Do hudebního světa vstoupil před pár týdny americký startup Suno AI. Stačí pár kliků, trocha fantazie a během několika sekund si vygenerujete vlastní písničku. Kromě další „AI hračky“ přináší technologie nové možnosti hudebnímu průmyslu. Jak se tvorba i byznys promění?

Suno, což v hindštině znamená „poslouchat“, založila čtveřice podnikatelů Michael Shulman, Georg Kucsko, Martin Camacho a Keenan Freyberg. Ti se potkali už v AI startupu Kensho a zkušenosti nabrali také v Metě nebo TikToku. Až loni se však podnikavé mozky z Massachusetts rozhodly založit vlastní byznys s umělou inteligencí.

Nástroj čtveřice spustila na konci minulého roku a po pár měsících neveřejného testování představila světu třetí verzi Suna letos 21. března. Mezitím už stihli nalákat partnery zvučných jmen, jako je například Microsoft, který integroval starší verzi aplikace do Bing Chatu. A se zájmem veřejnosti přišly i peníze. Trojici hlavních investorů tvoří Founder Collective, Matrix Partners a New Orleans Business Alliance. 

Za pár týdnů se Suno rozšířilo mezi laickou veřejnost i profesionální hudebníky. Základní verze je dostupná komukoli zdarma, s omezením délky skladeb na dvě minuty v maximálním počtu deseti písniček denně. Náročnější uživatelé mají výběr ze dvou prémiových verzí. 

V plánu Pro můžete za osm dolarů měsíčně, zhruba cenu předplatného Netflixu, vygenerovat denně pět set skladeb. Rozšířený plán Premier nabízí za čtyřiadvacet dolarů měsíčně dokonce dva tisíce skladeb každý den. A to už začíná být zajímavé pro hudební tvůrce a firmy, kterým technologie může výrazně usnadnit práci. 

„Tato technologie skladatelům pomůže být produktivnější a celkově lepší.“ 

Jaroslav Beck

Podobně jako u dalších modelů generativní umělé inteligence typu ChatGPT se rozvířila diskuse o tom, zda AI nahradí lidské tvůrce. Hudební skladatel a miliardář Jaroslav Beck, který nástroje AI využívá například při tvorbě hudby pro úspěšnou hru Beat Saber, vidí budoucnost pozitivně a vliv Suna na hudební tvorbu přirovnává k přínosu Photoshopu pro vizuální umění. 

„Generovaná hudba může plně nahradit skladatele například u podkladové hudby ve videích. Nicméně největší přidanou hodnotu tento nástroj přinese právě hudebním skladatelům, kteří ho budou moci využít k rozpracování aranží pro inspiraci, na což by jinak neměli čas. Tudíž tato technologie spíše skladatelům pomůže být produktivnější a celkově lepší. Podobně jako kdysi Photoshop přinesl nový rozměr úpravám fotografií,“ slibuje si Beck.

Jak Suno vlastně funguje? Jeho slogan „Make any song you can imagine“ slibuje, že můžete vytvořit jakoukoli píseň, přičemž hranicí je jen vaše vlastní fantazie. Je to historicky poprvé, kdy technologie dokáže pokrýt všechny základní složky písně – vokály, melodii, akordy i text. A dokonce vám k tomu vygeneruje i vlastní přebal. 

Zvládne to i dítě. Stačí zadat jednoduchých textový pokyn neboli prompt, kterým nastavíte parametry, jako je žánr, tempo, harmonie, instrumentace a text. Ten buď nahrajete vlastní, nebo to necháte na kreativitě AI. Tuzemské uživatele potěší, že platforma zvládá vcelku slušně i češtinu, a to včetně zpěvů. 

Jestli opravdu vytvoří „any song you can imagine“, jsem sama vyzkoušela. Mým zadáním bylo „American 50s blues with trap influence“. Jako text písně posloužil závěr editorialu aktuálního printového čísla z pera šéfredaktora Forbesu Petra Šimůnka. Jak si s tím Suno poradilo? Posuďte sami.

Kromě nevinné domácí zábavy otevírá umělá inteligence nové dveře hudební tvorbě. Variabilita, kvantita, a zejména rychlost mohou výrazně proměnit hudební byznys, a to zejména v komerční hudební produkci, jako je televizní, filmová nebo reklamní hudba a různé znělky. 

Stejně jako u kterékoli jiné technologie nicméně platí to staré známé – dobrý sluha, ale špatný pán.

„Nejvíce to poškodí menší nebo začínající tvůrce, kteří jsou skrze AI lehce nahraditelní. Etablovaní umělci však dle mého názoru mohou v budoucnosti vzrůst na hodnotě. Jakmile bude internet zahlcen pouze AI tvorbou bez duše, klienti budou chtít autentickou práci člověka. Skutečný otisk na práci bude přidanou hodnotou,“ míní režisér a hudební producent Jan Strach, který byl součástí našeho loňského výběru 30 pod 30.

Velmi brzo podle něj nicméně AI změní zažité způsoby, jak se firmy a produkční společnosti stavějí k obstarání hudby pro své produkty, filmy a seriály.

„Umělá inteligence v audiovizuální tvorbě znamená obrovský zásah do celého procesu výroby. Nyní si AI zažívá hype a dostupnost pro každého. Značka i produkce se standardně snaží šetřit všude, kde to jen jde. Znělku, podkresovou hudbu i jiné zvukové elementy si během pár kliknutí a slov nechají vytvořit skrze umělou inteligenci, zdarma a stokrát rychleji,“ pokračuje Jan Strach. 

Kromě samotné tvorby je zajímavá také debata nad autorstvím takto vytvořených, či přesněji řečeno vygenerovaných, písní. Zatím v tom nemá zcela jasno ani autorské právo. Nicméně legislativně je umělá inteligence považována za neživou věc bez právní subjektivity, nemá tak nárok na jakoukoli formu autorství či spoluautorství.

Kdo tedy písničku stvořenou v této aplikaci vlastní? Stručná odpověď je, že vy. Tedy pokud si platíte jednu z prémiových verzí. U free verze vám vlastnická práva také zůstávají, ale jinak už je to s autorskými právy. „Své“ skladby tak můžete používat, jak chcete, vyjma jakýchkoli komerčních účelů. 

Skladby vygenerované umělou inteligencí však mohou nápadně připomínat to, co už jste někde slyšeli. Stejně jako je tomu u jiných forem generativní umělé inteligence, Suno nezveřejňuje soubor dat, který byl použit k jeho tréninku, ale proklamuje, že byl zabezpečen proti plagiátorství a autorským právům. Každá píseň má tedy být unikátem.

Profesionálové by se však podle Becka toho, že se hranice mezi nimi a laiky částečně rozmaže, neměli obávat. Stejně jako u kterékoli jiné technologie masivně vzrostou možnosti, jak se posouvat dál i na profesionální úrovni. V záplavě milionů nově vygenerovaných písniček by se měla technologie odrazit i na kvalitě hudební produkce obecně.

„Celková kvalita hudby se rapidně posune nahoru. Proto laici budou schopni vytvářet hudbu s dnešní takzvanou rádiovou kvalitou. To ale zdaleka nebude stačit na světovou špičku producentů, kteří plně začlení umělou inteligenci do svého tvůrčího procesu a během pěti deseti let posunou celou produkci hudby na další úroveň. Už jen tím, že budou moci otestovat tisíce kombinací melodií nebo rytmik v řádu několika minut, což dnes může trvat i týdny,“ zakončuje nadějně výhled do budoucnosti tvorby s umělou inteligencí Jaroslav Beck.