Kdyby si každý člověk na světě pustil song od amerického rapera Eminema, stejně by se nevyrovnal počet přehrání, kterými se hudebník chlubí. Celkový počet streamů jeho skladeb se na Spotify blíží 10 miliardám, zároveň je šestačtyřicetiletý Marshall Mathers jediným umělcem na světě, který má sedm alb s víc než miliardou přehrání. Druhá v pořadí, zpěvačka Rihanna, jich má jenom šest.
Říkáte si, kolik peněz asi musel Eminem za streamování svých skladeb utržit? V případě Spotify je odpověď jednoduchá. A hodně překvapivá. Eminem totiž nedostal od švédské streamovací společnosti nic. Ani dolar. Spotify, které v prvním kvartálu roku 2019 překročilo hranici 100 milionů platících uživatelů a s příjmy 1,7 miliardy dolarů stáhlo svoje ztráty meziročně na 158 milionů dolarů, totiž zařadilo Eminemovy skladby do kategorie písní, u kterých je autor neznámý.
Podle vydavatele Eight Mile Style je to absurdní. Společnost, pojmenovaná podle Eminemova veleúspěšného filmu, se teď rozhodla Spotify žalovat. A vypadá to na opravdu velký proces. Eight Mile Style totiž podle BBC požaduje od Spotify nejvyšší možnou částku, tedy 30 milionů dolarů.
Za píseň, u které není jasný držitel licence, označili ve Spotify třeba i skladbu Lose Yourself, u které se rád hajpoval Barack Obama, a za kterou dostal Eminem společně se svými dlouholetými spolupracovníky Jeffem Bassem a Luisem Restem dokonce Oscara. Sošku za nejlepší původní hudbu získali jako vůbec první hiphopoví umělci. Ani to ale společnosti Spotify nestačilo k tomu, aby správně určila autora tracku.
Kauza Eminem vs. Spotify, kterou zatím švédská streamovací společnost nekomentovala, se tak pravděpodobně brzo dostane k soudu. Není to jediný podobný případ. Hudební vydavatelé se před několika dny rozhodli zažalovat americký startup Peloton. Firma, která svým zákazníkům nabízí rotopedy a fitness stroje s obrazovkami, na kterých živě streamuje různá cvičení doprovázená hudbou, prý nezaplatila za práva k více než 1200 skladbám.
Mezi poškozenými jsou třeba The Beatles, Taylor Swift, Ray Charles nebo Adele. Těžko si sice představit, k jakému cvičení se hodí zrovna hudba Adele, faktem ale je, že vydavatelé požadují od Pelotonu 300 milionů dolarů. „Je ohromující, že něco takového procházelo Pelotonu tak dlouho,“ řekl pro americký Forbes předseda Národní asociace hudebních vydavatelů David Israelite. Peloton se ovšem hodlá bránit. V dohledné době se tak můžeme těšit hned na dva velké soudy o autorská práva, které budou pro budoucnost streamingu hodně důležité.