Ve většině francouzských vinařských oblastí právě vrcholí sklizeň letošního ročníku. Vinaři svorně hlásí skvělý, až excelentní ročník. Milovníci kvalitního francouzského vína se tedy mají opět na co těšit. Navíc kulaté ročníky se krásně vyjímají na vinětách a díky tomu mají často tak nějak lehčí život.
Ročník 2020 k nim bude nepochybně také patřit. Mohlo by se tedy zdát, že vše běží v zaběhlých kolejích. Minimálně v jedné z hlavních francouzských vinařských oblastí je ovšem letos opak pravdou. Tou oblastí je Champagne.
Šampaňské je jedním z významných obchodních a vývozních artiklů Francie. Vinice Champagne představují pouze čtyři procenta celkové plochy vinic ve Francii. Tato čtyři procenta vinic však produkují 20 procent výnosů z celkového prodeje francouzských vín.
V roce 2019 se po celém světě prodalo neuvěřitelných 300 milionů lahví celkem za 5 miliard eur. Největšími milovníky šampaňského, samozřejmě hned po domácí klientele, která svými hrdly každoročně prolije polovinu produkce, jsou Spojené státy a Velká Británie.
Až do loňska byla poptávka po šampaňském celkem stabilní a producentům se dařilo zvyšovat ceny, a tím i výnos z prodeje. Pro znalce není žádným tajemstvím, že v křídových sklepích v Champagni, které mají dohromady téměř 200 kilometrů, se skrývá 1,5 miliardy neprodaných lahví. Tedy ekvivalent pěti ročních produkcí. I to je součástí dlouhodobé strategie, jak udržet prestiž a cenu šampaňského hodně vysoko.
Nová pravidla pro prodej šampaňského ve francouzských supermarketech určující minimální cenu a maximální slevy, nejistoty kolem brexitu, a především covid-19 zasadily poptávce po oslavném nápoji tvrdou ránu. Odhad poptávky v letošním roce je někde kolem 200 milionů lahví, tedy na dvou třetinách úrovně posledních let.
Přestože prodeje šampaňského jsou poměrně sezonní záležitost, kdy se polovina lahví prodá v posledních čtyřech měsících roku, začali producenti již před sklizní bít na poplach. Přebytek nabídky by mohl rychle vést k tlaku na snižování cen a potenciálně i prestiže. Nám konzumentům by se to líbilo, ale producenti jsou pochopitelně proti.
Ve Francii nefunguje nic jednoduše. Někdy je ta složitost snad i důvodem půvabu, který máme s Francií často spojený. „Výrobní řetězec“ je v Champagni poměrně komplikovaný. Přibližně 16 tisíc pěstitelů vína (vignerons) pěstuje hrozny na své půdě. Tyto hrozny potom většinou prodávají producentům.
Těch je přibližně 320 (maisons de Champagne). Značky těch největších a nejslavnějších, jako jsou například Bollinger, Moët & Chandon nebo třeba Veuve Clicquot, znají snad všichni. Samozřejmě je i velké množství malých pěstitelů (recoltant manipulant) a družstev (cooperatives), kteří rozhodně stojí za objevování.
Jak tedy vyřešit problém nízké poptávky? Asociace zastupující obě strany zasedly k jednacímu stolu a hlavním předmětem bylo omezení produkce letošního ročníku. V červenci jednání selhala. K dohodě došlo až těsně před sklizní v srpnu. Pěstitelé chtěli zůstat na předchozí úrovni 10 tisíc kilogramů na hektar, zatímco producenti chtěli kolem 7 tisíc kilogramů na hektar.
Nakonec byl maximální výnos z hektaru stanoven na 8 tisíc kilogramů s tím, že nalahvovat se smí pouze 7 tisíc. Zbytek nesmí být v lahvích jako šampaňské před 1. lednem 2022. Navíc pokud prodeje šampaňského budou celosvětově v roce 2021 pod 200 miliony lahví, nesmí se nikdy dostat do lahví. Inu s 1,5 miliardy lahví ve sklepích je v sázce více než jedna sklizeň. Šampaňské si prostě potřebuje udržet vysoké ceny, které podpoří kult prestiže.
Přestože bychom si my, milovníci dobrého francouzského šampaňského, asi jistě přáli nižší ceny, nic takového nás v nejbližší době asi bohužel nečeká. Pokud bude poptávka nakonec letos vyšší než odhadovaných 200 milionů lahví, budeme svědky růstu cen.
Ale jak všeobecně platí, všechno zlé je k něčemu dobré, a tak možná nejde o nic jiného než o impulz k tomu, začít intenzivněji objevovat všechny ty crémanty, franciacorty, prosecca, cavy nebo i naše lokální sekty. Kvalita všech se neustále zlepšuje a určitě stojí za objevení, i když šampaňské z našich stolů pravděpodobně ani za vyšší ceny jen tak nezmizí.
Na to se pánům z Champagne podařilo vybudovat jeho kult až příliš dobře.