Porodnost v Česku klesá, seniorů přibývá a podle statistik se tento trend bude v příštích letech nadále prohlubovat. Stárnutí tuzemské populace se pochopitelně promítá i do chodu firem. Zeptali jsme se jejich šéfů napříč obory, co pro ně daný problém znamená, a odpovědi jsou pestré jako trh sám.

Co je pro vás větší výzvou, stárnutí zaměstnanců, nebo klientů? Na tuto otázku odpovídali generální ředitelé ze širšího výběru Forbesu Top CEO.

Michal Pišoja, Agel 

Týká se nás obojí. Klesající porodnost a stárnutí generace vytváří tlak na změnu struktury poskytování zdravotní péče. Zároveň evidujeme stárnutí zaměstnanců ze silných ročníků, ale děláme vše pro to, abychom kolektiv omladili.

Máme tři vlastní střední školy pro vzdělávání zdravotních sester a chystáme vysokou školu. K omlazení kolektivu zásadně přispívá i stipendijní program, v rámci kterého zapojujeme stovky studentů v Česku a na Slovensku.

Jan Černý, BHM Group 

Z pohledu investiční skupiny obojí. Například naše portfolio přirozeně reaguje na změny ve společnosti – stárnutí populace reflektují investice do zdravotnických technologií a kvalitního bydlení pro seniory, naopak mladší generaci oslovují obnovitelné zdroje a startupy. V týmu kombinujeme energii a inovativní přístup mladších kolegů s letitými zkušenostmi těch zkušenějších. 

Jan Zajíc, Česká zbrojovka

Zásadnější dopad vnímáme u stárnutí zaměstnanců. Investujeme do ergonomie práce, automatizace, digitalizace a snižování transakční zátěže, abychom i s méně početným a stárnoucím týmem dokázali udržet vysokou produktivitu a kvalitu.

Zároveň víme, že musíme být firmou, která chce být atraktivní i pro mladé, takže pracujeme také na prostředí, kultuře a smyslu práce.

Jan Žák, Dr. Max

Lékárenství je obor, kde představují senioři klíčovou cílovou skupinu. Dá se říci, že existenčně přímo stojí na stárnutí populace. Platí to ale i nepřímo, a to v případech, kdy jde o klienty sledující zdravý životní styl a usilující o to stárnutí aktivně vzdorovat.

Jan Juchelka, Komerční banka

Stárnutí populace se už teď promítá třeba do hypotečního trhu nebo investic klientů. Zároveň asistujeme stovkám rodin u mezigeneračního transferu bohatství. Na aplikaci KB+ a digitální propozici lákáme i nové klienty. Mladší, ale nejen ty.  

Petr Popelář, Moravia Steel

V Moravskoslezském kraji populace stárne a potýkáme se s odlivem mozků do jiných krajů. To je pro nás závažnější změna než stárnoucí zákazníci. Ocel, kterou vyrábíme v naší vlajkové lodi Třineckých železárnách, bude vždy potřeba ve všech segmentech průmyslu, v moderní energetice či dopravě a koneckonců i v produktech denní potřeby.

Mariusz Wnuk, Orlen Unipetrol

Stárnoucí pracovní síla je pro nás významnější než stárnoucí zákazníci. V rafinérském a chemickém sektoru se výrazně spoléháme na zkušené profesionály s hlubokými technickými znalostmi. Vzhledem k tomu, že se mnoho z nich blíží důchodu, čelíme výzvě předat tyto odborné znalosti mladším generacím. 

Barbora Vaculíková, Penta Hospitals

Stárnutí populace má obrovský dopad na samotné poskytování péče, budujeme proto Alzheimer centra, rozvíjíme následnou i domácí péči, abychom pomohli systému vytvořit kapacity, které budou udržitelné a dostupné pro populaci s rostoucími nároky.

Petr Horák, PPL 

Závažnější je pro nás stárnutí zaměstnanců, což vyžaduje hlubší systémovou změnu. Musíme přemýšlet, jak udržet jejich energii, zdraví, chuť učit se nové věci a nabídnout jim smysluplnou práci i v pozdějších fázích kariéry.

Do firmy přicházejí ale i mladší kolegové, kteří mají energii, nové nápady jiný pohled na svět. Největší výzvou je tak možná vytvořit prostředí, kde si různé generace rozumějí, respektují se a učí se od sebe.

Petr Vaněrka, Pro-Doma 

Kvůli stárnutí populace ztrácejí obory, jako je prodej stavebních hmot, pro kandidáty atraktivitu. Zejména generace Z nemá zájem o náročnou a namáhavou práci v provozech. Finanční motivace nefunguje dlouho. Proto investujeme do modernizace provozů a digitalizace, abychom profil zaměstnavatele nastavili na očekávání mladších kandidátů. 

Šuchrat Saidov, Silon

Pro nás jako pro výrobní firmu je klíčové uchování znalostí a jejich předání další generaci, proto může být stárnutí zaměstnanců kritičtější, protože zajištění kvalifikované pracovní síly je zásadní.

info Grafika Forbes Česko