Představte si, že přijdete s prémiovou službou, kterou velmi ambiciózně naceníte, navzdory tomu je úspěšná a lidé ji začnou aktivně využívat. Vy na ní ale přesto, nebo možná spíše právě proto, ztrácíte peníze.
Že vás nenapadá, kdo může být tak velký byznysový antitalent? Nebudeme vás dlouho napínat, je to OpenAI se svým prémiovým produktem ChatGPT Pro. Prozradil to o předminulém víkendu sám generální ředitel firmy Sam Altman v jednom ze svých příspěvků na sociální síti X.
Na měsíčním předplatném za dvě stě dolarů (skoro pět tisíc korun) podle něho společnost prodělává, ne však proto, že by služba nebyla oblíbená, ale přesně z opačného důvodu. Lidé a firmy totiž k velkému překvapení službu nejen předplácejí, ale také aktivně využívají, a vytěžují ji tak mnohem více, než OpenAI očekávala.
Odpovědnost nicméně bere Altman na sebe. „Osobně jsem zvolil nacenění služby,“ prohlásil Altman v sérii příspěvků na síti X. A zároveň zde dodal: „Myslel jsem si, že vyděláme nějaké peníze.“
Pro kontext doplňme, že ChatGPT Pro je produkt, který je na trhu relativně krátce, byl uveden na konci loňského roku a poskytuje přístup k vylepšené verzi „uvažujícího“ modelu umělé inteligence OpenAI o1.
Kromě toho má ale produkt ještě jednu vlastnost – ruší omezení pro používání u několika dalších nástrojů od OpenAI včetně populárního generátoru videí Sora. A právě tady by teoreticky mohl být jeden z hlavních zdrojů problému.
Chtělo by se škodolibě říci, že to přece nebude takový problém, když se OpenAI stále ještě maskuje za neziskovou společnost.
Komerční společnost OpenAI se zastropovaným ziskem je totiž zatím stále řízena neziskovou organizací, jejímž posláním je „vytvářet umělou inteligenci pro všeobecné použití, která bude prospěšná lidstvu a nebude omezena potřebou generovat finanční zisk“, jak uvádí ve svých daňových přiznáních.
A svoji neziskovost zatím OpenAI naplňuje svědomitě. Navzdory tomu, že do společnosti od jejího založení nateklo již zhruba dvacet miliard dolarů, jen za nedávno zakončený rok očekává ztrátu asi pět miliard dolarů při příjmech zhruba 3,7 miliardy.
Provoz jejího hlavního produktu, tedy jazykového modelu ChatGPT, firmu momentálně vychází odhadem na sedm set tisíc dolarů denně.
Na první pohled tak může vypadat trochu podivně, že společnost na jedné straně neustále mluví o tom, jak je blízko AGI (obecné umělé inteligenci) a jak překračuje jeden milník za druhým (a údajně i jedno tabu za druhým), a na straně druhé její ředitel a hlavní tvář veřejně přiznává neschopnost adekvátně nacenit produkt nebo přijít s udržitelným obchodním modelem.
Mnohem větší smysl to nicméně začne dávat, když si uvědomíme, že teprve nedávno společnost přiznala, že potřebuje „více kapitálu, než si představovala“, a chystá se dokonce na restrukturalizaci, aby přilákala nové investice, respektive aby potenciální investory neodradila.
OpenAI v rámci přechodu na novou ziskovou strukturu v roce 2025 plánuje vytvořit obecně prospěšnou společnost, která bude dohlížet na komerční operace, což by jí mělo rozvázat ruce, co se týče některých současných neziskových omezení, a umožnit jí fungovat více jako rychle rostoucí startup.
Vedle toho firma zvažuje navyšování cen různých úrovní předplatného a velmi optimisticky předpokládá, že by to její tržby mohlo nechat do roku 2029 vyrůst na sto miliard dolarů.
Otázkou je, jestli je to reálné a za jakou cenu. V opačném případě je to totiž jen prodejní pitch pro další investory, které firma, již zatím investoři ocenili už na 157 miliard dolarů a která pálí peníze rychleji než tepelné čerpadlo, potřebuje jako sůl.
Dalším zdrojem nákladů do budoucna mohou být nejrůznější problémy s intelektuálními právy na obsah, na kterém AI modely OpenAI trénují.
Ty se totiž učí, jak svět funguje, na základě vzorců v souborech dat z reálného světa a později po zadání určitého podnětu vytvářejí víceméně podobné kopie těchto dat, což se pochopitelně nelíbí tvůrcům a vydavatelům obsahu. Roste tak počet hromadných žalob proti společnosti, které tvrdí, že umělá inteligence od OpenAI trénovala na jejich díle v rozporu se zákonem.
OpenAI se snaží smést problém ze stolu uzavřením licenčních smluv s vybranými partnery, to je ale řešení, které řadě tvůrců nevyhovuje.
Loni v květnu společnost OpenAI oznámila, že pracuje na nástroji Media Manager, který by umožnil tvůrcům rozhodnout, jestli na jejich díle může AI trénovat a za jakých podmínek, od té doby ale uplynulo zhruba sedm měsíců a po funkci zatím není nikde ani vidu, ani slechu.