Tento týden se nesl ve znamení oznamování hospodářských výsledků nejsledovanějších technologických firem světa. Čísly za druhý kvartál se pochlubil Facebook, Alphabet i Amazon – a ve všech třech případech je na místě spokojenost. Všem* zmíněným společnostem meziročně vzrostl hojně sledovaný finanční ukazatel EPS, tedy zisk na akcii.
Dobré zprávy přicházejí navzdory hlasům, které čím dál hlasitěji prahnou po vyšším zdanění či přímo rozdělení technologických gigantů. K dlouholeté kritičce big tech firem a evropské komisařce pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestager, díky níž byly Googlu vyměřeny pokuty v celkové hodnotě osm miliard eur, se přidali už i politikové za oceánem.
Tento týden americké ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že velké technologické firmy podezírá z porušování antimonopolních pravidel a pouští se společně s Federální obchodní komisí (FTC) do vyšetřování.
Druhý kvartál však ještě zůstal regulatorními mračny neovlivněn. S čím technologičtí hráči vstupují do dalšího pololetí?
Facebook
Facebook překonal očekávání analytiků, když za Q2 utržil 16,9 miliardy dolarů, což je o necelých pět miliard více než za stejné období loni. Mark Zuckerberg se při rozhovoru s analytiky pochlubil, že v rámci celého ekosystému (tedy včetně WhatsAppu a Instagramu) Facebooku eviduje 2,7 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, což představuje mírný mezikvartální nárůst.
Zuck dále potvrdil, že největší sociální síť světa šlape do krátkých a časově omezených příspěvků Stories, kde napříč platformami registruje 500 milionů denně aktivních uživatelů. Provozní šéfka Facebooku Sheryl Sanberg se nechala slyšet, že příspěvky ve Stories zatím nejsou co do monetizace tak atraktivní jako ty v klasickém feedu, ale pro inzerenty mají velký potenciál.
Méně příjemnou událostí je rekordní pokuta ve výši pěti miliard dolarů, kterou Facebooku vyměřila FTC za skandál spojený se společností Cambridge Analytica. Perličkou je, že v rámci zmíněného antimonopolního vyšetřování komisi mimo jiné pomáhá spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes, který už několik let upozorňuje na příliš velkou moc v Zuckerbergových rukou.
Alphabet
Podobné vysvědčení jako Facebook si odnesl Alphabet, pro který pětinový nárůst oproti Q2 2018 znamenal tržby ve výši 38,9 miliardy dolarů. Pro mateřskou společnost Googlu zůstává největší dojnou krávou její reklamní byznys, který i tentokrát představoval drtivou většinu (32,6 miliardy dolarů) jejích příjmů.
Oblastí, ve které Alphabet svůj potenciál ještě naplno nepředvedl, zůstává cloud – což sám Sundar Pichai označil za klíčovou růstovou prioritu. Sedmačtyřicetiletý CEO analytikům sdělil, že v následujících letech plánuje ztrojnásobit cloudové obchodní oddělení. Přibližně 8,5 miliardy, které cloud kvartálně přináší do Amazonu prostřednictvím lídra trhu Amazon Web Services, zatím službě Google Cloud trvá vygenerovat celý rok.
Amazon
Poslední čtyři kvartály se Amazonu vždy podařilo dosáhnout rekordní ziskovosti, což pro Q2 2019 již neplatí. Důvodem jsou zejména vyšší náklady na dopravu spojené s doručením do jednoho dne pro všechny zákazníky s členstvím Amazon Prime. Podle finančního ředitele Amazonu představuje taková strategie šok, z něhož se firma oklepe až po několika kvartálech a zefektivnění procesu.
Ačkoli se někteří komentátoři snažili druhý kvartál Amazonu vykreslit ne zrovna pozitivně (například reportéři WSJ psali o „končící sérii rekordních zisků“), nemá největší internetová firma světa důvod ke starostem. Bezosův obchod pro všechno se pochlubil příjmy o 11 miliard vyššími než loni, a druhý kvartál fiskálního roku tak zakončil s tržbami ve výši 63,4 miliardy dolarů.
Prodeje v Severní Americe a do ostatních zemí vzrostly od 20 procent, respektive 12 procent. Největší růst si udržuje cloudová větev a globální lídr na poli cloudové infrastruktury, Amazon Web Services, která zaznamenala nárůst 37 procent a pro Amazon představovala v posledním čtvrtletí 13 procent veškerých tržeb.
*Bez zmíněné jednorázové pokuty by Facebook dosáhl na EPS ve výši 1,99 dolaru oproti loňské hodnotě 1,74 dolaru.
Apple své výsledky za Q3 2019 oznámí příští týden.