Správa železnic za loňský rok vykázala ztrátu 5,3 miliardy korun, prohloubila ji meziročně o 3,6 miliardy. Vyplývá to ze zveřejněné výroční zprávy této státní organizace z 5. května. Investice dosáhly výše 42 miliard korun, což je o pět miliard více než loni. Výdaje za spotřebu materiálu a energie vzrostly o téměř 40 procent na osm miliard korun.
Správa železnic loni hospodařila se 67 miliardami korun, letos bude mít k dispozici o tři miliardy více. Generální ředitel Jiří Svoboda minulý týden řekl, že je velká ztráta zapříčiněna odpisem poslední části dluhu Českých drah, který spadl na Správu železnic.
„V roce 2003 nám byl převeden kompletně dluh při vzniku akciové společnosti České dráhy ve výši 55 miliard a odepisoval se u Správy železnic. V loňském roce jsme odepsali zbytek dluhu,“ uvedl Svoboda. Oddlužení bylo ve výši 1,3 miliardy Kč. Do hospodaření se podle výroční zprávy negativně promítla tvorba rezerv na soudní spor s firmou ČEZ. Rezervu společnost navýšila na dvojnásobek oproti roku 2021 na 3,2 miliardy korun. Společnost naopak rozpustila rezervu 771 milionů korun na proplácení faktur Českým drahám.
Podle Svobody byl jedním z nejnáročnějších úkolů, který nečekaně řešili, nákup energií. „Správa železnic je největším odběratelem elektrické energie v České republice,“ řekl. Nákup trakční energie loni vyšel Správu železnic na pět miliard korun, což je meziroční nárůst o dvě miliardy. Zároveň však vykázala společnost větší zisky z distribuce této energie dopravcům, a to také téměř o dvě miliardy, ve výši 5,2 miliardy korun.
Výnosy Správy železnic meziročně klesly o šest miliard na loňských 19 miliard korun. Nejvíce se na tom podepsalo snížení dotací od Státního fondu dopravní infrastruktury. Od něj dostala Správa železnic na údržbu a provozování drah meziročně o zhruba čtyři miliardy korun méně.
Společnost naopak ulehčila hospodářskému výsledku snížením nákladů na opravné a údržbové práce. Meziročně za tyto služby utratila o zhruba 2,9 miliardy méně, loni asi šest miliard korun.
Správa železnic loni rekonstruovala 68 nádražních budov, investice v této oblasti přesáhly dvě miliardy korun. Byly to například chráněné budovy v Českých Budějovicích, na pražském hlavním nádraží či v Pardubicích. Správa železnic za loňský rok zprovoznila 30 kilometrů nové trati z Českých Budějovic do Prahy, čímž dokončila práce na čtvrtém koridoru.
Společnost patří mezi největší zaměstnavatele v dopravním sektoru. V loňském roce zaměstnávala dohromady 17 125 lidí, což je srovnatelné s předchozím rokem. Náklady na zaměstnance pak vzrostly o 700 milionů na 13,7 miliardy korun.