.
Spotify sídlí ve Stockholmu a patří mezi největší světové streamovací platformy. Působí ve více než 180 zemích.