Americká automobilka Tesla čelí problémům způsobeným protesty a bojkoty namířenými proti Elonu Muskovi, které se z Ameriky rozšířily i do Česka. Přestože Muskův odchod z ředitelského křesla není pravděpodobný, zamysleli jsme se nad tím, kdo by mohl teoreticky nastoupit na jeho místo v čele jedné z nejhodnotnějších firem světa.

Elon Musk řídí v současné době celkem šest velkých společností, z nichž každá má hodnotu přesahující jednu miliardu dolarů.

Od letošního ledna navíc stojí v čele DOGE, nového úřadu ve vládě amerického prezidenta Donalda Trumpa, který se snaží radikálně zeštíhlit federální správu. Jak to všechno Musk stíhá? Stručná odpověď zní: nestíhá.

Některé své firmy, například kosmickou SpaceX, svěřil schopným manažerům, jako je Gwynne Shotwell, která řídí každodenní operace. U Tesly je však situace jiná. Veřejně obchodovaný výrobce elektromobilů s tržní kapitalizací 770 miliard dolarů je dlouhodobě Muskovým nejcennějším majetkem (i když SpaceX má nyní možná už větší hodnotu).

Je to velmi nepravděpodobné, ale pokud by se nejbohatší člověk na světě náhle rozhodl odstoupit z pozice CEO výrobce elektromobilů, nemá jasného nástupce, který by společnost vedl v současné složité situaci, kdy Tesla čelí klesajícím prodejům, sílící konkurenci ze strany čínské BYD a zaostávání v oblasti robotických taxi za společností Waymo.

Tesla v dokumentech pro americkou Komisi pro cenné papíry (SEC) sama přiznává: „Jsme vysoce závislí na službách Elona Muska, technického ředitele společnosti Tesla a našeho generálního ředitele. Přestože pan Musk tráví ve společnosti Tesla značnou část svého času a je velmi aktivní v našem vedení, nevěnuje jí veškerý svůj čas a pozornost.“

Muskův odchod by pravděpodobně způsobil další propad akcií Tesly, které za poslední měsíce ztratily přibližně polovinu své hodnoty. Oproti jiným výrobcům automobilů je velká část hodnoty Tesly spojena s Muskovou osobností obchodního vizionáře.

„Musk je Tesla a Tesla je Musk,“ řekl Forbesu Dan Ives, analytik společnosti Wedbush, který věří v růst Tesly. „Kdokoli jiný by změnil celý příběh.“

Pokud by představenstvo Tesly zasáhlo a přimělo Muska k odstoupení z pozice generálního ředitele, kdo by byl tím pravým nástupcem? Kdo má schopnosti, zázemí a temperament, aby jí pomohl transformovat se v giganta v oblasti umělé inteligence a robotiky tak, jak si to Musk představuje?

Velké akciové společnosti mají obvykle v záloze dlouhou řadu interních kandidátů na post generálního ředitele. Manažeři, kteří prokázali, že na tuto práci mají, a které investoři a analytici znají. To však není případ Tesly, kterou Musk za sedmnáct let svého působení ve funkci šéfa a hlavního akcionáře tak zásadně ovládl.

info Foto Profimedia
„Koupil jsem si tohle (auto) předtím než se Elon zbláznil“, protestní nálepka na vozidle Tesla

Ve skutečnosti nemá žádného prezidenta, provozního ředitele ani výkonného ředitele. Kromě finančního ředitele je nejvýše postaveným manažerem pod Muskem jediný senior viceprezident. Počet nástupců je mnohem menší než v jakékoli jiné velké automobilové, výrobní nebo technologické společnosti.

Částečně proto, že Musk vytlačil klíčové postavy, jako byl Jerome Guillen, bývalý prezident automobilových operací, nebo Doug Fields, známý inženýr společnosti Apple, který stál za uvedením nejprodávanějších modelů Tesla Model Y a Model 3 na trh.

Přesto existuje pět lidí, kteří by mohli být zajímavými kandidáty – bez potřeby trollingu na sociálních sítích a závislosti na pozornosti, jimiž je Musk pověstný.

J. B. Straubel

Pro vedení Tesly není po Muskovi vhodnější osoba než J. B. Straubel, který je současný CEO a spoluzakladatel společnosti Redwood Materials specializující se na recyklací baterií a výrobou komponentů. Je zároveň členem představenstva Tesly.

