Tomáš Mohapl se o vojenskou techniku zajímal už od raných let. „Co začalo jako koníček, se stalo mým povoláním,“ usmívá se. V minulé dekádě začal v rámci skupiny CSG šéfovat šternberské zbrojovce Excalibur Army. Dnes řídí kopřivnickou Tatra Defence Vehicle, jeden z nejmladších podniků českého obranného průmyslu, který slaví deset let na trhu a pyšní se víc než třímiliardovým obratem i nejnovější generací obrněnce Pandur 8×8 nebo vozidly Tadeas a Titus.
Pandur 8×8 EVO je nový produkt českého obranného průmyslu. Špička. V ochraně posádky, v bojových systémech, elektronice, digitální architektuře i softwaru. A CEO společnosti Tatra Defence Vehicle Tomáš Mohapl je na něj patřičně hrdý.
„Představuje mnohem víc než jen modernizované vozidlo. Je důkazem, že v Česku vznikají zbrojní systémy plně srovnatelné se světem, a ztělesňuje ambice Tatra Defence Vehicle předvídat realitu dnešního i budoucího digitalizovaného bojiště a zároveň zachovat spolehlivost osvědčené platformy,“ popisuje Mohapl nejnovější generaci obrněného kolového vozidla a aktuálně největší pýchu společnosti, které už přes sedm let šéfuje.
Naše cesta je jasná: směrem k vysoce sofistikovanému bojovému systému na kolech fungujícímu v rámci digitálních komunikačních a datových sítí moderních bojišť.
Právě pod jeho vedením kopřivnická Tatra Defence Vehicle spojila české inženýrské kapacity s mezinárodními partnerstvími a letos představila první prototyp modulárního vozidla, které je plné elektronických systémů zahrnujících i umělou inteligenci a schopnost strojového učení. Navržené je k boji proti vyspělým protivníkům a vybavené pokročilými ochrannými systémy proti aktuálním hrozbám, od dronů až po protitankové řízené střely.
„Konflikt na Ukrajině ukázal, že to, co fungovalo v roce 2022, už nestačí. Největší hrozbou pro obrněná vozidla je nyní široké používání malých bezpilotních letounů a dronů,“ říká Mohapl.
Sofistikovaný systém na kolech
Konstrukce Panduru 8×8 EVO umožňuje zástavbu různých zbraňových, senzorických a informačních systémů, jež zajišťují efektivní průzkum, sledují okolí, propojují jednotlivá vozidla a dovolují jejich zapojení do multidoménových operací. Na základním podvozku se dají postavit verze určené pro bojové operace, velení, k průzkumu, dělostřelecké podpoře nebo protivzdušné obraně.
Řešení je přizpůsobeno snadné údržbě a budoucím modernizacím, které i přes vyspělost elektroniky a vysokou odolnost konstrukce v průběhu životního cyklu nutně přijdou. „O probíhajícím výzkumu a vývoji veřejně nediskutujeme, ale naše cesta je jasná: směrem k vysoce sofistikovanému bojovému systému na kolech fungujícímu v rámci digitálních komunikačních a datových sítí moderních bojišť,“ naznačuje budoucí směr Tomáš Mohapl.
Vývoj a výroba platformy Pandur 8×8 probíhají kompletně v Česku díky licenci od General Dynamics European Land Systems (GDELS). „Aktuálně jsou více než dvě třetiny výroby v českých rukách. Nejde o pouhou montáž pomocí šroubováku, pracujeme na sofistikovaných systémech, konstrukčních modulech a subsystémech a spoléháme se na zavedenou síť českých partnerů,“ vyzdvihuje Tomáš Mohapl vysoký podíl českého průmyslu.
Foto TDV
Foto TDV
Foto TDV
Foto CSG
„Míra lokalizace je tedy velice vysoká, což nám dává schopnost vozidlo udržovat a podporovat po celou dobu jeho životního cyklu a zajistit pro něj logistickou podporu,“ doplňuje.
