V české vývojářské společnosti Cleevio dochází k přepřahání. Do vedoucí funkce se vrátil spoluzakladatel Lukáš Stibor, jenž může do dvou let získat ve firmě většinový podíl. A to aby mohl snáz naplnit svou vizi: změnit primární zaměření podniku a využít příležitost, kterou nabízí umělá inteligence.
Dosud se pražské studio věnovalo hlavně vývoji pro jiné. V poslední době šlo například o aplikaci pro americký startup Jetson, který staví drony pro osobní přepravu. Vedle toho Cleevio rozjelo i několik vlastních projektů, které se nakonec osamostatnily: aplikace pro správu osobních financí Spendee, herní platformu Gamee, bezpečnostní zařízení Angee nebo blockchainovou firmu CleevioX.
Nyní se naplno pouští do nového dobrodružství. „Umělou inteligenci vnímám jako jednu z největších příležitostí za posledních více než dvacet let. Jestli naši tátové měli kuponovou privatizaci, tak mi přijde, že AI je ještě větší věc, než když Steve Jobs představil iPhone,“ vysvětluje Lukáš Stibor, proč se přesunul do čela Cleevia zpět ze svých jiných projektů.
Aby s firmou mohl plout na vlně AI podle svých představ, dohodl se se společníky o navýšení svého podílu ve společnosti Cleevio Group, pod niž spadá vývojářské studio. „Pro mě není důležité mít sto procent, ale mít majoritu, abych to mohl dělat podle sebe. Věřím, že vím, jak to udělat správně,“ říká člen výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2018, jenž dnes působí coby CEO skupiny.
Po vykoupení podílu od dnes už bývalého CEO Cleevia David Bezděka (jehož roli přechodně také převzal) připadá na Stibora 41,5 procenta. Pokud v tomto a příštím roce splní dohodnuté cíle, může od zbývajících dvou spoluzakladatelů firmy koupit za předem stanovenou cenu podíl, jenž mu kýženou většinu přinese.
O jaké cíle jde ani jaká je cena za podíly od společníků, nechce Stibor s ohledem na dohodu s partnery komentovat.
Jasné naopak je, že pro Cleevio není AI něčím zcela novým. Za zhruba poslední rok se stala jeho nedílnou součástí. „Zatímco dřív u nás patnáctičlenný tým něco vyvíjel půl roku až rok, dnes to ve třech dokážeme udělat za měsíc. Práce se neuvěřitelně zrychlila,“ líčí Lukáš Stibor.
Část lidí kvůli AI odešla
Opakující se nebo „nudné“ úkoly, kterými se ještě nedávno museli zabývat lidé, už dnes řeší digitální pomocníci – AI agenti. Například novému zaměstnanci založí e-mail, začnou psát rady, kontrolují, jak mu jde práce od ruky…
Zároveň se našli i tací, kteří kvůli nechuti vůči umělé inteligenci odešli. Vizi má totiž Lukáš Stibor jasnou: každý, ať už vývojář, či recepční, má být zkušený uživatel AI. V budoucnu podle něj budou na místě velkých týmů experti, kteří práci odvedou ve spolupráci s umělou inteligencí.
Pokud byste si to chtěli představit, může vám být vodítkem film Iron Man, kde si hlavní hrdina ve své futuristické dílně za pomoci umělé inteligence tvoří svůj hi-tech věci.
„To, jak tam Tony Stark designoval s Jarvisem, je myslím budoucnost. Tedy, že bude builder, který věci rozumí a dokáže orchestrovat AI agenty, “ říká Lukáš Stibor. „Jeden člověk tak bude mít větší hodnotu, než má dnes, a tvrdou práci může dělat někdo jiný.“
Když už si umělou inteligenci a všechny její schopnosti Cleevio osahává, je podle Stibora logické, aby své know-how zužitkovalo i jinak. Proto hodlá s naskočením na novou technologii pomáhat dalším společnostem.
Právě na to se hodlá firma primárně zaměřit. Chce jednak nabízet poradenství, jak si u sebe umělou inteligenci zavést, například jaké služby spjaté s AI by měly používat pro vyšší efektivitu, a jednak jde o nasazování AI agentů do firem. Nemají přitom ambici tvořit vlastní digitální pomocníky, ale vhodně kombinovat ty již vytvořené.
Lidé nechtějí být nahrazeni AI
„Uděláme audit toho, co daná firma potřebuje, jakou práci, kterou dělají lidé, lze zautomatizovat,“ říká Stibor. Aby si něco takového udělaly podniky samy interně, není podle něj vhodné. Naráží to na skutečnost, že nikdo si nechce vypustit vlastní rybník.
„Člověk nechce být nahrazen agentem, a bude proto tvrdit, že na své pozici musí zůstat, i když by reálně nemusel,“ vysvětluje Lukáš Stibor.
Pomocníci, kteří nikdy nespí, nejedí, nemají dovolenou, budou pro firmy stále lákavější. Ostatně počet firem, které využívají umělou inteligenci, se v Česku oproti loňsku ztrojnásobil. A další podniky budou přibývat.
„AI agenti budou standardní součástí provozu. Díky tomu můžeme vyrůst několikanásobně,“ říká Stibor s tím, že finanční výsledek nebere jako to jediné a nejdůležitější měřítko. Tím je dělat cool věci. Mimochodem, za loňský rok mělo studio tržby okolo 160 milionů korun.
Co se týče nové mise v AI, tak tam to za letošek vypadá podle Stibora na tržby kolem pěti milionů korun. „Věřím ale, že to dokážeme otočit. Chtěl bych, aby to už příští rok dělalo třicet procent z celkových tržeb firmy.“
Cleevio má už dnes pobočku v San Franciscu, kde je umělá inteligence s nadsázkou na každém kroku. Alespoň podle množství reklam a inzerátů ve veřejném prostoru. Spíše než na Spojené státy se však hodlá česká firma zaměřit na Evropu. „V Evropě je dost potenciálu pro náš růst. V Americe je fajn být součástí tamního ekosystému a vědět tak, co tam vzniká.“
Na starém kontinentu se navíc dá podle Stibora využít toho, že není třeba „vymýšlet znovu kolo“ – dá se převzít nápad ze Spojených států a nasadit jej v Evropě, kde „nevzniká tolik zajímavých věcí“.