Musk ho přivedl jako spoluzakladatele Tesly v roce 2004 a do roku 2019 byl jejím technickým ředitelem. Dohlížel na vývoj elektromotorů a baterií v počátcích Tesly a stál u zrodu její obrovské továrny na baterie Gigafactory v Nevadě. Jako jeden z pěti spoluzakladatelů Tesly a člen jejího představenstva od roku 2023 je devětačtyřicetiletý Straubel důvěrně obeznámen s její historií a všemi aspekty jejího fungování.

Ačkoli se s Muskem poprvé sblížil díky společnému zájmu o elektromobily v roce 2003, jejich osobnosti jsou velmi odlišné. Tam, kde je Musk výbušný a má sklon k přehnaným tvrzením, je Straubel s inženýrským titulem ze Stanfordu nenápadný, klidný a rád diskutuje o složitostech kolem materiálů baterií.

„Pro roli generálního ředitele Tesly je jako stvořený,“ řekl Ross Gerber, generální ředitel společnosti Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, který se veřejně zasazoval o Muskovo odstoupení. „Akcie by šly nahoru.“

Podle lidí zasvěcených do této záležitosti však nic nenasvědčuje tomu, že by o tuto pozici měl Straubel zájem, zaměřuje se spíše na budování společnosti Redwood. Na žádost o komentář bezprostředně nereagoval.

Tom Zhu

Tom Zhu, jediný senior viceprezident Tesly, je pod Muskem nejvyšším představitelem společnosti pro automobilové operace. Přestože v současné době sídlí v Číně, stal se faktickým provozním ředitelem Tesly, zejména proto, že Musk tráví v automobilce stále méně času.

Čtyřiačtyřicetiletý Zhu si svou důležitost pro společnost upevnil tím, že dohlížel na výstavbu a provoz jejího závodu v Šanghaji, který se od roku 2020 stal zásadním pro ziskovost Tesly. Nastoupil do ní v roce 2014 po několika letech působení na různých pozicích v čínské stavební společnosti Kaibo Engineering Group.

Zhuův úspěch při vedení čínského podniku Tesla a jeho znalost tohoto trhu, včetně jeho rozsáhlé dodavatelské základny elektromobilů, bude i nadále zásadním přínosem, protože společnost se zde snaží udržet konkurenceschopnost a ziskovost – a činí z něj konkurenceschopného kandidáta na Muskova nástupce.

Zhu, čínský rodák s bakalářským titulem z novozélandské Auckland University of Technology a titulem MBA z Duke University, je jedním z pouhých tří vedoucích pracovníků společnosti uvedených na firemních internetových stránkách Tesly, včetně Muska a finančního ředitele Vaibhava Taneji.

Krátce přesídlil do Spojených států, aby pomohl otevřít továrnu Gigafactory v Austinu, ale Tesla ho loni přesunula zpět do Číny, kde posiluje obchodní aktivity společnosti.

Podle všeho je to efektivní manažer a workoholik, přesně takový typ, který Musk upřednostňuje. Na druhou stranu se na veřejnosti příliš neprojevuje a investorům není příliš známý. Zhu na žádost o komentář nereagoval.

Stella Li

Stella Li, výkonná viceprezidentka automobilového a bateriového gigantu BYD a šéfka jeho operací v Americe, by byla přesvědčivou Muskovou alternativou, přestože nepracuje přímo pro Teslu.

Pětapadesátiletá Li hrála klíčovou roli při rozšiřování mezinárodních automobilových aktivit společnosti BYD, zejména v rychle rostoucí Latinské Americe. Pro americké analytiky a investory je známým hráčem, který se dostal na žebříčky Time Magazine’s Time 100 Climate Leaders a World Car Person of the Year.

Absolventka čínské univerzity Fudan se v BYD od roku 1996, kdy rok po založení společnosti nastoupila jako marketingová manažerka, vypracovala až na jednu z nejvyšších manažerek. Li, která již více než deset let působí v Los Angeles, je charismatickou a dynamickou řečnicí a často zastupuje společnost BYD na mezinárodních konferencích o elektromobilech a klimatu.

Ačkoli do Tesly by přišla jako člověk zvenčí, BYD patří mezi její dodavatele baterií v Číně. Vazby Li na BYD a znalost čínského trhu by byly pro Teslu nesmírně přínosné, zejména v době, kdy se BYD chystá začít nabízet svou asistenční technologii God’s Eye – konkurenta plně samořídícího systému společnosti Tesla – jako standardní funkci svých elektromobilů a plug-in hybridů.