Jasně na něm poznáte, že ho vojenské technologie stále zajímají, ačkoli se za poslední roky posunuly úplně jinam. „Umělá inteligence, automatické detekce cílů a hrozeb, prioritizace cílů a sdílení informací v reálném čase s okolím,“ jmenuje technologické výzvy dneška.
„Otevřené digitální architektury a integrace se senzory, včetně bezpilotních letadel, aby si osádky operující v uzavřeném prostoru vozidla mohly stále udržet co nejúplnější obraz situace na bojišti. Klíčové bude také řízení výkonu a energie pro stále náročnější elektroniku,“ doplňuje Mohapl další zásadní body pro nejbližší budoucnost.
Klíčový hráč evropské obrany
Tatra Defence Vehicle v ní chce sehrát zásadní roli. Záměr zůstat klíčovým evropským hráčem v obranném průmyslu podtrhuje nejen strategický projekt Pandur 8×8 EVO, ale i další programy v oblasti pozemních vojenských vozidel, jako jsou třeba nové Titusy pro českou armádu i zahraniční zákazníky nebo víceúčelové obrněnce Tadeas, další vozidla využívající podvozky Tatra, která se budou dokonce v zahraničí licenčně vyrábět.
Tatra Defence Vehicle spolupracuje s předními světovými zbrojovkami, jako je GDELS, KNDS, Elbit, Rafael nebo BAE Systems, mezi její největší tuzemské partnery vedle kopřivnické Tatra Trucks patří i další dceřinky skupiny CSG – Excalibur Army a Retia či státní Vojenský výzkumný ústav.
V rámci české ekonomiky je Tatra Defence Vehicle významný exportér dodávající techniku zákazníkům v Evropě, na vybraných asijských trzích nebo na Blízkém východě. Pro českou armádu zase představuje stabilní zázemí po výrobní, servisní i modernizační stránce používané obrněné techniky.
Nová značka skupiny CSG
Marketingovou tvář Tatra Defence Vehicle (TDV) a jejích dceřiných společností Tatra Defence Systems (TDS) a Tatra Defence Projects (TDP) od října sjednocuje nová značka Tatra Defence, která vznikla v rámci skupiny Czechoslovak Group a její divize CSG Defence.
„Sjednocení pod jednu silnou a konzistentní značku nám umožní lépe komunikovat naše hodnoty, cíle, produkty i služby. Pomůže nám to zjednodušit komunikaci se zákazníky i partnery a zároveň posílit naši pozici na trhu,“ vysvětluje Tomáš Mohapl evoluci brandu sjednocujícího firmy, jejichž společná historie začala před deseti lety založením společnosti Tatra Defence Vehicle.
Zatímco TDV se dnes zaměřuje na vývoj, výrobu, opravy a modernizaci speciálních vozidel pro armádní i civilní účely, TDS a TDP mají systémově-integrační a projektové úkoly strategického, obchodního a koordinačního charakteru. Nový brand zároveň odlišuje tyto tři společnosti od automobilky Tatra Trucks, se kterou dlouhodobě spolupracují. Nejsou její součástí, čerpají však z tradice působení sousední kopřivnické automobilky pro ozbrojené síly a ze synergií v rámci skupiny CSG.
Tatra Defence se podílí na některých projektech vozidel na platformě Tatra, například dodává pancéřované kabiny pro logistické automobily pro belgickou armádu. Zároveň využívá tatrovácké podvozky pro výrobu vlastních produktů, jako jsou zmíněné obrněnce Titus a Tadeas. A partnerství s automobilkou chce celá rodina Tatra Defence dál posilovat.
„Nový vizuální a marketingový styl je přirozeným krokem po deseti letech našeho působení na trhu, přičemž jsme se rozhodli přizpůsobit značku aktuálním potřebám a obchodnímu prostředí, aniž bychom se vzdali tradice a kvality,“ dodává Tomáš Mohapl.
Změna se týká výhradně společné image a jednotného vystupování, organizační struktura zůstává stejná. Tatra Defence Vehicle bude dál mateřskou společností TDS i TDP. Ostatně na fungujícím ekosystému se podílí i největším obratem, který celkově vystoupal nad tři miliardy.