Jak se z Brna stalo důležité město herního byznysu? Odpovídají dva pamětníci, kteří se zároveň nachomýtli ke zrodu tamního zázraku: Roman Hladík z 2K Czech a Marek Rabas z Madfinger Games, šéfové týmů, jež dělají celosvětové hity.

Jak se sešli v jednom týmu

Nejvýznamnějším českým herním studiem v 90. letech bylo bezpochyby brněnské Illusion Softworks v čele s Petrem Vochozkou. Jeho taktická střílečka Hidden & Dangerous z roku 1999 se stala první tuzemskou hrou, která se výrazně prosadila za hranicemi.

V týmu se postupně potkali i Roman Hladík a Marek Rabas – oba zareagovali na inzerát. „Já se na střední škole setkal s Danem Vávrou (známý český designér, stvořitel sérií Mafia a Kingdom Come: Deliverance, pozn. red.) a chtěli jsme dělat hry. A tehdy v Excaliburu vyšel inzerát, že Vochozka Trading, což byl dřívější název Illusion Softworks, hledá lidi. Oba jsme se na to rozhodli zareagovat,“ líčí Hladík. 

Rabas snil o tom, že bude dělat uživatelské modifikace známých her a prorazí celosvětově, podobně jako se to povedlo třeba autorům střílečky Counter-Strike, původně modifikaci hry Half-Life. „

A samozřejmě k tomu nedošlo. Skončil jsem úplně bez peněz a začal bankrotovat. Tak jsem si musel najít práci a v Illusion Softworks hledali programátory,“ vzpomíná Rabas.

„Bál jsem se tam jít, přišlo mi to jako jeden borec vedle druhého a připadalo mi, že já jim nesahám ani po paty. Až když jsem zjistil, že jsem bez peněz a můžu přijít o všechno, domluvil jsem se s nimi a začal dělat na Hidden & Dangerous 2.“

Psal se rok 2000 a český herní průmysl se chystal důrazně zapsat na světovou mapu. 

V článku také zazní:
  • Proč Marek Rabas opustil rozjetý tým Illusion Softworks?
  • Jak uspěl s mobilními hrami a proč je dělat přestal?
  • Jak brněnská herní komunita ovlivnila i státní zákon o audiovizi?
Forbes Digital Premium