Dopravci za mýtné v Česku v říjnu zaplatili 1,37 miliardy korun. Oproti loňsku na něm stát vybral o šest procent více. Za prvních deset měsíců roku dopravci za mýtné uhradili dvanáct a půl miliardy korun, což je o 0,35 procenta více než za stejné období loni. Podíl mýtného za jízdu po zpoplatněných úsecích silnic I. třídy je 11,3 procenta, zbylé poplatky jsou za jízdu po dálnicích.

„Výběr mýtného v letošním roce není ovlivněn zásadními změnami v oblasti mýtných sazeb ani rozsahu zpoplatnění,“ řekl Petr Chvátal, generální ředitel společnosti CzechToll.

„Do jednotlivých měsíců se tak projevuje primárně vývoj makroekonomické situace či počet kalendářních dnů, protože ten má na jízdu nákladních vozidel zásadní vliv. Za předpokladu stagnace výběru v posledních dvou měsících roku se bude letošní výběr mýtného pohybovat těsně kolem hranice patnáct miliard korun,“ dodal.

Letošní říjen měl dvaadvacet pracovních dní, o dva více než loňský. Stejně jako v minulém měsíci tak podle společnosti CzechToll za odchylkou ve výběru mýtného stojí primárně vliv kalendáře, po očištění na stejný počet pracovních dnů by výběr mýtného v meziročním srovnání stagnoval.

Souběžně s výběrem mýtného rostl počet mýtných transakcí. Satelitní mýtný systém CzechToll jich v říjnu zpracoval téměř sto pět milionů, meziročně o pět a půl procenta více.

Na konci října bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno osm set šestnáct vozidel s hmotností nad tři a půl tuny, z toho 639 tisíc automobilů mělo zahraniční registrační značky. K těmto registrovaným vozidlům vydala společnost CzechToll dopravcům 638 tisíc kusů palubních jednotek.

Vláda má v plánu od 1. března 2024 zvýšit mýtné o deset až patnáct procent. Navyšovat se bude o nový poplatek, který bude odrážet emise kamionů. Roční příjem státu z mýtného je podle ministerstva dopravy kolem čtrnácti miliard korun. Zvýšení mýtného by mohlo přinést až dvě miliardy korun navíc.