Letos to bude pět let od doby, kdy jako první český kadeřník uvedl na trh vlastní řadu přípravků na vlasy. Půl dekády od chvíle, kdy zákazníky počítal na prstech jedné ruky a kdy jen málokdo v jeho úspěch věřil. Dnes je situace úplně jiná: firma Tomáše Arsova má deset tisíc zákazníků za měsíc a za poslední rok jeho e-shop navštívilo přes milion uživatelů.
Výroba vlasové kosmetiky byla přitom dlouho spíš vedlejším oborem jeho podnikání. Tomáš Arsov byl vždy především kadeřníkem. Jeho salony prošlo na čtvrt milionu zákazníků včetně známých jmen jako Taťána Kuchařová či Tereza Kerndlová, vystupoval také v řadě televizních show o proměnách vzhledu.
Jeho směr změnila až pandemie. „Dva měsíce před covidem jsme investovali veškeré vydělané peníze do vývoje a výzkumu. Byli jsme odkázáni na dotace a vůbec jsme netušili, zda tohle těžké období přežijeme,“ říká Tomáš Arsov, kterého protiepidemická opatření donutila zcela odložit nůžky.
Začátky přitom neměl vůbec snadné. Hledal cesty, jak dostat produkty k zákazníkům. Musel obhajovat, že bude prodávat profesionální kadeřnické produkty v drogeriích – do té doby v Česku něco zcela nevídaného. A zažil i mnoho průšvihů. Třeba když v začátcích řešil, jak kosmetiku obchodně pojmout.
„Rozdělili jsme ji na dámskou a pánskou a udělali pánský kondicionér. Tahle chyba nás stála spoustu peněz. Vždyť kolik chlapů si koupí kondicionér?“ vzpomíná Tomáš Arsov.
„Minulý rok jsme zase vyhodili pět milionů oknem, protože jsme poslechli několik marketingových expertů a spojili se s influencery. Dopad to nemělo žádný.“
Lak s vůní šafránu
Se stávajícími obchodními partnery Lubošem Arsovem a Michalem Klohnou by rád svůj brand ještě posílil. Loňský obrat atakoval hranici 71 milionů korun, letos míří na dvojnásobek.
Firma expanduje na zahraniční trhy. Na Slovensko už vstoupil, díky spolupráci s Amazonem působí i v dalších evropských zemích. A během roku se chce Arsov vypravit do Bulharska, kde má kořeny, a zamířit na tamní trh, kde vidí velký potenciál pro beauty segment.
Česká značka si zakládá na výrobě přírodních produktů bez sulfátů, silikonů a parabenů. V nabídce má například výrobky na podporu růstu vlasů či sady pro citlivou pokožku. A neustále přidává nové produkty.
Naposledy to byl sprej pro objem s termo ochranou, který obsahuje hydrolizovaný kaštan, rýžový protein a quinou. A na podzim by měla přijít na trh nová stylingová řada, která bude mimo jiné obsahovat lak s parfémem s vůní šafránu, jasmínu a ambry.
Produkty pro profesionální i domácí vlasovou péči vyrábí Arsov v malé laboratoři ve spolupráci s vědci a lékaři. „Do pěti let bychom chtěli vybudovat vlastní továrnu na výrobu vlasové kosmetiky. A aktuálně chystáme ve spolupráci s lékaři a dermatology produkty pro péči o pleť,“ říká kadeřník, který inspiraci pro nové Skin Care odvětví našel v korejské kosmetice.
„Inspiraci ale hledáme všude. Sledujeme nejnovější trendy a navštěvujeme světové výstavy,“ dodává.
Firmě nahrává i to, že může velmi rychle aplikovat novinky do praxe. „Zrovna nedávno jsme byli na prezentaci jedné velké značky. Uváděla na trh svoji novinku, kterou jsme už v naší masce měli rok a půl,“ říká Tomáš Arsov.
Vyznat se v džungli
Největšími velkoobchodními odběrateli jeho vlasové kosmetiky jsou Rossmann, Dr. Max, Notino, Douglas a Pilulka. V rámci propagace pak jezdí pravidelné tour po celé zemi, během kterých zjišťuje, co zákazníci chtějí.
„Překvapilo mě, jak na ně celý trh působí. Jako obrovská džungle reklam, ve které se nedá orientovat a vyznat, komu věřit,“ zhodnocuje situaci Arsov.
85 procent lidí se o své vlasy stará špatně.
Pravidelně proto zveřejňuje edukativní videa. „Fén je cesta, žehlička je smrt,“ říká na jednom z nich. Internet je plný jeho rad – jak dosáhnout zdravé pokožky hlavy, jak si správně mýt vlasy, jak odstranit lupy, jak na zářivé a lesklé vlny.
Vyvrací i největší vlasové mýty. „85 procent lidí se o své vlasy stará špatně,“ říká dvorní kadeřník mnoha českých celebrit, který se se špatnou péčí o vlasy setkává i ve svých luxusních salonech.
„Lidé některé kroky přeskakují. Někdo používá jenom šampon, někdo ho používá jenom jednou, místo dvakrát. Lidé si stále žehlí vlasy a po mytí si je nefoukají, takže chodí s vlhkou pokožkou, na které tvoří plísně a lupy,“ vysvětluje kadeřník, podle kterého nejvíce škodí vlasům špatná domácí péče.
„Oproti jiným zemím jsme v péči o vlasy stále pozadu. Je ale vidět, že se Češi zlepšují. Stále více se zajímají o trendy a správnou péči,“ ujišťuje muž, který nemá rád slovo trendy a o dnešní době říká, že je otevřená všemu.
„Co se ale vrací, jsou devadesátky – stylem střihů i barvením. In jsou teď ofiny a hodně frčí kudrnaté vlasy,“ dodává Tomáš Arsov.