Ve zdravém byznysu hraje roli i míra společenské zodpovědnosti. Obzvlášť u nadnárodních korporací, jejichž činnost má globální dopady. Není proto divu, že v 21. století je i etický rozměr předmětem analýz, na jejichž základě jsou sestavovány žebříčky nejetičtějších firem. Dobré chování přináší dobré jméno – a na to slyší i nejcyničtější CEO.
„V roce 2018 jsme zaznamenali pokles důvěry, z čehož si firmy vzaly ponaučení, a tak byly letos mnohem otevřenější a přizpůsobovaly se vyšším etickým standardům,“ řekl Stephen Hahn-Griffiths z Reputation Institute, který od roku 2011 sestavuje žebříček společensky nejzodpovědnějších firem na světě. Pokles důvěry, o kterém mluví, se v metrice Reputation Institute projevil průměrnou ztrátou 1,4 bodu. Letos naproti tomu důvěra v korporace mírně vzrostla, konkrétně o 1,6 bodu.
Žebříček vznikl na základě dotazování vzorku 230 tisíc lidí z 15 zemí světa, provedeného v průběhu ledna a února 2019. Zahrnuje firmy s ročním obratem od miliardy dolarů, které mají v daných zemích své pobočky a o kterých má povědomí alespoň 20 procent tamní populace.
„Nedá se říct, že by se společnosti začaly chovat nějak dramaticky jinak, prostě jen v otázkách etických pravidel vystupují uvěřitelněji,“ vysvětluje Hahn-Griffiths. „Než ředit své etické snahy v mnoha různých oblastech, firmy se rozhodly zaměřit důkladně na jedno konkrétní téma. A tím nejvíce ovlivnily výsledné skóre.“
Firmy pracující s tématem korporátní zodpovědnosti dlouhodobě a promyšleně nabraly renomé, které prodává. „Je to zkrátka strategická příležitost pro jakýkoli byznys,“ vysvětluje Hahn-Griffiths. „Vysvětlit světu, že to, co děláte, má pozitivní dopad na společnost, a to způsobem, který je vlastní jen a jen vaší firmě. Přesně to vám dnes může pomoct se výrazně odlišit,“ dodává.
Letošní žebříček vede hračkářský obr, kterému ještě loni patřila příčka třetí. Legu se vyplatila vytrvalá snaha věnovat se otázkám udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí. Loni začala firma při výrobě svých ikonických hracích kostiček používat polyetylen na rostlinné bázi. Jde o první krok na dlouhé cestě, kterou si dánská firma vytyčila a na jejímž konci mají být nejpozději v roce 2030 kostky vyrobené kompletně ze surovin z udržitelných zdrojů.
Firmě se rovněž povedlo přiblížit na rozdíl pouhých sedmi procentních bodů k cíli recyklovat do roku 2025 plných 100 procent odpadu z výroby. Na dosah má ostatně i další metu, kterou je vyprodukovat tolik energie z obnovitelných zdrojů, kolik spotřebuje. Lego z toho důvodu investuje do budování větrných elektráren v moři u pobřeží Německa a Velké Británie.
Další firmou, která věnuje udržitelnému rozvoji a růstu velké úsilí, je Danone. Sto let starý konglomerát produkující jogurty sice sídlí ve Francii, ale jeho iniciativa nazvaná „Jedna planeta, jedno zdraví“ má, jak název napovídá, celosvětové ambice.
Například v Argentině otevřelo Danone ve spolupráci s neziskovými organizacemi a vládními úřady Centrum pro kojence a děti, v němž jsou rodičům k dispozici dětští lékaři a výživoví poradci, pomáhající dětem během první tisícovky dnů jejich života.
Na Novém Zélandu pak firma podnikla zásadní krok k potlačení veškerých svých emisí do roku 2050. Investice 20 milionů dolarů do nového provozu na výrobu dětských produktů z kravského mléka snížila emise oxidu uhličitého o 20 tisíc tun ročně.
Zodpovědné firmy se dnes mohou připojit k iniciativě Organizace spojených národů nazvané „Cíle udržitelného rozvoje“, což je seznam 17 ekonomických, sociálních a ekologických výzev s termínem plnění do roku 2030.