Li na žádost o komentář neodpověděla.

John Krafcik

John Krafcik, bývalý generální ředitel společnosti Waymo, má životopis, který ho překvapivě dobře předurčuje k tomu, aby splňoval požadavky na šéfa Tesly.

Kromě toho, že více než šest let řídil Waymo, technologickou firmu patřící do holdingu Alphabet, a vedl její přechod od výzkumného a vývojového programu k úspěšné službě provozující autonomní vozidla, je v současné době členem představenstva konkurenční Rivian a také německého koncernu Daimler Truck.

Třiašedesátiletý Krafcik, vystudovaný inženýr na Stanfordu a s titulem MBA z MIT, byl jedním z prvních inženýrů, kteří byli v roce 1984 přijati do New United Motor Manufacturing, společného podniku Toyoty a General Motors ve Fremontu v Kalifornii. V roce 2010 jej Toyota prodala Tesle a od té doby se stal jejím největším závodem na výrobu automobilů v USA.

Později nastoupil do automobilky Ford, kde se vypracoval na pozici hlavního inženýra, a poté odešel pracovat do Hyundai Motor, kde pomáhal s vývojem nových amerických modelů. Nakonec působil jako generální ředitel této jihokorejské společnosti v USA a dohlížel na pětiletý prodejní boom.

Ačkoli je Krafcik pro Teslu člověkem zvenčí, zná ho řada investorů i globálních automobilek a výrobců dílů a díky svému působení ve Waymo má vztahy s čínskými automobilkami. Jeho zkušenosti s automobilovým inženýrstvím, výrobou, vývojem produktů a marketingem, stejně jako s robotickými nápravami, splňují mnoho kritérií, která by Tesle prospěla. Krafcik se odmítl vyjádřit.

José Muñoz

Vzhledem k tomu, že José Muñoz letos nastoupil na novou pozici generálního ředitele Hyundai Motor, je méně pravděpodobným kandidátem na nejvyšší pozici v Tesle, ale díky své profesní minulosti je tento Španěl další zajímavou možností.

Stát se prvním Nekorejcem v čele Hyundai, a také jejím prvním generálním ředitelem, který nepatří k zakládající rodině Chungů, je významný úspěch.

Před svým současným působením byl devětapadesátiletý Muñoz globálním provozním ředitelem této automobilky, a to po patnácti letech strávených v Nissanu, kde zastával funkci výkonného ředitele a předsedy představenstva pro severoamerické operace. Ve svém životopise má také pětileté působení v evropské jednotce Toyoty.

Mimo Čínu se Hyundai spolu s přidruženou společností Kia Motors ukázal jako jeden z nejrychleji rostoucích konkurentů Tesly v oblasti elektromobilů a v posledních letech přinesl nejen na americký trh několik nových, cenově dostupných modelů.

Hyundai tento měsíc otevírá svůj Metaplant v Georgii, kde bude vyrábět elektromobily, plug-in hybridy a hybridy a baterie, přičemž bude pružně kombinovat modely, o které je na trhu největší zájem. Verze hatchbacku Ioniq 5 vyráběná v tomto závodě se také stane novou významnou součástí flotily elektrických robotaxi společnosti Waymo.

„V Hyundai jsem velmi spokojený!“ řekl Muñoz Forbesu.

Musk je známý tím, že se prezentuje jako vědec, ve skutečnosti jím však není. Muñoz má naopak kromě titulu MBA také doktorát z jaderného inženýrství na španělské Universidad Politécnica de Madrid.

Bude Musk ochoten předat otěže?

Každá z těchto pěti osobností by byla dobrým výkonným ředitelem Tesly. Ale i kdyby se Musk této funkce vzdal, stále by se nový CEO musel potýkat s jeho obrovským vlivem na společnost, a to z postu nejvyššího akcionáře nebo člena představenstva. Což potenciálně snižuje atraktivitu této pozice pro nejlepší kandidáty.

Podle Gerbera by Tesle bylo lépe s novým lídrem, ale není příliš optimistický, že se tak v blízké budoucnosti stane.

„Představenstvo neudělalo nic pro to, aby společnost před Elonem ochránilo. Není tu žádný Tim Cook. Není tu žádné číslo dva,“ říká. „Pokud by Musk našel někoho kompetentního, byla by to velká výhra pro všechny. Ale jeho ego mu v tom brání.“

info Foto Profimedia
Elon Musk