Čím kratší a jasnější, tím dražší. Technologické společnosti skupují internetové domény a platí za ně desítky milionů dolarů. Mnohé se však z nákupu dlouho neradují a během několika let končí doména opět na prodej – třeba proto, že společnosti zkrachují.
Čtyři písmena za více než 370 milionů korun. Tolik zaplatil průkopník umělé inteligence OpenAI za doménu Chat.com, která nyní odkazuje na chatbota ChatGPT. Společnost sice částku nepotvrdila, kolik adresa stála, však v listopadu poodhalil její původní majitel, indický miliardář Dharmesh Shah.
Spoluzakladatel startupu HubSpot v newsletteru potvrdil, že ji sám koupil za 15,5 milionu dolarů. „Prodal jsem ji za více, než jsem zaplatil,“ napsal Shah již dříve na sociální síti LinkedIn.
Není však jasné, zda doménu vyměnil pouze za peníze – v příspěvku bez bližšího vysvětlení uvádí, že zakladatele OpenAI Sama Altmana zná již dlouho a „vždy chtěl vlastnit akcie společnosti“. Dříve také zmínil, že čtvrt milionu dolarů z transakce věnoval bezplatné vzdělávací platformě Khan Academy.
Rozhodně se však nejedná o první takto nákladný nákup – Block.one utratil za Voice.com ještě více peněz ve snaze vybudovat sociální síť založenou na blockchainu. V roce 2019 jej koupil od společnosti MicroStrategy za třicet milionů dolarů, tedy téměř tři čtvrtě miliardy korun.
Tím se tato transakce stala nejdražším dokončeným nákupem webové domény vůbec. Společnost Block.one však nepřestala investovat a do projektu decentralizované sociální sítě vložila dalších 3,6 miliardy korun.
Vyplatilo se to nakonec? Ne tak úplně – následující dva týdny jsou pro stránku poslední. V roce 2023 společnost oznámila, že přestala přijímat nové uživatele a ti dosavadní budou mít své NFT k dispozici do konce tohoto roku. Co se s nejdražší doménou světa stane s příchodem roku 2025, známo není.
Nejdražší letos prodanou doménou je pak Rocket.com. Za více než čtrnáct milionů dolarů, tedy 334 milionů korun, ji koupila finanční společnost Rocket Companies.
Generální ředitel společnosti Varun Krishna po potvrzení koupě uvedl, že chce, aby se web stal spojovacím článkem mezi dceřinými společnostmi. A přesně k tomu dnes slouží – jeho návštěvníci si mohou vybrat, zda se jeho prostřednictvím dostanou například k nabídkám půjček nebo hypoték.
O drahé domény mají zájem i firmy z druhého konce planety. Například doménu 360.com koupila za sedmnáct milionů dolarů, tedy 405 milionů korun, čínská kyberbezpečnostní společnost Qihoo 360.
Třímístnou adresu získala od společnosti Vodafone, aby rozšířila působnost své značky na globálním trhu. Podle experta Forbesu Douga Younga se nejspíše jednalo o marketingový tah a společnost částku sama odhalila ve snaze šokovat.
Za patnáct milionů dolarů se zase prodalo NFTs.com. Vedoucí zprostředkovatel transakce z roku 2022, Matt Holden, tehdy nazval doménu „zabijákem“ a „jednou z nejlepších, ne-li tou nejlepší možnou .com doménou“. To si uvědomovali i její původní majitelé, kteří ji ještě v roce 2021, tedy v době největší NFT mánie, nabízeli za více než dvojnásobek.
A co s takovým pokladem nový vlastník udělal? Vlastně nic. Od koupě na stránce visí jen nápis NFTS.COM a propagace jiného tržiště poskytujícího služby pro vytváření, prodej a správu NFT umění. Nejde přitom o to, že by nemělo stránku význam provozovat z důvodu menšího zájmu o nezaměnitelné tokeny – ty i přes opadnutí největšího boomu stále nejsou mrtvé.
V Česku pak drží prvenství v ceně domény vyhledávač letenek Kiwi.com. V roce 2016 jej při změně názvu z původního Skypickeru koupil brněnský startup a zaplatil za něj devatenáct milionů korun.
Na rozdíl od nejdražší domény vůbec však tento web zavřít neplánuje a denně zaznamená kolem sta milionů vyhledávání a sedmdesát tisíc prodaných sedadel.
Druhá nejdražší česká doména Tent.com je o sedm milionů korun levnější. Nedopadla však tak úspěšně jako Kiwi.com a dnes místo investice do krypta nabízí stránka doménu opět ke koupi.
Fintechový startup zaměřený na platby kryptoměnami přitom doménu vlastnil od loňského roku. Dnes však nabízí své služby na adrese Tent.app a naposledy se o doméně zmínil loni v září na sociálních sítích. Poslední změnou pak web prošel po roce letos v září.
Neúspěšně si zahazardoval majitel domény Andrejbabis.cz. Slovák z Nitry podle informací webu HlídacíPes koupil doménu už v srpnu roku 2011, tedy ještě před vznikem hnutí ANO, přesto se mu ji stále nepodařilo prodat. Hlavně proto, že o ni nemá zájem ani sedmý nejbohatší Čech, jehož jméno doména nese, ani nikdo jiný.
Již dnes však tušíme, která doména bude za dvacet let patrně nejdražší. Vidíme do budoucnosti? Ne, naopak do minulosti. Specificky do roku 2005, kdy společnost Vegas.com podepsala, že za doménu LasVegas.com zaplatí do roku 2040 devadesát milionů dolarů.
Dodnes splácí za stránku v přepočtu více než dvě miliardy korun, přesto společnost v roce 2023 koupilo jiné tržiště se vstupenkami, Vivid Seats. Za celou společnost Vegas.com a její domény dalo 240 milionů dolarů, tedy 5,7 miliardy korun.
A také víme, která doména se prodala nejvíce pod cenou – Google.com. Za necelých 300 korun ji pořídil v roce 2015 bývalý zaměstnanec firmy Sanmay Ved, když zjistil, že je omylem na prodej. Zkusil za ni tedy zaplatit a značně se divil, když k ní skutečně získal přístup.
Z vlastnictví nejnavštěvovanější domény na internetu se však dlouho neradoval, když asi po minutě systém objednávku zrušil a vrátil mu peníze. Muž následně celý incident popsal v příspěvku na sociální síti LinkedIn.