Gavin Escolar řídí pro Uber v San Franciscu. A taky prodává šperky. Ve svém autě. Není ani řidič, ani podnikatel, ale zcela nový druh. Je to uberpodnikatel. Taxislužbu a její mobilní aplikaci využívá jednoduše k tomu, aby propagoval vlastní byznys.

„Je to geniální způsob, jak dnes obchod rozjet. Nikdo jiný to nedělá,“ řekl mi Gavin, když jsem náhodou nastoupil k němu do auta a uvědomil si, že nesedím v taxíku, ale v jeho pojízdné prodejně. Nad palubní deskou se totiž houpaly diamantové náušnice, Gavin měl na ruce smaragdové hodinky a z dveřní přihrádky vykukoval katalog s dalšími šperky. Na obálce stálo: Kolekce Gavina Escolara 2014. Přiznávám, že mě Gavin okamžitě zaujal a začal jsem vyzvídat: jak mu tenhle byznys funguje a jak ho vůbec napadlo prodávat šperky v taxíku?

uber foto šéf done

Dozvěděl jsem se, že Gavin do San Francisca emigroval z Filipín a snažil se tu rozjet obchod se šperky. Nedařilo se mu to, a tak začal pracovat jako řidič, aby se nějak uživil. A pak to přišlo. „Zákazníci mě překvapovali. Myslel jsem, že budou mlčet nebo telefonovat, ale oni si se mnou chtěli povídat. Když jsem zmínil šperky, chtěli ode mě vizitku, ale já jsem žádnou neměl,“ popsal mi Gavin začátky své uberkariéry.

Nakonec si ale řekl, proč zůstávat u vizitek, a rozhodl se zákazníkům to, co prodává, rovnou ukázat. V autě rozvěsil své zboží, kde se dalo, a další vzorky nechal v přihrádce u spolujezdce.  A tohle je jeho strategie: „Nikdy netlačím na pilu. Sem tam něco naznačím. Když to mé pasažéry zaujme, začneme si povídat. Když ne, nechám to být, stejně by asi nebyli mojí cílovou skupinou.“

Gavin ví, že má deset minut na to, aby udělal dobrý dojem. „To je sen každého obchodníka! Vemte si, jaké bych měl výsledky, kdybych chodil ode dveří ke dveřím nebo si někam vyvěsil inzerát. Uzavřený prostor auta je v tomhle nenahraditelný. Plat od Uberu je jen takový základ, než něco prodám,“ tvrdí uberpodnikatel.

V posledních 18 měsících odvezl podle záznamů 3829 zákazníků. Mezi nimi topmanažery, editory časopisu Vogue a velká esa Silicon Valley včetně legendárního investora Shervina Pishevara, kterému se pojízdný showroom líbil a fandí mu. Loni Gavinův obrat z prodeje šperků dosahoval v průměru 18 tisíc dolarů za měsíc. Když k tomu připočtete 3 tisíce dolarů hrubého měsíčně od Uberu, je na 252 tisících dolarech za rok. Za tyto peníze Gavin koupil další tři vozy a najal šest řidičů. Sám ale dál jezdí. Uberu jeho chování nevadí, podle Kristin Carvell, která společnosti dělá PR, v Uberu kreativitu svých řidičů podporují.

Sečteno a podtrženo – Gavin Escolar je průkopníkem nového odvětví – uberbyznysu. Má pevnou mzdu, k tomu podnikatelskou svobodu, přístup k VIP zákazníkům a zpětnou vazbu od své cílové skupiny. Ta je klíčová. Aby byl úspěšný, musí být taktní. Kdyby nebyl, dostane od lidí, které vozí, špatné hodnocení a nikdo další si ho už neobjedná. A neprodá ani žádné šperky. To se Gavinovi ale zatím ještě nestalo.

Tahle úspěšná story může Uberu hodně pomoct. Firma má na kontě spoustu skandálů, včetně přepadávání zákazníků a shánění kompromitujících materiálů na novináře. Kromě toho bojuje s radnicemi většiny velkých měst, do kterých vstupuje. Vylepšení image bude letos potřebovat tím spíš, že se chystá na burzu. Jestli se tak skutečně stane, bude to událost roku na Wall Street. Podle odhadů by společnost mohla vybrat od investorů 80 až 100 miliard dolarů.


O netradičním podnikání jsme psali:

Kde vzít peníze, když to nejde v bance. Aneb jak funguje český Lending Club